(10.30 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Nabídka postavená na prodeji zboží, například techniky, je proto často pro takové malé podnikatele existenční věcí. Dalším případem je skutečně situace, kdy osoba výdělečně činná nakupuje zboží pro svou potřebu a je vlastně vystavena nebezpečí, že při poruše jakéhokoliv zařízení po prvním roce provozu bude nucena pořídit nové. Jako typický příklad jde například o IT zboží. Nakoupíte-li nějaké softwarové řešení včetně hardwaru, tak s vysokou pravděpodobností za hardware druhý rok ručí někdo jiný než ten, kdo jej vyrobil, což je docela paradox.
Množí se ale i případy, kdy výrobní firmy jsou stále méně ochotny garantovat podnikateli i ten pouhý jeden rok. Měli bychom si uvědomit, že současná doba skutečně klade ne naše podnikatele obrovský tlak povinnostmi vůči státu vyplývajícími z podnikání, a proto je podle nás potřeba tomuto podnikatelskému prostředí co nejvíce pomoci v narovnání tak, aby normy nekomplikovaly život. Opakuji, že základním principem navrhované právní úpravy je poskytnout stejnou ochranu práva z vadného plnění podnikatelům uzavírajícím kupní smlouvu s prodávajícím podnikatelem, a to i v takovém případě, jedná-li se o koupi v rámci jeho podnikatelské činnosti. Možnost ujednání, které zkracuje dobu pro uplatnění práv z vadného plnění pod zákonem stanovenou hranici 24 měsíců, má za následek potíže při obraně proti prodávajícímu v případě, že se na předmětu koupě ukáže vada, a bezdůvodně znevýhodňuje jednu skupinu zákazníků, a to zejména drobné podnikatele, oproti jiné - klasický spotřebitel.
Vláda na své schůzi 29. prosince 2021 projednala a posoudila tento náš návrh zákona a zaujala k němu neutrální stanovisko s tím, že doporučuje Poslanecké sněmovně v dalším legislativním procesu zohlednit tyto skutečnosti, což vnímám jako velmi dobrý základ k tomu, abychom v legislativním procesu a zejména ve výborech tento návrh ještě dál dopracovali. A dnes vám již můžu sdělit, že máme připraven k tomuto návrhu již i pozměňovací návrh, který vlastně reflektuje na ty námitky vlády. Takže my jsme skutečně připraveni velmi dobře tak, abychom tady předložili a schválili normu, která našim podnikatelům pomůže. Jestli my můžeme něco pro samostatně podnikající osoby udělat, tak je to skutečně usnadnění podnikatelského prostředí a odstranění překážek v zákonných normách, a toto je pro ně velká pomoc.
Takže já vás, vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi pokorně žádám o to, pojďme pomoci našim občanům, našim malým a středním podnikatelům touto drobnou úpravou a podpořte prosím tento návrh na předřazení bodu. Moc vám děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám pěkné dopoledne. Ujímám se řízení schůze.
Než udělím další slovo, přečtu omluvenku. Dnes od 10.30 do 12 z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Renáta Zajíčková.
Nyní eviduji jednu přihlášku s přednostním právem a hlásí se paní poslankyně Olga Richterová. Prosím, paní místopředsedkyně, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já myslím, že je třeba si opět připomenout, že tohle, co tu zaznívá, a řekněme si to, jak to doopravdy je, jsou prostě jen a pouze obstrukce hnutí ANO, které mají zmařit projednávání zákona o střetu zájmů, a každé další vystoupení, které bude přibývat, pouze potvrzuje, že ten střet zájmů existuje, že se vy bojíte toho jako hnutí ANO, že ten zákon vstoupí v platnost, že bude přísný, že budou opatření proti střetu zájmů lépe vymahatelná, a jenom to ukazuje, že my vytrváme, samozřejmě se nevzdáme a to, co vy tady děláte, jsou jen a pouze obstrukce!
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nyní budeme postupovat podle řádně přihlášených a jako další vystoupí pan poslanec Josef Bělica, je to k bodu 17 programu schůze. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Bělica: Dobrý den, dámy a pánové. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovoluji si navrhnout změnu pořadu schůze, a sice zařazení bodu číslo 17 schváleného pořadu schůze, což je sněmovní tisk číslo 131 - vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů, a to jako první bod dnešního jednání před již pevně zařazené body.
V minulém volebním období jsme přijímali novelu zákona o vojenském zpravodajství, která byla rovněž velmi důležitá s ohledem obranu státu v kybernetickém prostředí. Rovněž přijetí tohoto zákona je velmi důležité, a to hlavně kvůli tomu, že jsem si vědom nutnosti zajistit adaptaci českého právního prostředí na nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/881 ze dne 17. dubna 2019, o agentuře ENISA, o certifikaci kybernetické bezpečnosti informačních a komunikačních technologií a o zrušení nařízení EU č. 526/2013, jinak známé jako akt o kybernetické bezpečnosti. Lhůta pro adaptaci českého právního řádu na akt o kybernetické bezpečnosti podle čl. 69 odst. 2 aktu o kybernetické bezpečnosti totiž uplynula již 28. června 2021. Tento zákon zapracovává příslušný předpis Evropské unie, zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie a upravuje zajišťování bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů.
Účelem této novely je stanovení vnitrostátního orgánu certifikace kybernetické bezpečnosti a dále pravidla pro sankce za porušení nařízení. Jak uvádí sama důvodová zpráva k tomuto návrhu zákona, platná a účinná právní úprava zákona o kybernetické bezpečnosti neobsahuje právní úpravu, kterou by bylo možno považovat za dostačující ve vztahu k aktu o kybernetické bezpečnosti. V aktuálně platné a účinné právní úpravě není stanoven nositel role vnitrostátního orgánu certifikace kybernetické bezpečnosti na území České republiky a ani nejsou stanovena pravidla pro sankce za porušení aktu o kybernetické bezpečnosti, což jsou povinnosti stran normativní právní úpravy stanovené členským státům právě aktem o kybernetické bezpečnosti.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost bude jakožto vnitrostátní orgán certifikace kybernetické bezpečnosti dohlížet na pravidla zahrnutá v evropských systémech certifikace kybernetické bezpečnosti a sledovat dodržování povinností výrobců a poskytovatelů produktů, služeb nebo procesů v oblasti informačních a komunikačních technologií, kteří jsou usazeni na území našeho státu a kteří provádějí vlastní posuzování shody, jakož i sledovat činnost veřejných subjektů, které jsou subjekty posuzování shody. Dále pak bude řešit stížnosti podané fyzickými nebo právnickými osobami v souvislosti s evropskými certifikáty kybernetické bezpečnosti vydanými vnitrostátními orgány certifikace kybernetické bezpečnosti či subjekty posuzování shody a ukládat sankce za porušení pravidel stanovených nařízením a požadovat okamžité zastavení porušování stanovených povinností.
Byť se jedná v podstatě o jednoduchou transpozici směrnice Evropské unie, přesto si myslím, že bychom se měli tímto zákonem co nejdříve zabývat, protože jak se ukazuje v důsledku současných událostí, je naše společnost čím dál více zranitelná vůči kybernetickým hrozbám. A to je právě smyslem certifikace kybernetické bezpečnosti - zvýšit důvěru v produkty, služby a procesy v oblasti informačních a komunikačních technologií skrze jejich bezpečnost.
Navrhovaná novela je právní úprava, která musí být přijata, aby bylo vyhověno předmětnému nařízení. Neprovedení adaptace národního právního řádu na uvedené nařízení by mohlo být Evropskou komisí považováno za nesplnění povinností vyplývajících České republice z primárního práva Evropské unie, přičemž by Evropská komise na základě čl. 258 smlouvy o fungování Evropské unie mohla předložit tuto záležitost Soudnímu dvoru Evropské unie.
Nechtěl jsem zde číst kompletní důvodovou zprávu, ta je nám všem dostupná v systému Sněmovny, pokusil jsem se shrnout pouze ty nejdůležitější a nejpodstatnější aspekty. Věnujme se prosím tomuto návrhu zákona, protože je to opravdu důležité téma. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Jenom pro pořádek, abych si poznamenal, vy chcete ten bod 17 předřadit na program... (Poslanec Bělica: Aby byl jako první.) ... jako první bod dnešního jednání. Dobře, děkuji vám. A nyní s přednostním právem paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím. ***