(11.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

A jenom asi k tomu představování: skutečně jsem chtěl zmínit, že spousta věcí, o kterých zde paní předsedkyně výboru Dostálová hovořila, je v tuto chvíli ve stávajícím zákoně řešena. Něco se mění, něco se v té rekodifikaci nezměnilo, takže hovořit o celé té plejádě, že odkladem o toto přicházíme a stává se to neřešitelným, nebudu používat ta silná slova, ale také není pravda.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře, za dodržení času. A další, kdo se hlásí s faktickou poznámkou, je pan ministr dopravy Martin Kupka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Stručný návrat k černým stavbám: já s tím opravdu mám zkušenost a vím, oč běží, zažil jsem to na vlastní kůži a dovedl jsem jednu z černých staveb k reálnému odstranění. Vím, jaké překážky tam obce mají, jak je velký ten problém, a vůbec nechápu, kde berete jistotu, že když to bude v rukách čistě státních úředníků, že se situace o 180 stupňů změní. Nezmění, pokud nebude existovat vůle, která je pro to klíčová. I dnes ti starostové měli možnost, stejně jako jejich stavební úřady, ten krok udělat. Měli to komplikovanější, ale pokud byla vůle, tak se k tomu prostě dobrat mohli. Samozřejmě museli překonat bezpočet překážek, které ale nejsou ukotvené ve stavebním zákoně, ale v další související legislativě, a pokud i tohle neodstraníme, budeme pořád bojovat se stejným problémem.

Mluvíte o tom, že klíčem je zajištění zastupitelnosti. No, problém se zastupitelností se objevil přesně v okamžiku, kdy přibyla nová razítka, a ti úředníci prostě nebyli, aby to zvládali. Takže říkáte: My jsme tedy vytvořili problém a teď najednou máme parádní argument k tomu, to od základu překopat, protože najednou se tady objevil obrovský nával na některých úřadech, tak potřebujeme zastupitelnost, a tak jako klíčový princip zajistíme zastupitelnost. Pohled z praxe, z reality - v mnoha případech ta zastupitelnost je komplikovaná sama o sobě, protože není dost dobře možné snadno nahradit pro znalost toho území úředníka z jednoho konce republiky úředníkem z druhého konce republiky. Prosím, postupujme opravdu se znalostí té problematiky, s vědomím toho, že každá ta stavba roste v konkrétním, zcela konkrétním místě.

A co má přinést ona digitalizace stavebního řízení, je například také zajištění kontinuity rozhodování, to, aby se nelišily jednotlivé názory úředníků v různých oblastech státní správy. (Předsedající: Pane ministře, čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát za dodržení času. Máme zde další přihlášené tři faktické poznámky, první paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se Klára Dostálová a pan ministr Ivan Bartoš. Paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych chtěla zareagovat nejdřív na pana ministra pro místní rozvoj, pana ministra Bartoše. Já jsem tedy nepochopila, kolik těch zásadních připomínek přišlo. Vy jste zmínil, že přišlo 200 zásadních připomínek z Hospodářské komory, nebo jenom 200 zásadních připomínek? Doporučující připomínky, ty mě nezajímají, protože doporučující jsou pouze doporučující a vy se tím nemusíte řídit. Tam jde o ty zásadní připomínky, to je to gros, na čem jsem se tady točila.

A co se týče zastupitelnosti, to bych zase zareagovala na pana ministra dopravy. Vy říkáte, že nejsou znalí toho prostředí. Víte, ono když jste stavař, tak dostáváte nějaké podklady a stavaři samozřejmě jsou schopni se podle těch podkladů rychle zorientovat. Ano, potom když se bavíme o území, tak je to třeba o něčem jiném, ale zase existují územní plány, takže já si myslím, že zastupitelnost tam je možná, že to není tak velký problém, jak říkáte, že úředník z jednoho ORP není schopný zastoupit úředníka z druhého ORP. To si myslím, že není pravda, ano? Říkám, pokud umíte číst v mapách, a myslím si, že ti úředníci by měli umět číst v mapách, to za prvé, a za druhé by měli umět číst v projektové dokumentaci. Pokud to neumí, tak ten úředník tam nemá co dělat! (Zvýšeným hlasem.) Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Další, kdo se hlásí s faktickou poznámkou, je paní zpravodajka a paní předsedkyně výboru pro veřejnou správu, paní Klára Dostálová. Máte slovo.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji. Já opravdu jenom rychlou reakci na pana kolegu Kupku. Za prvé, snad se nebudeme přít o tom, že stát má určitě asi větší finanční možnosti i větší personální kapacity než obce, takže ty černé stavby by asi pro stát nebyly zase tak strašlivý problém, ale souhlasím s tím, že je potřeba upravit i legislativu a tak dále. A jak už jsem říkala, vy jste skutečně mistr demagogie v těchto věcech. Tady já jsem nikdy neřekla, že jsme nový stavební zákon podmínili tím, že jsme tam včlenili § 96b, to jste si vydedukoval ve své hlavičce, ale nic takového jsem tady neřekla. Já jsem řekla, že to, že se dělaly novely, je cesta do pekel a že jsme šli tou cestou úplně nového stavebního zákona, a ne, že zastupitelnost úředníků kvůli § 96b nebyla, tak my jsme vytvořili státní stavební úřad. To je úplný nesmysl, prostě zastupitelnost je nutná na všech úrovních procesu stavebního řízení a o to nám ve stavebním zákoně šlo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. Další, kdo je přihlášen s faktickou poznámkou, je pan ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a připraví se pan poslanec Ondřej Benešík. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji. Já jenom bleskově. Když jsme se bavili o metodologiích a o tom, jakým způsobem se vykládá stavební zákon. Já jsem to uváděl několikrát jako příklad. Když se rozhodnete jít do soudního sporu, tak první otázka advokáta je, který soud to má a kdo to soudí. Takže je vidět, že libovolný zákon v České republice, jenž by předpokládám měl být všude vykládán a chápán stejně, i na soudech nejnižší instance je velmi zásadní, kde to je a kdo je ta osoba, která to soudí - první otázka advokáta. Takže ono s tou metodologií, že se nepostupuje všude stejně, myslím si, že to není nic, čím bychom mohli odůvodňovat - taky neřekneme, že bude... ale to je jedno. Takže jen řekneme, že tady někde bude jedna věc, jedno právo a tím to automaticky propadá směrem dolů.

Mám čerstvou informaci z úřadu pro paní poslankyni Peštovou. Je vypořádána nebo roztříděna zhruba třetina připomínek, z těch prvních 290 je 90 zásadních z rezortů, z ministerstev. Zatím mi připadá, že tam není tolikero zásadních připomínek, a třeba od Nejvyššího soudu nebo Nejvyššího správního soudu máme zákon bez připomínek, což je pro mě poměrně důležité.

A možná poslední věc: když jsme tu ten návrh, který teď předkládáme, tu věcnou novelu, i tuto, připravili na ministerstvu, ano, ve spolupráci s odborníky z dalších ministerstev, a tak když jsme jako opozice předkládali komplexní pozměňovák, my jsme neměli miliony na to, abychom psali pozměňovací návrh, stejně jako u práva na informační službu jsme pak ve spolupráci s ministerstvy dopracovali i zákony DEPO, ty všechny prováděcí, s Ministerstvem vnitra a dodali jsme to jako celek. Ale kritizovala to opozice za to, že nemá komplexní pozměňovací návrh (Předsedající: Pane ministře, čas.) s prováděcími, to prostě nelze dělat z opozičních lavic.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Další, kdo je přihlášen s faktickou poznámkou, je pan poslanec Ondřej Benešík. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, nic není černobílé. Chápu, že všichni chceme zrychlit, zefektivnit, zlevnit stavební řízení. Ten zákon samozřejmě obsahuje, nebo ten původní, ta původní předloha, řadu velmi zajímavých a důležitých a prospěšných pasáží, ale v řadě věcech se prostě mýlí a k požadovaným cílům nepovede.

Já vám řeknu svoji zkušenost jako komunálního politika, který se pohybuje na obci, který má stavební úřad, dvacet let, a pracoval jsem jako starosta. Náš stavební úřad pokrývá další obce v okolí, máme necelé 4 000 obyvatel, takže není to úplně zanedbatelné území. Jsou tam dva pracovníci a ani jeden nemá plný úvazek, logicky, není to potřeba, a vykrývají další činnosti na obci. U těchto lidí je obrovská pravděpodobnost hraničící s jistotou, že oni nepůjdou na státní stavební úřad, oni zůstanou jinde. Oni zůstanou v té obci, protože tam mají uplatnění. Samozřejmě, ten menší úvazek, který je spíše administrativní, se na státním stavebním úřadě dá nahradit, ale ten opravdu odborný, který je větší, řekněme 0,8, už nenahradíte. Jinými slovy, ten stavební úřad zanikne. Fyzicky není možné, abychom na obecním úřadě, kde momentálně sídlí, to nějakým způsobem oddělili, oddělili obec a poskytli prostory pro státní stavební úřad. Takže kromě toho, že ten stavební úřad zanikne, je velká pravděpodobnost, že v systému v našem území bude chybět minimálně jeden člověk, kterého dneska jen tak nenajdete. Čili toto jsou věci, které jsou podle mého názoru nedomyšlené, a říkám vám tady svoji zkušenost z praxe a věřte, že pokud ten zákon bude platit v té původní předloze, tak to tak dopadne, bude to dál a dražší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP