(13.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

To podstatné je, že samozřejmě musíme někde udělat linii mezi politickým vedením ministerstva - v čele stojí člen vlády, ministr, a současně by tam měl mít i svůj politický tým, který mu pomáhá ministerstvo uřídit, protože v jednom člověku to samozřejmě není možné. To, co se stalo za minulého nebo předminulého volebního období, je, že se to přepísklo. Řeklo se: politický tam bude jenom ministr, případně jeho kabinet, ale v rámci struktury ministerstva tam nebude žádný další člověk, který by byl takto napřímo odpovědný vůči občanům, jako jsou zástupci občanů, politici, kteří to mají řídit. Takhle to mají třeba ve Velké Británii, kde mají ministry, podministry a tak dále, je tam nějaká struktura. Politické strany si vychovávají talenty a vede to k tomu, že tam potom nominují osoby, které už jsou třeba znalé řízení ministerstva, celkově to lépe funguje.

Takže my jsme hledali, kde udělat tu linii, a řekli jsme si, že je skutečně správné, aby ministr měl svůj úzký tým, protože si musíme říci na rovinu, že systém byl zamýšlen nerealisticky a vedl skutečně k ošklivému jevu, že se vzal v podstatě politik z politické strany a z toho se udělal odborný náměstek. Samozřejmě, ten člověk může mít odbornost a tak dále, ale v reálu se opravdu stávalo to, že na takzvaně apolitická místa, která už měla být za tou linií, kde měli být už pouze nestraničtí úředníci, se tam dávali lidi s vazbami na politické strany, a nic se tím nevyřešilo. Jenom se ten systém nastavil nerealisticky.

A myslím si, že paní kolegyně Peštová dobře ví, o čem mluvím, protože ona v roce 2013 kandidovala do Poslanecké sněmovny za ANO, pak se jí podařilo uspět na Ministerstvu životního prostředí, které vedl její stranický kolega, 2014 už byla zastupitelka za ANO. Pak kandidovala za ANO v krajských volbách, pak kandidovala do Poslanecké sněmovny, takže v podstatě na jedné straně byla ta apolitická, odborná, nestranná náměstkyně pod stranickým ministrem za ANO, svým stranickým kolegou, a současně kandidovala za ANO do všech volených funkcí, které tady v tom státě máme, s výjimkou Evropského parlamentu, prezidenta, senátora.

Opravdu, nalijme si čistého vína, nastavme tu linii korektně: odsud začíná, tady končí politici, tady začínají úředníci. Tady už by neměli dosazovat svoje politické kolegy, ale mělo by to být striktně úřednicky nastavené. A pokud ta linie bude nastavena správně, že bude umožňovat i politické řízení ministerstva, protože ve výsledku jsou to občané, komu se zodpovídá ministr jako volený zástupce, tak ten systém konečně může začít lépe fungovat. Současné nastavení je nerealistické a v tomto se neosvědčilo. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou už přichází paní poslankyně Peštová. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Samozřejmě musím reagovat na svého předřečníka, pana poslance Michálka. Jsem ráda, že jste mi tady řekl moji v uvozovkách takovou tu malou politickou, kdy jsem seděla ve své podstatě skoro většinou v opozici. Ale když už jste to tady zmínil, tak jste mohl zmínit celé moje sívíčko. Proč tady jenom říkáte, pane poslanče, prostřednictvím pana předsedajícího, že jsem pouze byla členem hnutí ANO, jenom členem hnutí ANO. Já jsem neměla žádné vrcholové funkce v ANO. To byste měl vědět, protože to služební zákon zakazuje, doufám, že jste si ho nastudoval, to za prvé.

A potom tedy, když už tady chcete vzývat moji odbornou stránku, tak mi tady klidně můžete přečíst moji dizertačku, moji diplomku. Já ji neopsala, já ji opravdu napsala, já jsem to vystudovala. To je jedna věc.

Ale mě spíš zaráží jedno. Když jste reagoval, a reagoval jste na mě, tak jsem očekávala, že se budete vyjadřovat k legislativnímu procesu. To, co jsem tady říkala, jak vy jako Piráti jste tady vzývali, že musí procházet řádný legislativní proces, že nesmí ty paskvily vznikat a že dost a stop bylo těm poslaneckým návrhům, a co děláte, pane poslanče Michálku, prostřednictvím pana předsedajícího? Vždyť vy ty paskvily děláte taky! Vy opomíjíte to, že by to mělo jít tím řádným legislativním procesem. Když jste tady vyjmenovával, komu všemu jste to ukazovali, ten váš skvělý návrh, tak jste zapomněl na ministerstva, těm jste to neukázali. Zapomněli jste na kraje, kde jsou státní správy, těm jste to taky neukázali, a mohla bych tady jmenovat, komu všemu jste to neukázali.

Takže já bych docela ráda slyšela, jak jste to konzultovali s ministerstvy a co vám na to gestor tohoto zákona, což je Ministerstvo vnitra, řeklo a jak k tomu přistoupilo? To za prvé. Já jsem ráda, že si tady dopisujete, pane poslanče, nebo možná že dostáváte signály, ale já bych to slyšela ráda od vás.

A když už tady tedy probíráme tento skvělý zákon, kde jsou ministři těch ministerstev? (Vládní lavice je prázdná.) Kde je nějaký ministr, který by se k tomu vyjádřil? Děkuji. A žádám o přerušení, než přijde nějaký ministr. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Zaregistroval jsem, že zde není žádný ministr. Nechal jsem vás ještě domluvit, ale v tuto chvíli musíme přerušit schůzi do příchodu ministra. Minuta stačí? (Reakce z pléna.) Přerušuji na dvě minuty do příchodu někoho z ministrů. Děkuji. (Do sálu vchází ministr Kupka.) Mezitím, než jsem to dořekl, pan ministr dorazil. Můžeme pokračovat. (Potlesk z lavic ANO a SPD.)

Vaše faktická poznámka, paní poslankyně, vyvolala další faktické poznámky, konkrétně paní poslankyně Ožanové a následně pana poslance Králíčka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, má faktická poznámka bude směřovat nikoli na kolegyni Peštovou, ale na kolegu Michálka. Víte, v jeho projevu mě zaujalo "mladí odborníci". Já si myslím, že odborník je odborník bez ohledu na věk, a to tedy zavání diskriminací věkem. Takže můj otec, když je odborník ve svém oboru a je mu 85, píše odbornou publikaci, tak už by nebyl odborníkem dle Pirátské strany? Odborník je člověk, který něčemu rozumí, a je jedno, kolik mu je let, pane poslanče. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším přihlášeným s faktickou poznámkou je pan poslanec Králíček. Máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, taky bych zareagoval na kolegu Michálka, vaším prostřednictvím. Pane kolego, když už tady kopete do našeho hnutí, do paní Peštové, která jako členka pracovala někde odborně, tak pojďme to tedy odklonit od konstruktivní diskuse k tomuto. Pojďme si říct, jak Piráti vybírají odborné lidi v Praze do městských firem a do různých dalších funkcí. Pojďme se bavit o tom, jak pan Rakušan odvolal policejního prezidenta. Jestli tuhle debatu chcete, já se rád přihlásím a můžeme další hodinu o tom diskutovat. Zameťte si před svým prahem! (Potlesk z lavic ANO a SPD.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je zde ještě jedna faktická poznámka, a to pan předseda Michálek. Máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom odpovím věcně. Ministerstvo vnitra ten návrh napsalo, takže proč se nás ptáte, jaké je stanovisko Ministerstva vnitra? To napsali oni. Vždyť jste to viděli z eKLEPu, že to bylo předložené, a ministři jakožto zástupci ministerstev a jejich hlavní činitelé to odsouhlasili na vládě, když tomu dali kladné stanovisko. Samozřejmě, ten návrh jsme předložili tak, aby byl schválen, aby mohl platit co nejdříve, protože ho potřebujeme k tomu, aby efektivně fungovala státní správa, abychom dodali naše sliby, které jsme dali občanům ve volbách. To je ten důvod, proč jsme zvolili tuto cestu. A myslím si, že pokud budeme postupovat konstruktivně, návrh odbavíme, můžeme s ním pokračovat, možná že ho ještě vylepšíme v následujícím legislativním procesu, ale představa, že bychom to v tento okamžik zesložiťovali, služební zákon bychom schválili až za několik let a do té doby bychom ty problémy přehlíželi nebo nějakým způsobem je improvizovaně záplatovali, by opravdu nebyla namístě, takže proto jsme v tomto případě postupovali výjimečně jinak. A věřím, že až se tady sejdeme po určité době, kdy bude možné vyhodnotit počet výjimek, které jsou udělovány z hlediska hodnocení dopadů regulace, věřím a pevně doufám, že naše bilance bude dobrá a že přispějeme k tomu, aby se legislativní proces zkvalitnil.

Ostatně byl to i pan ministr pro legislativu Šalomoun, který v několika případech upozornil rezorty na to, že mají vážné nedostatky v předkladech. Ty předklady byly zastaveny a došlo k opravám, a to i ve velmi důležitých věcech. Takže opravdu je tady velká snaha o legislativní čistotu. V tomto případě jsme to udělali jinak, aby se to časově stihlo a byli jsme schopni dodat ty sliby, které jsme dali občanům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP