(15.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu předsedovi a do rozpravy se ještě hlásí paní zpravodajka. Děkuji. Máte slovo.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji. V obecné rozpravě ještě jako poslankyně. Já jsem si opravdu velmi pečlivě dneska sledovala všechna vystoupení a já se tedy taky musím zeptat. Mně se líbila věta pana ministra: Buďto platí A, nebo platí B, obojí dohromady nejde. Pan ministr, také použiji jeho větu: Co nabylo účinnosti, se nemění.

Takže já bych tedy jenom ráda připomněla, co nabylo účinnosti. Stavební zákon nabývá účinnosti dne 1. července 2023 s výjimkou ustanovení, která nabývají účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení, to znamená od 30. července 2021. Takže účinnosti už nám nabylo: § 36, vymezení území v zájmu zajišťování obrany a bezpečnosti státu, § 319, územní rozvojový plán, § 322, platnost územněplánovací dokumentace schválené před 1. 1. 2022, § 324, nepoužití některých částí územněplánovací dokumentace, § 326 odst. 1, územní opatření. Dnem 1. ledna 2022 nám nabylo účinnosti: § 15 až 18 státní stavební správa, zřizuje se Nejvyšší stavební úřad, Specializovaný a odvolací stavební úřad a krajské stavební úřady, § 312 odst. 1 a 7, přechodná ustanovení k úřadům a úředníkům, § 313 odst. 1 a 2, termín a zmocnění k vyhlášení výběrových řízení na místo ředitele Specializovaného a odvolacího stavebního úřadu a místa ředitelů jednotlivých krajských stavebních úřadů a Stavebního úřadu pro hlavní město Prahu. Zároveň nám už nabyl účinnosti § 315 odst. 1, přechod příslušnosti hospodařit s majetkem státu na Nejvyšší stavební úřad.

Takže pokud tedy platí to, co řekl pan ministr, že v oblasti územněplánovacích dokumentací už to nabylo účinnosti, nebudeme to měnit, tak předpokládám, že tedy nabyly účinnosti i ty ostatní paragrafy, které tedy taktéž nebudeme měnit, protože již nabyly účinnosti.

Co nás tedy čeká, abychom si řekli, jaké jsou další kroky? Protože velmi podstatné k novému stavebnímu zákonu jsou vydání prováděcích vyhlášek k novému stavebnímu zákonu. Takže tedy Nejvyšší stavební úřad má opravdu v letošním roce vydat vyhlášku o stavebním řádu, vyhlášku o dokumentaci staveb, vyhlášku o požadavcích na výstavbu, vyhlášku stanovující provozní podmínky fungování Portálu stavebníka, vyhlášku, která určí obsah územně-analytických podkladů či zadání územního plánu, vyhlášku k Národnímu geoportálu územního plánování a jednotnému standardu územních plánů a dalších dokumentací.

Vzhledem k tomu, co teď v podstatě si tady sám pan ministr potvrdil, tedy že to, co nabylo účinnosti, neměníme, tak nebude mít pan ministr ani problém s naplněním Národního plánu obnovy, protože komponenta 1,6 je zároveň i milníkem celého Národního plánu obnovy, protože na reformě stavebního práva velmi záleželo Evropské komisi, která právě na vznik Nejvyššího stavebního úřadu a na reformu alokovala 1,6 miliardy korun. Zároveň samozřejmě já rozumím, a znovu to tady říkám, rozumím tomu politickému zadání, s čím vlastně kolegové do toho jdou. Určitě je tady cesta na to, aby tak, jak to tady bylo řečeno, aby nedocházelo k retroaktivitám, což určitě právníci tady potvrdí, že je velký problém. Zastavme dnešní projednávání toho zákona jako takového! Je to nesmysl, odkládáme část zákona, bavíme se tady o retroaktivitě úplně otevřeně na mikrofon, jako by se nechumelilo.

Chápu, že se to chce vrátit, první instance na obce. Rozumím tomu, pojďme si sednout, připravme řádnou novelu. Naopak, já tady nechci radit panu ministrovi, ale on by tím splnil i ten milník toho Národního plánu obnovy. To, že se pak z Nejvyššího stavebního úřadu třeba stane Specializovaný stavební úřad, to už je vývoj v čase. Ale samozřejmě, ty věci by byly naplněny jako takové.

Velmi ráda bych se ještě zastavila u několika bodů. Protože se samozřejmě na vás na všechny obrátily profesní svazy, tak bych byla opravdu velmi ráda, aby se jim odpovědělo, aby tady zazněly odpovědi na otázky, jak se vlastně chystá potenciální novela. Zároveň tím, že kdybychom to dneska zastavili, tak vlastně uspíšíme i řešení černých staveb a všechny tyto záležitosti. Myslím, že to je ku prospěchu rozvoje České republiky jako takové.

Co se týká ještě jedné, které bych se ráda dotkla, nechci tady dneska vůbec otvírat debatu o té připravované novele, ale vzhledem k tomu, že se jí pan ministr dotkl a zmínil tady dvě věci, prosím uvědomme si, že pokud nedojde k faktické integraci dotčených orgánů, ale všichni zůstanou sedět u různých úřadů, u různých zaměstnavatelů, bude opravdu velmi složité koordinovat jejich stanovisko, protože každý má jiného zaměstnavatele a jiné zadání práce. To znamená, že bude docházet velmi často k tomu, o čem tady hovořil pan předseda Fiala - k fikci souhlasu. Čím více fikcí souhlasu bude, to znamená, že se k tomu úřad vůbec nevyjádří, tím víc to samozřejmě všechno bude končit u soudů a to bude velký problém.

Zároveň bych chtěla z tohoto místa varovat. Pan ministr tady hovořil o jednotném environmentálním povolení. Prosím, pane ministře, vy jste ministr pro místní rozvoj, ne ministr životního prostředí. Přece nevyrobíme superrazítko. To znamená, že nikdo nepostaví ani psí boudu, dokud si nezíská environmentální stanovisko. To skutečně musí být integrováno pod stavební úřad, aby to někdo koordinoval. Ale tuhle debatu si nechme skutečně na nějaké další diskuse.

Vzhledem k tomu, co tady dneska všechno zaznělo, mi dovolte tedy několik návrhů. Dovoluji si podat návrh na zamítnutí zákona z toho důvodu, že to je nadbytečné. Máme co nejrychleji připravit novelu, zkusme najít společnou řeč, aby to skutečně mohlo všechno platit k 1. 7. 2023. Vždyť ta krize, která se na nás valí v oblasti bydlení a tak dále, nás má přece motivovat k tomu, abychom zrychlovali, nikoliv zpomalovali.

Pokud by neprošel návrh na zamítnutí, dávám další návrh na přepracování předkladateli tak, aby se skutečně vychytaly právní problémy, které tady neoddiskutovatelně jsou.

Pokud by ani to neprošlo, tak vzhledem k tomu, že nebyl ani mezirezort, ani Legislativní rada vlády, tak mi dovolte aspoň prodloužit lhůtu na projednání ve výborech na 75 dnů tak, aby i ústavně-právní výbor měl tu příležitost se k tomu legitimně vyjádřit. Děkuji. (Tleskají poslanci ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní zpravodajce. Všechno jsem si poznačil a vrátím se k tomu v závěru. Vidím pana předsedu Výborného, který se hlásí s předností. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, vzhledem k tomu, o jaký se jedná obsah této novely stavebního zákona, kdy skutečně řešíme prioritně a pouze otázku odložené parciální účinnosti, tak se nedomníváme, že je jakýkoli důvod prodlužovat dobu na projednání ve výborech. My se tomu nebudeme jistě bránit potom, až budeme projednávat tu druhou věcnou část. Tam samozřejmě to má svoji logiku, čili tam se o tom můžeme bavit. Ale v tuto chvíli naopak já si dovolím za poslanecké kluby ODS, KDU-ČSL, STAN, TOP 09 a Piráti navrhnout zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu předsedovi Výbornému. Chcete vystoupit do obecné rozpravy? Nikoliv jako závěrečné slovo? (Na ministra Bartoše.) Dobře, tak ještě se tedy táži, jestli chce někdo vystoupit v rámci obecné rozpravy? Nikdo už nechce v rámci obecné rozpravy, děkuji a tímto končím obecnou rozpravu.

A táži se pana ministra, jestli stojí o závěrečné slovo? Ano.

A ještě před tím, než tak provede, mám zde jednu omluvu, a to pana poslance Havránka z rodinných důvodů od 15 hodin do konce jednání.

Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo a děkuji všem poslankyním a poslancům, že jsme dnes tady strávili den, kdy se probíraly věcné, většinou věcné výhrady, které jsou jakýmsi střetem dvou pohledů na to, jak má vypadat stavební řízení v České republice v budoucnosti, zda to má být podle toho vzoru, který vznikl v minulém volebním období, či podle toho, co prosazovaly strany, které v tuto dobu jsou stranami vládními. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP