(12.40 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
V návaznosti na přijetí nařízení 2016/1628 se navrhuje zejména určení Ministerstva dopravy, Státní plavební správy a Drážního úřadu coby schvalovacích orgánů pro schvalování typu motorů a rodin motorů určených k instalaci do nesilničních mobilních strojů, dále určení Ministerstva dopravy coby orgánu pro dozor nad trhem s těmito výrobky a stanovení detailních skutkových podstat přestupků pokrývajících jednání rozporná s tímto nařízením.
Návrh zákona dále obsahuje změny reagující na zkušenosti z aplikační praxe. Jedná se například o zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole k žádostem, které se týkají zápisu v registru silničních vozidel. Dochází rovněž k prodloužení doby, po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných řízeních, a to z 30 dnů na dva roky. Návrh činí další kroky k elektronizaci státní správy tím, že umožňuje například podávání některých žádostí elektronickou cestou.
Tento návrh zákona byl projednáván Sněmovnou již v minulém období. Legislativní proces však dokončen nebyl. Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, v zastoupení pana ministra Kupky si vás dovoluji požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a také zákon o správních poplatcích. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzana Ožanová. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, který jste vzal na sebe tu statečnou zodpovědnost k tomuto zákonu, vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod si dovolím říct, že tento tisk jsme projednávali již v minulém volebním období, ale nestihl se dokončit. Nyní hned navážu, protože předložený tisk je zaměřen především na vnitrostátní regulaci za účelem splnění závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii. Jedná se o implementaci tří směrnic, a proto už to bylo projednáváno předtím. Nicméně samozřejmě tento návrh zákona není čistou implementací, jsou tam zahrnuty i poznatky z praxe.
Nyní k obsahu zákona. Hlavní oblasti úpravy: komplexní změna právní úpravy schvalování technické způsobilosti silničních i zvláštních vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků; komplexní změna právní úpravy schvalování jednotlivě vyrobených silničních vozidel; změna právní úpravy schvalování dovezených vozidel; nová právní úprava schvalování typu motorů, rodin motorů, určených k instalaci do nesilničních mobilních strojů. Toto jsou věci týkající se implementací.
Blíže rozvedu ty úpravy, které se netýkají implementace předpisů Evropské unie. Jedná se o zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole k žádosti o zápis vozidla do registru silničních vozidel; žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v registru silničních vozidel; žádosti o přidělení zvláštní registrační značky pro vývoz vozidla do jiného státu; prodloužení doby, po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných řízeních, a to z 30 dnů na dva roky; možnost podat společnou žádost o zápis změny vlastníka nebo provozovatele vozidla separátním podáním původního a nového vlastníka provozovatele vozidla.
Tady u toho bych se zastavila, je to docela významná změna ve prospěch občanů. Jedná se o to, že v současné době musí přijít jak prodávající, tak kupující současně na úřad, aby provedli změnu v registru vozidel. Nyní v tomto návrhu je to uděláno tak, že samozřejmě tuto změnu lze udělat pouze u jednoho úřadu, kdy stačí, když si vyberou tento úřad a dodají tam zvlášť ty žádosti podle svých možností.
Dále se jedná o možnost podání žádosti elektronickou cestou. Nicméně uvědomme si, že elektronizace je důležitá, ale vyzvednutí technického průkazu bude muset být vždycky na příslušném registračním místě.
Dále se jedná o možnost rezervace registrační značky na dobu jednoho měsíce. Obecní úřad obce s rozšířenou působností sdělí žadateli registrační značku, která bude konkrétnímu vozidlu přidělena, požádá-li v uvedené lhůtě o jeho zápis do registru silničních vozidel. Dopravci si díky tomu budou moci zřizovat povolení potřebná ke své činnosti v předstihu, to jest ještě před tím, než bude vozidlo do registru silničních vozidel zapsáno, a vozidlo budou moci plně využívat ihned po jeho pořízení, respektive zápisu do registru silničních vozidel.
V případě ukončení vyřazení vozidla z provozu, které trvalo více než tři roky, se vozidlu přidělí nová registrační značka. Obecním úřadům obcí s rozšířenou působností bude umožněno po třech letech vyřazení vozidla z provozu tabulky s registrační značkou skartovat a nebudou je muset uchovávat po neomezeně dlouhou dobu. Pokud však bude vlastník vozidla chtít ponechat původní tabulky s registrační značkou, bude o to moci požádat. Dříve názvosloví depozit vypadalo na obecních úřadech tak, že se jednalo opravdu o velké místnosti, kde bylo uloženo nezměrné množství registračních značek, které prostě již nebudou muset tak dlouho schovávat, protože některá vozidla jsou v takzvaném režimu dočasného vyřazení třeba i po desítky let. (Silný hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Paní poslankyně, já vás přeruším a poprosím kolegy... Chápu, že už se těší na oběd, ale přesto ještě prosím o ztišení, aby kolegyně mohla dokončit svoji zpravodajskou zprávu.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji vám. Podmínky provozu vozidel, které nepodléhají schválení jejich technické způsobilosti. Tato vozidla bude na pozemních komunikacích možné provozovat jen, pokud splňují technické požadavky na bezpečnost silničního provozu. K tomu chci uvést, že již pan ministr se k tomuto ve svém projevu vyjadřoval. Týká se to například jízdních kol, koloběžek, potahovaných vozíků a podobně.
Účinnost zákona se navrhuje k prvnímu dni třetího kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona, a to s ohledem na potřebu přiznání odpovídajícího časového prostoru pro adresáty právní regulace, aby se mohli přizpůsobit novým pravidlům. Ministerstvo u tohoto vládního návrhu odůvodnilo tento naléhavý zájem, abychom postupovali jinak, než je obvyklé, to znamená, s účinností k 1. 7. či k 1. 1. s tím, že se jedná o implementaci, která už měla být dávno provedena. Přesto musíme nechat nějaký časový prostor všem, aby se na nová pravidla připravili, takže proto tento návrh, který se odchyluje od standardu.
Vládní novela také počítá s novelizací vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů. Tolik vše ke zpravodajské zprávě.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji za zevrubnou zpravodajskou zprávu, paní poslankyně. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Pan poslanec Kolovratník se hlásí do obecné rozpravy, prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Já se hrozně omlouvám, pane předsedající, kvůli přípravě podkladů jsem se nepřihlásil písemně, takže děkuji za vaše zaznamenání mé přihlášky.
Já bych rád tady okomentoval ne zákon jako celek, ale jednu záležitost, jeden detail, který vnímám jako kritický, problematický a o kterém stoprocentně budeme mluvit na hospodářském výboru - to je téma platnosti evidenčních prohlídek nebo evidenčních kontrol. ***