(16.50 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)

Takže já bych si dovolila předřadit - a protože považuji tento bod za velmi důležitý, je to sněmovní tisk 162 - na pevnou dobu a to je středa v 11 hodin. Děkuji. (Potlesk z řad ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan poslanec Martin Kolovratník, připraví se poslankyně Berenika Peštová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne. Děkuji za slovo. Velmi stručně promluvím jménem volební komise jako její předseda a poprosím paní předsedající a kolegyně z organizačního oddělení, aby si poznačili můj návrh.

Paní předsedkyně Poslanecké sněmovny dnes navrhovala z grémia pevné zařazení všech volebních bodů na zítřek na 13.30, ale my v bodu 79, v tom prvním návrhu na změny ve složení orgánů, nemáme žádný návrh, je prázdný, tudíž není ho vůbec potřeba zařazovat, byl by tam dán na zítřek zbytečně. Takže prosím, pokud by byl souhlas, aby se ten návrh z grémia upravil, že všechny volební body budou zítra na 13.30, ale až od bodu 80 napevno, a pouze ty změny ve složení můžeme nechat pouze zařazené v programu schůze, ale bez pevného zařazení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená, že bod 79, pane poslanče, nezařazovat, protože není naplněn, ano? (Poslanec Kolovratník souhlasí.) Děkuji.

A nyní je přihlášená paní poslankyně Berenika Peštová a připraví se pan poslanec Richard Brabec.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, vážená vládo, já jsem si připravila bod Laxní přístup vlády k dopravcům. Za poslední dobu, jestli jsme všichni sledovali, vláda neudělala pro dopravce vůbec nic. Vláda zamítla zastropování ceny pohonných hmot a snížení či odpuštění DPH. Místo toho však představila sadu opatření - takzvaný všestranný ropný čtyřlístek. Co je tedy součástí ono čtyřlístku a zda budou mít tato opatření dostatečný efekt pro dopravce, si řekneme.

Takže máme opatření číslo jedna - zrušení povinného přimíchávání biosložek. Nutno podotknout, že povinné přimíchávání biopaliv prostřednictvím zákona o ovzduší bylo 1. 9. 2007 zahájeno 2 objemovými procenty do motorové nafty, respektive od 1. 1. 2008 2 procenty objemovými do benzinu. Od 1. 6. 2010 se tato procenta navýšila u motorové nafty na 6 procent a u motorových benzinů na 4,1 procent objemových. Od této doby nedošlo k jejich navýšení. V roce 2012 bylo zavedeno povinné snižování emise skleníkových plynů z dodávaných pohonných hmot s postupným náběhem, kdy od roku 2020 mají povinnost dodavatelé pohonných hmot 6 % snížení těchto emisí, což je transpozice směrnice a nic s tím náš stát neudělá. Tudíž zrušení přimíchávání biopaliv nic nezmění, neboť přimíchávat se bude dál, jinak těchto 6 procent dodavatelé pohonných hmot nedocílí. Takže pro dopravce je to velká nula.

Druhé opatření - zrušení silniční daně u osobních a nákladních automobilů do 12 tun. Zrušení silniční daně je pro střední firmu úspora zhruba 230 000 korun. Notabene sleva na silniční daň se již dnes uplatňuje dle stáří vozidel - do tří let je to 48 %, do šesti let je to 40 % a do devíti let je to 25 %. Tudíž naše vláda vymyslela slevu na slevu. Nelze však očekávat, že při současném nárůstu cen pohonných hmot by zrušení silniční daně pocítili běžní občané, kteří růst ceny pohonných hmot sekundárně pocítí i při nákupu zboží a služeb od podnikatelů.

Třetí opatření - kontrola marží. Ministerstvo financí po zakleknutí na čerpací stanice, zda si náhodou neúčtují prodejci pohonných hmot nepřiměřené marže, zjistilo, že dosavadní analýza neprokázala nepřiměřené marže. Dále neprokázala, že by prodejní ceny byly ustřelené od velkoobchodních cen na burze, takže taktéž výsledek je velká nula. Jinak zjištění Ministerstva financí je v souladu se závěry antimonopolního úřadu, který již 10. března upozorňoval na to, že z jeho pohledu nedochází k porušování hospodářské soutěže a že na růstu cen se podílí pouze vývoj cen na světových trzích s ropou.

Čtvrté opatření - snížení spotřební daně. Toto snížení má nastat od 1. června do 30. září, a to o 1,50 korun, a do té doby dopravci co? Budou ještě nějací dopravci? Otázkou je, co zbývá dopravcům? Všechny vícenáklady přenést na zákazníka, což je pro ně ideální stav, ale absolutně nereálný. Každým dnem jim vznikají závažné hospodářské škody. Mohou buď jezdit pod náklady, nebo odstavit auta, anebo se věnovat jiné činnosti než dopravě. A komu tím vláda vlastně pomáhá? No, zeptáte-li se dopravců, tak vám řeknou, že díky tomuto přichází o své zákazníky, kteří odchází k dopravcům ze zahraničí, neboť mají mnohem nižší ceny. A jestli se někdo domnívá, že až se stabilizují ceny, že se jim tito zákazníci vrátí, no tak ani omylem. Takže toto je náš cíl? Nahnat zákazníky našich dopravců do chřtánu dopravců ze zahraničí a tím zničit naše dopravce?

Takže tento bod bych ráda zařadila jako druhý bod na páteční schůzi. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z řad ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Jenom se ujistím, paní poslankyně: váš bod se jmenuje Laxní přístup vlády k dopravcům. Je to tak? (Poslankyně Peštová souhlasí.) Děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Richard Brabec a připraví se pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já teď trochu z jiného soudku, i když to bude částečně souviset s tím, co říkala paní kolegyně Peštová, ale především to bude navazovat na to, co říkal pan místopředseda Havlíček. Já bych, a to předešlu, chtěl požádat o pevné zařazení bodu, který je v programu, ale je zařazen jako bod 60. Jedná se o sněmovní tisk 154, který mění zákon 383 o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. A na konci řeknu, aby to nezapadlo, kam bych ho rád tedy přemístil. Nicméně mi dovolte stručně říct, proč to souvisí s tím, co říkal pan místopředseda Havlíček, když hovořil o podpoře obnovitelných zdrojů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP