(11.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Mám tady v tuto chvíli avizovány dvě přihlášky z místa, a to pana poslance Milana Ferance a Kláry Dostálové, ale s přednostním právem se hlásí předseda poslaneckého klubu pan Marek Benda. Pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Děkuji. Já jsem měl pocit, že rozprava už končí, tak jsem chtěl reagovat na některé věci, které tady zazněly, ale začnu dvěma omluvami za sebe. Za prvé omluvou paní předsedající, kterou jsem se skoro pokusil uvést v omyl. Má pravdu v tom, že navrhovatel nemá přednostní právo a že mi udělila slovo, protože jsem předseda poslaneckého klubu, nikoliv navrhovatel. To je první omluva. Druhá omluva k panu kolegovi Brabcovi. Odešel jsem na chviličku na chodbu věnovat se své vášni, protože už je to hodina a půl sezení, potřebuji jednou za čas přerušit.
A nyní k tomu, co zde zaznívá v rozpravě, dvě podstatné poznámky, a poprosil bych kolegy, aby už mi to znovu pak nepřipomínali. Za prvé, návrh zákona, který tady byl v roce 2014 projednán a schválen, byl poslanecký návrh zákona, to nebyl vládní návrh zákona, a řada z vás, kteří to dneska tak kritizujete, že je to poslanecké, tehdy tady byla a pro návrh pana kolegy Sobotky a dalších, kteří ho přinesli jako poslanecký návrh zákona, a byl to nový zákon o státní službě, hlasovala. Takže mi teď úplně nevyčítejte, že my to předkládáme také jako poslanecký návrh zákona.
To samé se týká trochu paní zpravodajky, která něco vyčítá vládě. Já bych rád upozornil, že vláda odpovídá Poslanecké sněmovně, nikoliv Poslanecká sněmovna vládě, to znamená, že dokonce ani vládní poslanci ve svém konání nejsou vázáni programovým prohlášením vlády, maximálně koaliční smlouvou, a pokud vláda nepřinesla takový návrh zákona, tak ho přinesli poslanci. Pokládáme to za rozumnější, protože je naprosto jasné, že kdyby se to pustilo do těch úředních koleček, tak to ti milovaní úředníci rozvaří do takového guláše, že se z toho nikdy nedostaneme.
A druhá otázka se týká těch konzultací s Komisí. Teď jsem si to ověřoval u státního tajemníka, je to tak, že do roku 2020 byla konzultace povinná - novely zákona o státní službě. V tuto chvíli povinná není, je třeba pouze dodržet principy, které Komise stanovila, ale není povinná konzultace, takže nám nevyčítejte, že žádná konzultace neproběhla, taková konzultace není zapotřebí. Na věcné výhrady pak zareaguji případně v závěrečném slovu.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane předsedo. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. První je přihlášena paní poslankyně Zuzana Ožanová a připraví se Radek Vondráček. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Já se shodnu s kolegou Bendou, že opravdu vláda odpovídá Sněmovně a že jsem kritizovala, že programové prohlášení vlády se ignoruje tím, že je předkládán poslanecký návrh zákona, který se týká věci, která je obsažena v prioritách programového prohlášení vlády, nicméně vzhledem k tomu, že tento poslanecký návrh zákona předložilo pět předsedů politických klubů, tak se domnívám, že programové prohlášení vlády by pro ně nemělo být jen cárem papíru. Ale samozřejmě poslanci mají právo dávat své návrhy, jen - víte, stačilo to nemít v programovém prohlášení vlády, to by úplně stačilo, ale když už to tam máte, tak to dodržujte.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní poslankyně, děkuji vám za dodržení času. Další, kdo je přihlášen s faktickou poznámkou, je pan poslanec Radek Vondráček. Pan poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Nijak časově neohrozím probíhající debatu, jenom v reakci na pana poslance Bendu - ano, strávili jsme tu krásné léto 2014 se služebním zákonem, byl to poslanecký návrh, ale taky jste nám to dali patřičně vyžrat, a určitě to jde najít v stenozáznamech, kdy jste do nás tepali, že rozhodně ne poslaneckým návrhem. Na naši obhajobu, my jsme tenkrát byli úplně noví. Nevím, jestli se to dá říct o vás, pane kolego, prostřednictvím předsedající, vy už tady pamatujete nejvíc. Takže beru to přátelsky, my jsme byli noví, ale vy už byste to měli znát.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát za dodržení času. Nyní to byla poslední faktická poznámka. Avizovala jsem dvě přihlášky, ale přednost má písemná přihláška, takže v tuto chvíli poprosím paní poslankyni Bereniku Peštovou, připraví se pan Milan Feranec a Klára Dostálová, kteří jsou přihlášeni z místa. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Ještě jednou dobrý den. Já jsem se tedy řádně přihlásila, abych nebyla nařknuta, že zneužívám faktické poznámky, i když jsem se snažila reagovat na své předřečníky.
Nevím, jestli zde už je pan poslanec Michálek, prostřednictvím paní předsedající, protože samozřejmě jsem si dala tu práci a našla jsem si jeho výroky, které směřovaly k legislativním postupům, a teď bych ráda Sněmovnu s nimi seznámila. Takže jeden z krásných výroků je, že "mezirezortní připomínkové řízení tak, jak dnes funguje" - samozřejmě myšleno na vládu, která byla před touto vládou - "zahrnuje jen část organizací dotčených příslušných legislativou. Desítky organizací, jejichž slovo se dnes při tvorbě zákonů nebere v potaz, budou nyní mít možnost se otevřeně vyjádřit k legislativě a tím se spolupodílet na její tvorbě. Pro občana bude zásadní, že ve finální zprávě najde veškeré návrhy a vyjádření relevantních organizací. Otevřená Sněmovna" - což je ta platforma, která byla založena stranou Pirátů právě proto, aby nedocházelo ke zneužívání toho, že nedochází k legislativním postupům tak, jak by mělo - "je aplikace, která zásadně zprůhlední proces přijímání zákonů ještě před přijetím zákona o regulaci lobbingu," věří Piráti.
Samozřejmě, v této akci Piráti postupovali dál a uspořádali krásný seminář, který se uskutečnil 10. října 2011, kde samozřejmě vystupovali k tomu, aby nebylo zneužíváno, aby legislativní postup byl dodržován tak, jak má být, a nedocházelo k onomu přijímání paskvilů - to jsou jejich slova, přijímání paskvilů - takže oni to právě nastartovávají a dělají tak, jak se to dělat má, to znamená, že každý zákon bude vznikat na jednotlivých daných ministerstvech, kterých se to týká, projde to řádným legislativním procesem, to znamená jak vnitřním, tak mezirezortním připomínkovým řízením, bude to krásně dané do eKLEPu, každé připomínkové místo se bude moci vyjádřit, bude všechno řádně vypořádáno a pak předloženo na Legislativní radu vlády do jednotlivých komisí - samozřejmě všichni víme, jaké komise tam jsou, ať je to komise kompatibility, komise RIA, komise správního práva - do všech těch komisí, do kterých by to mělo jít, a každá komise k tomu zaujme stanovisko, buď kladné, nebo s výjimkami, výhradami, které bude muset dané ministerstvo zapracovat, a poté to bude samozřejmě na plénu Legislativní rady vlády a bude k tomu zaujato nějaké stanovisko. Bavíme se samozřejmě i o tom, že záleží na tom, jak hluboce je zasaženo do zákona, jestli to vyžaduje věcný záměr zákona, to znamená, že to jde dvoukolově, takže tento postup, který jsem řekla, nejdřív jdete s věcným záměrem, potom se to zpátky vrací a dělá se paragrafové znění, které opět jde stejným kolečkem. Takže toto Piráti prosazovali a toto říkali, že musí bezpodmínečně nastat. Vrátím se zpátky k tomu semináři, který proběhl, kde vystoupila i paní profesorka Jiřina Jílková - všichni víme, že to je právě ta dáma, která je v komisi RIA na Legislativní radě vlády - jejíž kritika směřovala i na vysoký podíl výjimek, kdy zákony neprochází kontrolou, ona tam citovala, že přímo sedmdesát výjimek přibližně ročně, a rizika u poslaneckých návrhů zákonů. Upozornila na to, že základním předpokladem lepší legislativy je větší poptávka politiků po důkladné přípravě zákonů dle metodik RIA. ***