(15.40 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A jsme před hlasováním o návrhu usnesení, které jsem před chvílí přečetl.

Zahajuji tedy hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 20, přihlášeno 162, pro 160, proti 1. Výsledek: přijato.

 

Nyní tedy otevírám vládní návrh zákona o dalších opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace a o změně dalších zákonů v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 221, jsme ve zkráceném jednání.

(O slovo se hlásí poslanec Výborný.) Vidím zde přednostní právo, ale mám zde na přednostní právo už přihlášeného pana předsedu Okamuru, a my jsme se domluvili, že nejdřív by vystoupil pan ministr, čili jestli je to pouze k hlasování? (Poslanec Výborný: Ne, není to k hlasování, je to procedurální.) Je zde přihlášen přednostně pan předseda Okamura, tak prosím, abyste se domluvili... Ano, jste domluveni. Tak, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo vaším prostřednictvím, panu předsedu Okamurovi za vstřícnost. Já bych poprosil jenom procedurálně dát hlasovat, že tento bod tak, jak jsme se o tom bavili na jednání dnešního grémia, bychom dnes doprojednali. Čili pojďme odhlasovat, že o něm budeme jednat i hlasovat po 19. hodině, v případě nouze i po 21. hodině. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji, takže nás čeká procedurální hlasování. Já jsem zagongoval.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 21, přihlášeno je 167, pro 99, proti 6. Výsledek: přijato.

 

Nyní tedy poprosím pana ministra vnitra Víta Rakušana, aby se ujal slova. Poprosím všechny v sále, aby se ztišili. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, velmi stručně okomentuji návrh lex Ukrajina II, jinak tedy vládní návrh zákona o dalších opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Ministerstvo vnitra ve spolupráci s ministerstvy zahraničních věcí, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy připravilo návrh, jehož cílem je kromě jiného umožnit i po ukončení nouzového stavu zastupitelským úřadům nepřijímat žádosti občanů Ruska a Běloruska o pobytová oprávnění na našem území. Vláda bude nicméně moci stanovit z tohoto obecného pravidla konkrétní výjimky - rodinní příslušníci občanů České republiky, pobyt na území České republiky ve veřejném zájmu a podobně.

Další část změn představuje novelizaci zákona č. 65/2022 Sb., kde se rozšiřují důvody pro nepřijatelnost žádosti o dočasnou ochranu, například občanství členského státu Evropské unie. Prodlužuje se lhůta pro vyřízení žádosti o dočasnou ochranu na 60 dnů. Rozšiřují se zákonné důvody, kdy dočasná ochrana zaniká, například když byla udělena v jiném členském státě Evropské unie. Nebo se zavádí povinnost ukrajinských uprchlíků hlásit změny pobytu delší než 15 dnů ve lhůtě 3 pracovních dnů. Ministerstvo vnitra také získá novou kompetenci rušit v evidencích místo hlášeného pobytu, jestliže bude zjištěno, že se zde cizinec nezdržuje.

Nemalou část tohoto zákona tvoří novelizace usnesení týkající se zdravotního pojištění. Navrhuje se zkrácení doby, po kterou za cizince s udělenou dočasnou ochranou platí zdravotní pojištění stát, a to na dobu 160 dnů od započetí dočasné ochrany. Cílem je tyto pojištěnce více motivovat, aby se postupně zapojovali do pracovního procesu, což se mimochodem dobře daří. Podle nejnovějších dnešních čísel je do pracovního procesu zapojeno už 64 000 příchozích z Ukrajiny.

V reakci na průběh mezirezortního připomínkového řízení byl návrh rozšířen o novelu zákona č. 66/2002 Sb., kde jsou navrhovány změny ve vztahu k humanitární dávce a příspěvku pro solidární domácnost. Nově bude platit obecné pravidlo, že humanitární dávka nebude vyplácena v případech, kdy uprchlíci mají zajištěno bezplatné ubytování, kde je jim zdarma poskytována strava, základní hygienické zázemí a podobně. Při výplatě dávky bude navíc ještě zkoumáno, zda se uprchlíci skutečně na našem území zdržují. V případě solidárního příspěvku se vytváří prostor pro to, aby výše příspěvku odrážela, zda se jedná o sdílenou domácnost, nebo zda mají ubytované osoby k dispozici celý byt samostatně, přičemž v těchto případech bude možné stanovit vyšší příspěvek.

Návrh dále reflektuje i požadavek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na doplnění novely zákona č. 67/2002 Sb., opatření v oblasti školství, která řeší spádovost mateřských školek a škol v případech, kdy dojde v evidenčních systémech ke zrušení místa pobytu dětí z Ukrajiny na základě informací, že se na hlášené adrese nenacházejí.

S ohledem na naléhavou potřebu řešit tuto situaci neprodleně se navrhuje projednání návrhu zákona ve stavu legislativní nouze. Účinnost návrhu zákona se navrhuje prvním dnem po jeho vyhlášení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Vzhledem k tomu, že výbor pro bezpečnost, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 221/1, prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost, pan poslanec Pavel Žáček, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuji za slovo. Budu vám tady interpretovat, seznámím vás s usnesením, které jsme přijali na dnešním výboru pro bezpečnost, které nám přikázala paní předsedkyně Poslanecké sněmovny v termínu do dnešního dne do 12 hodin. Takže usnesení výboru pro bezpečnost z 12. schůze ze dne 31. května k vládnímu návrhu zákona a tak dále, sněmovní tisk číslo 221, jenž je projednáván ve stavu legislativní nouze:

"Výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení ministra vnitra Víta Rakušana, náměstka ministra zahraničních věcí pro řízení sekce právní a konzulární Martina Smolka, policejního prezidenta Martina Vondráška, generálního ředitele Hasičského záchranného sboru genenerálporučíka Vladimíra Vlčka, ředitelky odboru azylové a migrační politiky Ministerstva obrany Pavly Novotné, po zpravodajské zprávě předsedy a zpravodaje výboru Pavla Žáčka a po obecné a podrobné rozpravě:

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby své jednání k tomuto návrhu zákona ukončila nejpozději do 19 hodin dnešního dne, to jest 31. května 2022;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, sněmovní tisk číslo 221, vyslovila souhlas;

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil Poslaneckou sněmovnu" - čímž tímto činím;

"VI. dále zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy."

Tím, že jsme byli poněkud vázáni stanoveným termínem, musím říci, že byla z úst určitých kolegů řečena kritika na to, že nebylo dostatek času. Domnívám se, že zde na plénu některé ty argumenty se znovu objeví a budeme se s nimi moci vypořádat. Nicméně musím konstatovat - a děkuji za to kolegům - že výbor pro bezpečnost se s tímto úkolem od předsedkyně Poslanecké sněmovny vypořádal tak, jak předpokládala paní předsedkyně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP