(21.30 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Navržené řešení umožní budoucí navýšení povinného podílu biopaliv v § 19 odst. 1 a zároveň omezí propad příjmu státního rozpočtu z nevybraných daní, které jsou uvaleny na pohonné hmoty.

Vládní návrh zákona obsahuje i další zpřísnění ve vztahu k možným podvodům s biopalivy. V návrhu se rovněž očekává vzrůst poptávky po biolihu a čisté bionafty FAME výrobců těchto produktů. Mezi nimi jsou uvedeny i společnosti patřící do holdingu AGROFERT: Ethanol Energy, Primagra, PREOL. Současně se však upozorňuje, že stejné podmínky budou platit i pro bioetanol a bionaftu pocházející z Evropské unie. V návrhu se rovněž uvádí, že v České republice vyrábí směsné pohonné hmoty přibližně 13 výrobců pohonné hmoty B30 a 2 výrobci pohonné hmoty E85, přičemž je možné očekávat nárůst produkce těchto subjektů s potenciálními pozitivními dopady do zaměstnanosti. Pod tímto vládním návrhem zákona je podepsán Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.

No, představte si, až v roce 2016 se polistopadový kartel probudil a zjistil, že Babiš je jinej. Proto přišli s lex Babiš.

V dubnu 2015 se strhává všeobecná hysterie - ano, tak tady to je - o střetu zájmů Andreje Babiše ve vztahu k produkci biopaliv a o jeho nepřijatelném profitu z produkce biopaliv.

Takže tady máme dále i historii podpory biopaliv podrobněji. Na novodobém počátku byla směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/30/ES ze dne 8. 5. 2003, o podpoře využívání biopaliv nebo jiných obnovitelných paliv pro dopravu. Tato směrnice mimo jiné stanovila rozpis indikativního podílu biopaliv z celkového množství prodaných motorových paliv: pro rok 2005 ve výši 2 % energetického obsahu, pro rok 2006 ve výši 2,75 % energetického obsahu, pro rok 2007 ve výši 3,5 % energetického obsahu, pro rok 2008 ve výši 4,25 % energetického obsahu, pro rok 2009 ve výši 5 % energetického obsahu a pro rok 2010 ve výši 5,75 % energetického obsahu.

Zákonem č. 180/2007 Sb. s účinností od 1. 9. 2007 byla pro osoby uvádějící motorové benziny nebo motorovou naftu do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely zavedena povinnost zajistit, aby v pohonných hmotách, které tato osoba uvádí do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely za kalendářní rok, bylo obsaženo i minimální množství biopaliv, a to:

a) od 1. 9. 2007 ve výši 2 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty,

b) od 1. 1. 2008 ve výši 2 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů,

c) od 1. 1. 2009 ve výši 3,5 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů,

d) od 1. 1. 2009 ve výši 4,5 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty

Tuto uloženou povinnost přitom podle téhož zákona č. 180/2007 mohla předmětná osoba splnit i uvedením čistého biopaliva - bionafta - nebo vysokoprocentního směsného paliva ve formě tzv. směsné motorové nafty s obsahem vyšším než 31 % objemových bionafty, ve formě tzv. bioetanolu E85 s minimálně 70 % objemovými bioetanolu s motorovým benzinem, ve formě tzv. bioetanolu E95 do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely, a to v rozsahu podle výše uvedených podílů - strana 2360. Předmětné osobě byla uložena povinnost každoročně k 31. lednu podat příslušnému celnímu úřadu hlášení o splnění povinnosti uvedení minimálního množství biopaliv do volného daňového oběhu pro dopravní účely za uplynulý kalendářní rok. Pokud předmětná osoba nesplnila svoji povinnost uvést do volného daňového oběhu na území České republiky minimální množství biopaliv pro dopravní účely, byla jí tímto zákonem č. 180/2007 uložena povinnost zaplatit poplatek z objemu biopaliv, která měla uvést do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely za uplynulý kalendářní rok, přičemž tento poplatek měl být příjmem státního rozpočtu.

Pod návrhem vládního zákona, který byl poslancům předložen dne 1. 3. 2007, je podepsán tehdejší předseda vlády Mirek Topolánek a tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík. Členem vlády byl tehdy Miroslav Kalousek coby ministr financí. Návrh vládního zákona byl v Poslanecké sněmovně schválen dne 2. 5. 2007, přičemž Miroslav Kalousek hlasoval proti návrhu, Bohuslav Sobotka se zdržel hlasování a Vojtěch Filip hlasoval pro návrh.

Poznamenejme, že v důvodové zprávě k návrhu tohoto vládního zákona se mimo jiné explicitně uvádí, že bez uplatnění čistých biopaliv a vysokoprocentních biopalivových směsí v dopravě nebude Česká republika moci dosáhnout v termínu do 31. 12. 2010 doporučeného podílu náhrady 5,75 % energetického podílu veškerého benzinu a veškeré motorové nafty v dopravě biopalivy tak, jak stanovuje směrnice 2003/30/ES. Z toho důvodu nebyl doporučovaný podíl 5,75 % do předmětného zákona zapracován s tím, že uplatnění čistých biopaliv a vysokoprocentních biopalivových směsí je podmíněno cenovou dostupností motorových vozidel na tato paliva.

V důvodové zprávě se dále uvádí na straně 8: V případě žádoucí změny podmínek tuzemského trhu v tomto směru bude v rámci novelizace ustanovení odst. 1 § 3a upraven i další možný nárůst podílu biopaliv uplatňovaných v dopravě ČR pro další období po roce 2009.

Dne 25. 2. 2008 vláda České republiky usnesením č. 164/2008 schválila dokument s názvem Víceletý program podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě, který následně schválila Evropská komise dne 23. 12. 2008 s platností od 1. 7. 2009 do 30. 6. 2015. V dokumentu se mimo jiné uvádí na straně 16: Využívání biopaliv jako náhrady fosilních paliv - ano slyšíme dobře, náhrady fosilních paliv, náhrady Putinovy ropy - je v ČR i v EU žádoucí, avšak z uvedených kalkulací vyplývá, že k žádanému rozšíření v uplatňování čistých biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv nemůže dojít bez dostatečných finančních podpor ze strany státu.

V návaznosti na znění směrnice 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny, musí být podpora založena na snížení daňové zátěže. Principem je daňové zvýhodnění vždy pouze biosložky, to znamená, že u směsných paliv zůstává fosilní část zdaněna plnou sazbou spotřební daně. Nejvhodnějším způsobem podpory je plné osvobození, respektive snížení, spotřební daně u čistých biopaliv a vratka spotřební daně u vysokoprocentních směsí biopaliv.

Ve vládě České republiky byl tehdy ministrem financí Miroslav Kalousek. Dne 17. 2. 2009 vláda České republiky předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se měnil zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních a další související zákony. Zástupcem navrhovatele byl ministr financí Miroslav Kalousek. V důvodové zprávě k tomuto návrhu se uvádí, že novelou je do zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, implementován uvedený Víceletý program dalšího uplatnění biopaliv v dopravě.

Mimoto se v této důvodové zprávě uvádí explicitně na stranách 13, 16 a 19: Vzhledem k tomu, že v konečném důsledku je podle cíle Evropské komise zapotřebí nahradit až 10 % pohonných hmot biopalivy do roku 2020 - a to Česká republika nesplnila - není možné tohoto podílu dosáhnout pouze povinným uváděním nízkoprocentních směsí biopaliv na trh, ale je nutné vytvořit takové prostředí, aby mohla být na trh uváděna i biopaliva vysokoprocentní nebo čistá a byla přitom nákladově a cenově konkurenceschopná tradičním fosilním palivům.

Podle technických výpočtů, které byly provedeny v rámci programu, je zapotřebí čistá biopaliva i biopaliva, která jsou součástí vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy, plně daňově zvýhodnit - říkal pan Kalousek. - Daňové zvýhodnění čistých a vysokoprocentních biopaliv má mimo jiné za cíl zvýšit uplatnění těchto paliv na trhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP