(12.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní poslankyni. S přednostním právem se přihlásil pan ministr Šalomoun, který chce zřejmě komentovat šalamounský postup hibernace.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Šalomounský. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, zkusím na to zareagovat. Děkuji paní poslankyni Peštové, že přečetla ten můj výklad, co jsem tady uváděl předtím. Omlouvám se, jak jsem to neměl připraveno, že tam bylo hodně té slovní vaty typu "mám za to". Nicméně my právníci už tak někdy mluvíme, tak se omlouvám.

Několik otázek, co jsem si tady napsal. Kdo ten postup vymyslel: mám za to, že jste velmi dobře zpravena o tom, jak funguje Legislativní rada vlády i jaká je role jejího předsedy, a já vlastně nejsem tím předkladatelem. Samozřejmě že návrh zákona vzniká na gesčním ministerstvu, což je Ministerstvo pro místní rozvoj. Nejsem úplně zpraven o podrobnostech, ale zřejmě se to konzultovalo i s mým náměstkem, panem doktorem Kněžínkem, takže možná že i on byl strůjcem nějakého takového řešení.

Ještě jsem tady chtěl uvést, naposledy jsem použil termín, že to hibernuje. Samozřejmě je to určitý metaforický termín, také bych mohl použít jiné právní termíny jako sistace. Nebo spíš by to šlo ještě vysvětlit tím způsobem, že jde o jistou aplikační přednost, že tady máte takříkajíc starý stavební zákon, máte ten nový, nějaké ustanovení už vám tam nabylo účinnosti a teď se musíte nějakým způsobem vypořádat s tím, co tedy vlastně použijete. Existují právní výkladová pravidla, co s tím, jako lex specialis derogat legi generali, nebo tím, že prostě ten pozdější předpis deroguje ten primární, nicméně tady se šlo jinou legislativní technikou. Tady se vlastně přímo v zákoně řeklo, co se použije přednostně, a to je vlastně způsobeno tím, že tady bylo vydefinováno přechodné období. Vy jste se mě ptala, které to přechodné období to tedy vlastně je? Je to v § 334 a), to bych mohl ocitovat celé, že přechodným obdobím se rozumí pro účely odst. 2 a 3 období od 1. července 2023 do 30. června 2024 a pro účely odst. 4, což je ten Nejvyšší stavební úřad, tam se tím přechodným obdobím myslí období od 1. července 2022 do 30. června 2023. Takže mám za to, že jsem to nějak blíže dovysvětlil. Uznávám, že to může být netradiční přístup, nicméně mám za to, že legislativně možný.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi. S faktickou se hlásí pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já tedy nevím, jestli budu šalomounský či šalamounský, jenom v rychlosti zareaguji. Poslankyně Peštová tady říkala, prostřednictvím pana předsedajícího, o své zvědavosti. Tak vám průběžně zjišťuji, kde ti lidé 9. 5. 2022, což bylo v pondělí, obdrželi v eKLEPu - to vám taky přijde - obdrželi, jak to postupně vypořádali, abychom to nějakým způsobem dali... dává se to do tabulky, dává se tam, jaká je závažnost připomínky a kdo je podavatel. Dnes jsou v tabulce některé rezorty, část krajů, VOP a dalších několik institucí. Je jich zhruba převedeno 290, očekává se, že kolem třetiny mohou být připomínky zásadní. Je to 11. 5. 2022 v půl jedné a pět minut, tedy nejčerstvější informace od lidí, kteří v tuto chvíli třídí připomínky tak, aby byly v logických celcích, neboť ty připomínky jsou strukturované tak, jako je ten zákon, takže vy vlastně buď jdete po institucích a vypořádáváte instituci, což je jeden přístup, který třeba mně osobně se jeví jako ne tak dobrý. Podle mě je lepší vzít si meritum věci a podívat se, jaké k té dané části se scházejí připomínky z jednotlivých rezortů, tudíž třeba i závažnost té připomínky může být velmi racionální. Netvrdím, že v legislativním textu nemůže být nějaká chyba, která byla přehlédnuta, a pak je to vidět i třeba tu frekvenci připomínek k jedné věci a na tu se pak soustředíte více. Tak to jenom k procesu vypořádání, a je to tedy od pondělí od noci, byl ten termín, takže máme zatím den a půl.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou je přihlášena poslankyně Peštová, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych, prostřednictvím pana předsedajícího, ráda poděkovala panu ministrovi pro místní rozvoj. Mám za sebou hodně takových zákonů, takže vím, co je to vypořádací tabulka, vím, jakým způsobem se vypořádací tabulky dělají. Samozřejmě, jak jste říkal, ano, buď můžete podle rezortů, nebo podle připomínkových míst, nebo to můžete dělat podle paragrafů, abyste věděl, jestli k danému paragrafu máte víc připomínkových míst. A pak se vám stane to, co se stávalo i mně, že se vám tam sejdou připomínky, které nejdou vůbec vypořádat, protože jeden chce něco a ten druhý chce úplně něco jiného. A pak záleží na tom, jakou prioritu vy tomu dáte, protože vypořádáním jedné připomínky se dostanete do rozporu s dalšími čtyřmi připomínkovými místy. Takže vám držím palce, jestliže máte jednu třetinu. Držím vám palce, aby se vám vůbec podařilo všechno vypořádat tak, abyste to měl s co nejmenším rozporem, to znamená tak, jak jsme to připravovali my, to znamená do Legislativní rady vlády nebo na Legislativní radu vlády jsme šli maximálně do deseti rozporů, protože ty už se absolutně nedaly vypořádat. A ten čas, který jste si dali, je opravdu šibeniční.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou pan ministr Bartoš. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já si myslím, že to nevíte, protože na Ministerstvu životního prostředí děláte ve Wordu a my v Excelu, takže to nedáváte do tabulky - ale i do Wordu se dá vložit tabulka. To je vtip.

Já bych chtěl jenom zareagovat. Vypořádání připomínek může být také: Všichni dali připomínky a všechny jsme zamítli, což je třeba... což bývá výsledkem některých velmi intenzívních kolokvií, která jsem bohužel zažil z těch, kdo připomínky podával. A vypořádání připomínky bylo zamítnutí. Samozřejmě, nelze v dané chvíli, pokud máte dvě protichůdné připomínky, vyhovět všem. O tom je ta politická debata, o tom bude politická debata s partnery. V regionu o tom bude debata, i u veřejného vypořádání, u kulatých stolů, kde se skutečně setkáme nad některými věcmi. Zase ale v nějaký moment musíte říct ten směr, který je preferovaný, za předkladatele je tento, a pak se prostě o těch věcech hlasuje.

Samozřejmě je tam velká řada připomínek, které se ukazují jako neznalost. Nejsem expert na všechnu legislativu, ale například v oblasti životního prostředí, je-li někde to regulováno evropskou legislativou, tak požadavek, že toto nemůžeme akceptovat, neboť tam není fikce souhlasu, je prostě připomínka, která je vznesena jako zásadní, ale nemůžu ji akceptovat ze své podstaty věci, protože ji vnímám, že ten, kdo ji tam dal, se třeba nepodíval, jak se konstruovaná celá část toho veřejného zájmu, například v jednotném environmentálním stanovisku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou je přihlášena paní zpravodajka Dostálová.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se jenom ještě chtěla vrátit k panu ministrovi Šalomounovi. Já jsem to pochopila... Vy jste tím chtěl říct, že novější zákon překonává ten starší zákon. Ano, to jsou takzvané lex specialis, ale právě ten problém je v tom, že tento zákon nepřekonal speciální zákony, protože absolutně chybí změna změnových zákonů. Takže, pane ministře, já tomu opět zase asi nerozumím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním se hlásí pan ministr Šalomoun. Máte slovo.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Já to zkusím vysvětlit. Uváděl jsem tady to, že v právu existují různé výkladové klauzule na to, jak vyřešit konflikt dvou, eventuálně vícero právních předpisů, které regulují stejnou materii. Jedno z výkladových pravidel je to, že speciální úprava má přednost před tou obecnou nebo že pozdější má přednost před tou primární. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP