(11.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Kromě toho, že mimo ty přímé příjmy do státního rozpočtu je také benefit to, že ti lidé pomáhají vykrývat dlouhodobě neobsazená pracovní místa, zvyšují potom ekonomický výkon firem a zároveň třeba i zvyšují dostupnost některých služeb, právě třeba v sociální nebo zdravotní oblasti, kde personální kapacity dlouhodobě chybí. V těchto věcech budeme pokračovat, v jazykovém vzdělání budeme pokračovat, komunikace s firmami běží a zároveň také i rozvíjíme podporu pro české firmy, české domácnosti, o tom jsme tady debatovali na půdě Sněmovny několikrát. Já tu debatu už nechci v tomhle ohledu zdržovat, nicméně co je důležité, když to shrneme: pokud teď budeme ty kroky jako Česká republika z hlediska pomoci, adaptace, případně té integrační fáze dělat opravdu dobře, o což se spolupráce rezortních týmů opravdu snaží, tak z nějakého středně- a dlouhodobého hlediska to pro Českou republiku bude mít pozitivní efekty, nejenom z hlediska příjmu do veřejných rozpočtů, ale i z hlediska právě posílení pracovního trhu a rozvoje naší ekonomiky.

Tolik opravdu stručně. Děkuji za pozornost, jsem připraven odpovídat potom na konkrétní dotazy.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře.

Přečtu omluvy, než udělím další slovo. Od 11.30 do konce jednacího dne z dnešního jednání z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Aleš Dufek a dále dnes na celý den z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Stanjura.

A jako další s přednostním právem vystoupí paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážení kolegové ministři, já bych v tuto chvíli chtěla pana předsedajícího požádat, protože již vystoupili rezortní ministři, zda by bylo možné, a konzultovala jsem to i s panem ministrem vnitra, že by se v tuto chvíli otevřela rozprava, to znamená, že by se popřípadě řečníci mohli přihlásit prostřednictvím faktických poznámek, protože časový limit na projednání je krátký. Pane ministře, souhlasíte s tím, a všichni ostatní? V tuto chvíli musíme někdy tu rozpravu, protože je to pouze do 12.30, jestli když tak pan ministr zahraničních věcí, pane ministře vnitra, s tím - souhlasí, souhlasí, dobře. Takže by se v tuto chvíli otevřela rozprava.

Děkuji mnohokrát a já určitě děkuji za to, že se dneska ten materiál zařadil. Budu se snažit být věcná, argumentační. Pan ministr vnitra, na kterého asi budu nejvíce reagovat, v úvodu řekl, že samozřejmě, byla to bezprecedentní situace. To všichni víme, ale dnes už je to 78. den od zahájení válečného konfliktu. Opravdu Česká republika zvládla tu první fázi, a zvládla ji díky komu? Zvládla ji díky občanům, kteří pomáhali v rámci ubytování. Zvládli jsme to díky starostům, díky hejtmanům, díky hasičům, policistům, dobrovolníkům, díky tomu, že lidé dávali finanční příspěvky. A to byla ta první fáze.

Ale v druhé fázi, ve fázi adaptační a integrační, o které hovoříte, opravdu potřebujeme mít strategii, plán. My to potřebujeme vědět. Vy jste tady, pane ministře, řekl, že do 14. dubna jste vložili do systému první dokument, což bylo stanovení strategických priorit, kdy my jsme jasně řekli, že to ten plán není, a vy jste řekl, že v tuto chvíli - a chtěla bych podotknout, že jste byl v tu chvíli vázán usnesením Poslanecké sněmovny, která jasně řekla, že do 14. dubna se musí předložit tento strategický dokument zvládnutí uprchlické vlny - zároveň jste tady řekl, že bezpečnostní výbor vám uložil termín 18. května. Tak pokud bych vycházela z toho, že 18. května je za pár dní, tak bych pouze chtěla říct, že bezpečnostní výbor je poradním orgánem, to znamená, že pokud on nějaké usnesení přijme, musí ho potvrdit Poslanecká sněmovna. A to usnesení bezpečnostního výboru bylo, že žádá jednotlivá dotčená ministerstva k rozpracování navržených opatření v rámci jimi řízených rezortů a jejich působnost pro tři představené scénáře, to znamená, pokud by do České republiky přišlo 300 000, 600 000 anebo 1 000 000 migrantů. Já ale to v tom dokumentu, v tom manažerském shrnutí, bohužel pořád nevidím.

Jsem moc ráda, že jste dnes přiznal, že opravdu některé ty systémy - nebo většina těch systémů nefunguje. Určitě budou reagovat moji kolegové z bezpečnostního výboru a lidé, starostové, hejtmani, protože oni mají tu praktickou zkušenost, a my když spolu kolikrát hovoříme, tak ji načerpávám od nich, že ty systémy nejsou propojené, že ty systémy nejsou funkční. Vy se sice pravidelně, a za to děkuju, setkáváte s hejtmany. Několikrát se tam řekne, že budou už ty systémy propojené se systémy Cizinecké policie, ale dodneška se tak nestalo.

Udivuje mě, že se tedy udělal systém pro ubytovatele, kterými jsou kraje, obce, penziony, hotely, to jsou ty právnické osoby, a pak je druhý systém, který je na Ministerstvu práce a sociálních věcí a tam jsou ti ubytovatelé - fyzické osoby, to znamená, že pokud někdo dá k dispozici svůj byt, může za to dostat částku od ministerstva až 12 000 korun.

Takže opravdu ta evidence, to, abychom měli jasný údaj o tom, kolik lidí se nachází v jednotlivé obci, v jednotlivém kraji, je opravdu údaj klíčový, protože jenom z takového údaje můžeme pak vycházet v rámci nastavení zaměstnanosti, potřeb ve zdravotnictví, v sociální oblasti a ve školství. Určitě oceňuji, že v tuto chvíli probíhá ten pilotní projekt v těch pěti obcích s rozšířenou působností. Jsem sama zvědavá, jakým způsobem se pak dozvíme ty výstupy, jakým způsobem to dopadlo. Ale opravdu si myslím, že ten čas a to, že nevíme ta data, nevíme data, jaké ti lidé mají vzdělání, jakých jsou profesí, pořád tato data nemáme, a ta data jsou velmi důležitá.

Vy jste nám tady dneska i řekl, že jste oslovili zase pilotním projektem 700 lidí, kteří přišli, jestli tady chtějí zůstat, nebo ne, a že vám 400 odpovědělo, že to nevědí, ale 300 řeklo, že už je svým způsobem rozhodnuto. Ale já chci říct, že proto je tak strašně důležité, abychom měli dokument, který nám namodeluje ty situace, protože v tuto chvíli už máme zaregistrovaných 340 000 lidí prchajících před válkou, a potřebujeme mít namodelováno, že pokud jich tu zůstane 20 %, 50 %, 80 %, tak kolik budeme potřebovat těch ubytovacích kapacit? Kolik budeme potřebovat míst v mateřských školách, základních školách, středních školách? Kolik budeme potřebovat v rámci zaměstnanosti a dalších věcí? Takže myslím si, že ten údaj je také důležitý, velmi klíčový, a že je nutné s tímto údajem pracovat.

Zároveň to, co se v tuto chvíli děje na hlavním nádraží v Praze, tak já jsem opravdu přesvědčena o tom, že ta situace se měla řešit daleko dříve. Když budu, pane ministře, vycházet z dokumentů ze 14. dubna, tak byť kritizuji, že tam právě nejsou termíny, že tam není odpovědnost, tak v tomto dokumentu jsem se dozvěděla, že Správa hmotných rezerv pořídí do pohotovostních zásob 17 humanitárních základen včetně vybavení pro 150 lidí. Já to tedy chápu, že by to bylo 17krát 150. A to jsou ty modulární jednotky, o kterých se hovořilo v mnoha médiích. A když teď tedy vezmu, měsíc uplynul, tak bych se chtěla zeptat, jestli máme ty jednotky? Protože včera jste dal pokyn, že se začne stavět stanové městečko v Troji, a jak jsem měla možnost vidět, tak to staví hasiči - velmi jim za to děkuji - ale staví se tam vojenské stany, a ne žádné modulární jednotky. A já si myslím, že od 14. dubna, respektive když se ten materiál tedy tvořil, už byl určitě dostatek času na to, aby se tyto věci pořídily. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP