(15.10 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

Nebyl to až tak velký problém, jenom otázka je, jestli to funguje stejně - a já vím, že u nás v jižních Čechách je nedostatek těchto pracovníků, protože když si seberete odborného pracovníka na úrovni inženýra, který se zabývá stavebním právem nebo stavebním řízením, tak on vám během velice krátké doby odejde, protože ten plat, který mu nabídnou soukromé firmy, státní správa neatakuje ani z poloviny. Tak to prostě je, pak se ti lidi mění, a jak mi říkal nedávno můj kamarád, předložil stavební řízení někdy v říjnu, doteď nebylo zahájeno a je to z prostého důvodu - paní, která jediná to měla na starosti, byla dva měsíce nemocná, a protože spravuje oblast Lipenska, kde je těch žádostí obrovské množství, tak se teď do toho vrhla, ale on je až někde v tom pořadí, takže na něj možná do léta dojde. Tak to jsou takové věci, které jsou z praxe a nějakým způsobem fungují.

Bude velice dobré, když to řízení budou dělat odborníci s jednotnou praxí, s jednotným vyškolením a s jednotnou metodikou, protože pak se opravdu vyhneme jakýmkoliv dohadům, a v tomto řízení se neprojeví žádná politika a politika se bude projevovat pouze v územním plánu, kde se vlastně realizuje ta zastupitelská demokracie, a politici by měli určovat, kam jednotlivé obce, města budou kráčet. V globálu musíme říct, že politik nemá povinnou kvalifikaci ani památkáře, dopravního experta, on má takovou tu hlubší znalost v rámci nějakého povrchu a vždy, když potřebuje něco rozhodnout, tak se jde poradit, ať už je to právník nebo specialista, inženýr a tak dále.

Takže jedině v podmínkách nové soustavy státní stavební správy by mělo dojít k nějakým úkonům, které by měly posílit hlavně i tu oblast personální, týkající se i výše platů a odbornosti, zefektivnění, a současně by mělo dojít k zásadnímu posílení nezávislosti úředníků, ale i dalších podmínek pro personální stabilitu, kariérní růst a osobní rozvoj a řádný výkon jejich činnosti, k efektivnímu sdílení odborných personálních kapacit a zdrojů. To je ten příklad, kdy si budete moci vypůjčit toho úředníka, který bude mít méně práce, na jiné území. Dále k vytvoření specializovaných odborných pracovišť na problematiku liniových a energetických staveb, která je úplně odlišná od problematiky výstavby bytových domů či rodinných domů a vyžaduje si odbornou specializaci. Dále ke zlepšení možnosti metodického řízení úředníků stavebních úřadů ze strany státních orgánů, k zajištění jednotné a předvídatelné aplikace veřejného stavebního práva a neméně k odstranění problému systémové podjatosti celých stavebních úřadů v rámci územních samosprávných celků.

Takže, vážení kolegové, já vím, že máte sílu a můžete to prohlasovat, nicméně já vás jenom poprosím, abyste zvážili své následující kroky. Asi nemáte problém dnes něco rozhodnout, ale potřebujeme taky vědět, kam chcete kráčet dál, jak rychle to chcete udělat a jestli máte shodu na tom, jak to bude vypadat - protože ano, tady ta shoda se hledala velmi problematicky, velmi dlouhou dobu a paní zpravodajka si je toho vědoma, toho množství jednání. Ano, tak já se trošku obávám, abychom se nevrátili zase v tom cyklu do procesu, že budeme rok jednat. Rok budeme jednat a k ničemu to nepovede.

Podle mého názoru by bylo asi moudřejší věnovat se vylepšování stávajícího zákona a implementovat tam ty věci za pochodu, anebo potom apelovat na to, aby se velmi zrychlil ten legislativní proces, protože je nezbytné, aby to vzniklo v co nejkratší době. Nemůžu říct, jestli v řádech měsíců do konce roku, nedokážu si představit, jak ta legislativa poběží a jakým způsobem to bude. Pokud k tomu nedospějeme, tak jsme se vydali cestou nebezpečného hazardu a stavebník bude na tom tak, jak byl dodneška, a bude nám všem nadávat.

Děkuji za pozornost a přeji hezký zbytek dne.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane poslanče, děkuji, dalším přihlášeným nebo přihlášenou je paní poslankyně Romana Fischerová a poprosil bych, aby se připravila paní Lenka Knechtová. Máte slovo.

 

Poslankyně Romana Fischerová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mohu jen souhlasit s tím, co tu přede mnou řekla velmi trefně paní poslankyně Klára Dostálová a další kolegové z klubu. Vláda hnutí ANO připravovala stavební zákon čtyři roky s jedním cílem - zrychlit stavební řízení a zlepšit přístup našich občanů k vlastnímu bydlení. My jsme jednou z nejpomalejších zemí na světě v délce stavebního řízení, celkem na 156. místě ze 195 posuzovaných zemí.

Zajímám se o problematiku mladých rodin a vím, jak je těžké pro mladé dosáhnout na vlastní bydlení, a právě zjednodušení a zkrácení stavebního řízení by jim velmi pomohlo. To existující stavební zákon zaručuje. U nás v Lysé nad Labem mám tu zkušenost, že si občané stěžují na to, kolik různých subjektů do stavebního řízení mluví. Stavební zákon z pera hnutí ANO právě tohle řeší a velmi zjednodušuje požadavky na projektovou dokumentaci. Dále máme v Lysé zkušenost, že si občané velmi často stěžují na obstrukce nejrůznějších subjektů ve stavebním řízení. Současný stavební zákon řeší i toto. Nikomu neupírá právo zapojit se do stavebního řízení, kterého se týká, ale zaručuje, že námitky se budou uplatňovat jen jednou a co nejdříve je možné. Našim občanům velmi pomůže, že obstrukce a umělé protahování stavebního řízení nebudou blokovat rozvoj obcí.

A teď tady současná vláda navrhuje, aby se tyto velmi důležité a prospěšné změny odložily. To mě velmi mrzí a myslím, že to není dobrý tah pro občany obecně, ale hlavně pro mladé rodiny, které čekají na zrychlení stavebního řízení, aby konečně mohly lépe dosáhnout na vlastní bydlení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní poslankyni a další přihlášená je paní Lenka Knechtová. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, kterého tady teď momentálně nevidím, vážené poslankyně, vážení poslanci, protože bylo řečeno všechno zásadní, omezím se z mého úhlu pohledu na to nejdůležitější. V praxi vidím velký rozdíl mezi podmínkami, v jakých funguje pracovník stavebního úřadu městyse, a jaké prostory a technické vybavení má pracovník odboru stavebního řádu a územního plánování na městském úřadě. Tyto rozdíly budou pod hlavičkou státu jednoznačně odstraněny.

Významné je i zásadní posílení nezávislosti úředníků, o které musíme vždy usilovat. V době dřívější bylo důležité mít na výstavbu finance a občan i samosprávy se snažily být trpělivé. Aktuálně je časové hledisko na stejné úrovni jako finance na výstavbu, protože nejen ceny stavebních materiálů se výrazně zvedají i v jednotlivých kvartálech roku. Proto je důležité přejít na nové právní řešení, které již bylo připraveno a je platné.

Ráda bych se také vrátila k procesu stavebního řízení v České republice. V běžné praxi jsme svědky přesouvání spisů mezi stavebním úřadem prvního stupně a odvolacím orgánem, stavebním úřadem krajského úřadu a zpět v několika kolech.

Na závěr chci jako členka petičního výboru Poslanecké sněmovny upozornit na stanovisko veřejného ochránce práv, který kritizuje, a to dlouhodobě, že nedochází k exekuci rozhodnutí stavebních úřadů, které se týkají demolic takzvaných černých staveb. Ve zprávě veřejného ochránce práv je upozornění na případy, ve kterých stavební úřady uložily stavebníkovi pokutu za nesplnění pravomocného rozhodnutí o odstranění stavby. K samotnému právem předpokládanému výkonu však nepřikročily, přitom povinností stavebních úřadů je při splnění zákonných povinností nejen rozhodnutí vydávat, ale především i vykonávat. Nejen proto si stavební právo v České republice zaslouží oddělený model. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní poslankyni a poprosil bych dalšího, kdo je přihlášený, to je pan Lubomír Brož.

A mezitím ještě si dovolím omluvit paní předsedkyni Poslanecké sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou, a to od 15 do 16 hodin z pracovních důvodů, pana poslance Jana Richtera mezi 15. a 16.30 z důvodu návštěvy lékaře a pana poslance Michálka od dnešních 12 hodin do konce jednacího dne, a to z pracovních důvodů. Děkuji a pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP