(12.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

V případě předkládaného návrhu zákona se jedná o minimální čistou transpozici, to už jsem zmiňoval. Snažili jsme se dosáhnout minimalistické varianty. Povinnosti tedy nejsou proti směrnici žádným způsobem rozšiřovány a jsou také plně zohledněny všechny výjimky, které byly možné, které směrnice umožňuje.

Často jsem dotazován na otázku finanční zátěže, zda tento implementační plán ji bude mít a bude ji mít i částečně kompenzovanou z evropských zdrojů a dopravci poskytující veřejné služby v přepravě cestujících budou moci žádat o dotaci na pořízení elektrobusů nebo autobusů, co využívají vodík či biometan. V relevantním období let 2021 až 2027 se plánuje poskytování dotací prostřednictvím integrovaného regionálního operačního programu, který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Podpora by měla být následně poskytována rovněž dopravcům, kteří poskytují veřejné služby v přepravě cestujících, na pořízení bateriových parciálních trolejbusů. Tato podpora bude v jednotkách miliard korun. Finanční podpora pro nákup elektromobilů, vozidel s vodíkovým pohonem a dobíjecích stanic pro elektromobily pro veřejný sektor ve výši 600 milionů korun bude poskytnuta prostřednictvím Ministerstva životního prostředí. Je na to ostatně program v Národním plánu obnovy a v alokaci v Modernizačním fondu. Výzvy k uvedeným podporám začnou být vyhlašovány v polovině letošního roku.

Já bych rád ještě doplnil, že návrh zákona byl ještě před mezirezortním připomínkováním konzultován se zástupci některých rezortů, úřadů a samospráv v rámci pracovní skupiny pro revizi směrnice o vozidlech Ministerstva pro místní rozvoj. Ten návrh zákona byl vládou České republiky schválen v únoru letošního roku.

Já vás proto žádám o přikázání návrhu k projednání ve výborech Poslanecké sněmovny a spolu i s mými kolegy jsem připraven při projednání poskytnout jakékoliv bližší informace a doplnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, že jste předložený návrh uvedl. Teď by se měl ujmout slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Lochman, nicméně podle mých informací není přítomen a je dohoda na změně zpravodaje, kterým by se měl stát Ivan Adamec.

 

Nicméně jsme v prvním čtení a o změně zpravodaje musíme hlasovat, takže vás poprosím, abychom v nadcházejícím hlasování schválili změnu zpravodaje, a sice že zpravodajem by nebyl Ondřej Lochman, ale pan poslanec Adamec.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takovou změnu? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 58 bylo přihlášeno 125 poslanců, pro hlasovalo 83. Návrh byl přijat.

 

Rovnou předávám slovo panu zpravodaji, panu poslanci Adamcovi.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové. Budu stručný, nebudu opakovat to, co tady říkal pan ministr ve své úvodní řeči. Možná bych si tady neodpustil poznámku toho typu, že je možná dobře, že minulá Sněmovna neprojednala návrh tohoto zákona, protože situace v období před válkou na Ukrajině byla úplně jiná z hlediska cen pohonných hmot, cen energií, než je v současné době.

Já si myslím, že se budeme muset bavit o tom, jak s tím dál, protože tady sice zaznělo z úst pana ministra, že budou dotace z Evropské unie na investice, na nákupy a podobně, ale těch "ale" potom z hlediska provozních nákladů a z hlediska toho, jestli vlastně budeme palivo vůbec mít pro autobusy a pro všechny dopravní prostředky, tak si myslím, že si to opravdu zaslouží velkou diskusi.

Já bych tady hned v úvodu, protože dneska ten bod asi nedoprojednáme, chtěl navrhnout ctěné Poslanecké sněmovně, abychom prodloužili lhůtu na projednání ve výborech o 40 dní, to znamená na 100 dní, a pokud by to neprošlo, tak o 20 dní. Chtěl bych vás strašně moc požádat, abychom to prodloužili. Nemám obavy, že by z hlediska notifikace došlo k nějakým větším sankcím, protože pokud je mi známo, pokud se Sněmovna rozhodne projednávat tuto implementaci, tak už takové nebezpečí ze strany Evropské komise nehrozí. Fakt to stojí za to.

Padla tady spousta věcí z hlediska řekl bych obnovy našeho vozového parku. Jsou to zajímavé informace. Já bych tady mohl mluvit hodiny o potížích, které nás čekají s touto implementací, se zaváděním automobilů nebo dopravních prostředků na emisně čistší palivo, než je současná nafta nebo benzin. Fakt to není jednoduché, 40 % nákupu třeba do Dopravního podniku, které budou na nízkoemisní motory - nedovedete si představit, co to udělá s ekonomikou tohoto státu.

Opravdu na vás apeluji, abychom tuto směrnici nakonec podpořili, ale abychom případně našli nějaká další řešení, protože válka na Ukrajině změnila úplně cenovou politiku a dostupnost energií a myslím si, že jet pořád ve stejném duchu, jak bylo nastaveno před touto nepříjemnou a skutečně zlou situací na Ukrajině, tak já si myslím, že to není cesta. Byl bych nerad, abychom se tady potom zavázali k něčemu, co budeme velmi těžce plnit a budeme potom hledat, jak přesvědčit Evropskou komisi, že je potřeba postupovat jinak. Myslím si, že ten čas je potřeba využít, proto vás prosím, abyste podpořili můj návrh na prodloužení lhůty k projednání o 40 dní. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji, nicméně vás poprosím, aby návrh na prodloužení lhůt zazněl i v obecné rozpravě. Toto bylo úvodní slovo zpravodaje, tak vás jenom poprosím, abyste to poté zopakoval.

Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za výzvu, pane předsedající. Já tedy navrhuji, abychom prodloužili dobu na projednání, lhůtu na projednání ve výborech, o 40 dní na 100 dní. Pokud by ctěná Sněmovna došla k závěru, že je to příliš, že se tím nechce tak dlouho zabývat, tak o 20 dní na 80 dní. Chtěl bych vás požádat, abyste podpořili tento můj návrh. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Jako další v obecné rozpravě je přihlášen pan poslanec Petr Vrána. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Vrána: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte, abych zdůraznil některé důležité aspekty novely zákona o podpoře nízkoemisních vozidel.

Předložený návrh zákona zapracovává příslušný předpis Evropské unie a upravuje minimální podíl nízkoemisních vozidel při zadávání veřejných zakázek podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Hlavní princip návrhu zákona, který má provést transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropy, spočívá ve stanovení požadavků na dosažení určených minimálních podílů takzvaných čistých vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Tyto podíly budou muset být dosaženy ve stanovených časových obdobích od nabytí účinnosti zákona do 31. prosince 2025 a od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030 při zadávání veřejných zakázek na pořizování v návrhu zákona definovaných vozidel a dále při zadávání veřejných zakázek na poskytování stanovených služeb, veřejných služeb v přepravě cestujících, na základě zákona č. 194/2020 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů.

Novelizovaná směrnice o čistých vozidlech v čl. 5 odst. 6 stanoví, že pokud nové cíle pro období po 1. lednu 2030 nebudou přijaty, platí i nadále po následující pětiletá období cíle stanovené pro druhé referenční období, které se vypočítá v souladu s odst. 1 až 5 tohoto článku.

Předkladatel zde neshledává jinou variantu než přijetí zvláštního implementačního zákona. Vzhledem k tomu, že povinnost plynoucí z novely směrnice o čistých vozidlech bude veřejným zadavatelům a zadavatelům zadávajícím sektorovou veřejnou zakázku stanovena ve vztahu k určeným časovým obdobím, a nikoliv ve vztahu ke způsobu zadávání každé jednotlivé veřejné zakázky, jako tomu je podle současného znění směrnice o čistých vozidlech, nelze využít zmocnění k vydání nařízení vlády, obsažené v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Zadavatelům budou stanoveny nové povinnosti, které je, podle názoru předkladatele, možno uložit pouze zákonem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP