(22.20 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Vzhledem k tomu, že biopaliva určená k použití, nabízená k prodeji nebo používaná pro pohon motorů jsou osvobozena od spotřební daně, zatímco běžné pohonné hmoty obsahující určité množství biosložky spotřební dani podléhají, přichází výše popsaným postupem stát o spotřební daň, kterou by dodavatel pohonných hmot musel zaplatit v případě, že by povinnost dle odstavce 1 plnil prostřednictvím běžných paliv obsahujících biosložku v objemu dle norem ČSN-EN.

Navržené řešení umožní budoucí navýšení povinného podílu biopaliv v § 19 odst. 1 a zároveň omezí propad příjmu státního rozpočtu z nevybraných daní, které jsou uvaleny na pohonné hmoty.

Vládní návrh současně ponechává stávající povinnost dodavatelů pohonných hmot postupně snižovat emise skleníkových plynů na jednotku energie obsaženou v pohonné hmotě ve srovnání se základní hodnotou produkce skleníkových plynů pro fosilní pohonné hmoty tak, aby dodavatel dosáhl snížení o 2 % do 31. prosince 2014, o 4 % do 31. prosince 2017 a o 6 % do 31. prosince 2020, nově však umožňuje tuto povinnost splnit i uvedením čistého biopaliva nebo směsného paliva do daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely. Návrh rovněž obsahuje komentáře k dopadům navržených úprav na subjekty podnikající v oblasti produkce biopaliv; mezi nimi jsou uvedeny i společnosti patřící do holdingu AGROFERT: Ethanol Energy, a. s., Primagra, a. s., PREOL, a. s.

Vzhledem k tomu, že poptávka po lihu, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, v důsledku daňového zvýhodnění biopaliv vzroste, dá se očekávat i nárůst poptávky po produkci těchto českých lihovarů. Stejné podmínky budou nicméně platit i pro bioethanol pocházející z Evropské unie či dovezený z třetích zemí a spotřebovaný na daňovém území České republiky, proto bude velmi záležet na nákladových položkách této výroby.

Vzhledem k tomu, že poptávka po FAME, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, v důsledku daňového zvýhodnění biopaliv vzroste, dá se očekávat i nárůst poptávky po produkci těchto českých producentů. Stejná zvýhodnění budou nicméně platit i pro produkty pocházející z Evropské unie či dovezené ze třetích zemí a spotřebované na daňovém území České republiky. Bude proto velmi záviset na nákladových položkách této výroby FAME v České republice. Zvýšená produkce může vést k nárůstu zaměstnanosti. V České republice takto vyrábí směsné pohonné hmoty přibližně 13 výrobců pohonné hmoty B30 a 2 výrobci pohonné hmoty E85. Je možné očekávat nárůst produkce těchto subjektů s potenciálními pozitivními dopady do zaměstnanosti.

V důvodové zprávě vládního návrhu se také uvádí odhad počtu dopravních prostředků, které mohou v současné době - kolem roku 2014 - využívat čistá biopaliva nebo vysokoprocentní směsi biopaliv s fosilními palivy: Expertním odhadem je v České republice schopno spalovat pohonnou hmotu E85 cca 8 tisíc vozidel, pohonnou hmotu B30 většina vozidel s dieselovým motorem vyrobená po roce 1997 a pohonnou hmotu B100 většina nákladních vozidel. V současné době používají motorovou naftu také plavidla, drážní vozidla a lokomotivy, motorové benziny pak malá plavidla. Tyto dopravní prostředky jsou také schopny spalovat také alternativní paliva.

Tolik k tomu materiálu. Tady mám ještě k tomu všechna hlasování. Takže já jsem to... nebojte, budu ještě pokračovat. Klidně se uvolněte. Je to stejné jako v roce 2015. Stávající koalice, která tvrdí, že zrušením biosložky se zlevní pohonné hmoty, normálně lže a podporuje Putinovu ropu. Vydal to Nadační fond proti korupci, který mě nikdy neměl rád, takže si myslím, že to je objektivní. A je to jenom pokrytectví, kde vláda něco tvrdí, co je nepravda, a ve finále podporuje Putinovu ropu.

Tady mám stanovisko Sdružení pro výrobu bionafty, a to je z 10. března 2002, na návrh vlády na zrušení přimíchávání biosložky do motorové nafty. Sdružení pro výrobu bionafty ČR jako profesní sdružení výrobců biopaliv do motorové nafty nejen ze zemědělských surovin, ale i z bioodpadu, použitých kuchyňských olejů a živočišných tuků se důrazně ohrazuje proti návrhu vlády ČR na zrušení přimíchávání biosložky do motorové nafty a zatím ponechání této povinnosti pouze pro automobilový benzin.

Výroba a tržní uplatnění bylo v naší republice systémově rozvíjeno v rámci tehdejší federální vládou schváleného oleo-programu od roku 1992 dokonce. Povinné přimíchávání biopaliv do motorové nafty prostřednictvím zákona o ochraně ovzduší bylo zahájeno 1. 9. 2007, 2007, a to v množství 2 % objemových, a do motorového benzinu ve stejném množství od 1. ledna 2008. Od 1. 6. 2010 se tato procenta navýšení (navýšila) u motorové nafty na 6 % a u motorových benzinů na 4,1 % objemových. To znamená, že to, co platilo, platilo od roku 2010 - 2010, nezávisle od Babiše. Nezávisle od Babiše. Naopak podnikatelé byli motivováni, aby investovali. Evropa jenom mluvila o biopalivech, obnovitelné zdroje. Tato biopalivová povinnost je již téměř 12 let neměnná, ačkoli požadavky Evropské unie na podíly udržitelných biopaliv a dalších obnovitelných zdrojů energie v dopravě vzrůstají. V roce 2020 byl cíl 10 %, a pro rok 2030 je v současnosti schválený cíl OZE v dopravě na 14 %. Z toho je stanoven strop pro certifikovaná biopaliva z pěstování plodin 7 %.

Žádná minulá vláda, píše se v dopise Sdružení pro výrobu bionafty, žádná minulá vláda během téměř třicetiletého období nepřistoupila ke zrušení biopalivové povinnosti. Je totiž nesporný i přes kritiku, která je po celou dobu uplatňování na trhu doprovází, jejich příspěvek k plnění známých cílů. Zejména jde o zvýšení energetické soběstačnosti. - Pan premiér stále mluví o energetické bezpečnosti, takže o zvýšení energetické soběstačnosti. - Řešení přebytků zemědělských plodin souběžnou výrobu bílkovinných krmiv a dalších surovin, udržení zaměstnanosti ve venkovských oblastech a snížení emisí skleníkových plynů v dopravě prostřednictvím udržitelnosti certifikovaných biopaliv. Váha jednotlivých dílčích cílů se pochopitelně mění s ohledem na klimatickou, ekonomickou a politickou situaci.

Toto navržené řešení by nejenže hrubě porušilo technologickou neutralitu, která je základním principem všech aktů a legislativy EU v této oblasti, ale zcela nekvalifikovaně vychází z faktu, že biopaliva do motorové nafty jsou vyráběna pouze na bázi řepkového oleje. Tuzemské výrobní kapacity bionafty používají jinou vstupní surovinu než řepkový olej. Již dosáhly 66 % celkových kapacit. Využívání upotřebených kuchyňských olejů, živočišných tuků nevhodných pro lidskou výživu, volných mastných kyselin mimo jiné podporuje tak splnění cílů ve snižování emisí skleníkových plynů v dopravě, tak principy cirkulární ekonomiky a posílení role obnovitelných energií v energetickém mixu státu. Navíc tato biopaliva vykazují výborné parametry v dosažení úspor emisí proti fosilním palivům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP