(12.10 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)

Teď, podle mne, pokud to neopravíme - a ty pokusy tady už jsou připraveny, máme připraven pozměňovací návrh, komunikujeme s modelářskou obcí, prostě je potřeba to změnit, je to potřeba změnit - jinak prostě o tento krásný koníček v České republice prostě přijdeme, to si řekněme na rovinu. A moc mě mrzí, že se to předkládá v této podobě, kdy vlastně to je jasná likvidace modelářství. Tam není žádná jiná cesta v tuto chvíli. Pokud to schválíme v předložené podobě, letečtí modeláři v České republice prostě končí.

Vzpomínám si, že máme problémy se zákony celou řadu let. První problém přišel před lety, kdy jsme - papežštější než papež - schválili, že bez pilotního průkazu můžete létat s modelem jenom do 20 kilo, v celé Evropě je 25 kilo. Dovedete si představit, jaké problémy to způsobovalo při různých soutěžích, hlavně při zahraničních záležitostech. To se nám podařilo odstranit. Pak přišla registrace a testy. Ty testy, mimochodem, nemají s leteckým modelářstvím vůbec nic společného, to jsou testy na drony a letecké modely prostě drony nejsou. To je potřeba, aby to tady zaznělo, nejsou to drony, nedá se s nimi létat jako s drony. Je to prostě něco úplně jiného.

Takže jsem chtěl říct, že si budeme muset dávat pozor na transpozice evropského práva výrazněji více, protože tohle je klasický případ toho, jak pod transpozicí se tady může schválit úplně likvidační proces. Takže chci upozornit na to, že buď to předěláme, což se mi moc nelíbí, že to je takto připraveno, anebo to budeme muset zamítnout, pokud nechceme zničit krásného koníčka celé skupiny našich občanů. Takže já vás prosím, abyste tomu fakt věnovali pozornost. Prosím ministerstvo, aby se na to podívalo, aby s námi spolupracovalo, protože to není jednoduché to upravit, a rozhodně takto to zůstat prostě nemůže. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ODS a i některých dalších.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní se hlásil s přednostním právem pan ministr Baxa, připraví se pan poslanec Stržínek a pak mám z místa přihlášeného pana ministra Kubíčka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Shodou okolností, ač to není samozřejmě přímo v mé gesci, jsem byl v této věci také osloven. Mám k dispozici dopis od pana Tomáše Ciniburka, předsedy Klubu leteckých modelářů Svazu modelářů České republiky, a pana Jana Žemličky, kteří v tomto svazu působí. Adresoval mi to pan Ivo Kornatovský, místostarosta města Plasy, který je angažován v předsednictvu tohoto spolku Klubu leteckých modelářů Svazu modelářů České republiky, a také to varování zaznívá se stejnou naléhavostí, s jakou jej tady přednesl pan předseda hospodářského výboru.

Nicméně, dámy a pánové, chtěl bych rád informovat o tom, že se zástupci Svazu modelářů Ministerstvo dopravy intenzivně jedná. Ministerstvo dopravy připravuje k tisku 207 dílčí pozměňovací návrh, který zohledňuje podněty Svazu modelářů v míře, která umožňuje právo Evropské unie, případně ochrana veřejného zájmu, jímž je bezpečnost létání. Takže bych tady chtěl coby zastupující předkladatel tohoto návrhu zákona ujistit o tom, že Ministerstvo dopravy si je vědomo těchto připomínek a chystá se na ně reagovat prostřednictvím pozměňovacího návrhu, a předpokládám, že asi budou zástupci Ministerstva dopravy také v kontaktu s hospodářským výborem, jehož jménem tady vystoupil pan předseda Adamec. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Jsme v obecné rozpravě. Nyní v pořadí vystoupí pan poslanec Stržínek, připraví se pan poslanec Kubíček.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, já bych chtěl navázat na pana Adamce, na svého předřečníka, a dovolte mi, abych se hrdě přihlásil ke skupině modelářů. Víte, modeláři, možná stejně jako třeba rybáři, jsou jakýsi zvláštní druh a novela zákona, jak je nám v tuto chvíli předkládána, se chová tak, jako kdybyste rybářům dovolili nakoupit si rybářské pruty, připravit návnady, přijít k rybníku, ale zakázali jim chytat. Úplně stejně jsou na tom modeláři s ohledem na to, co je nám v tuto chvíli předkládáno, protože v tom textu vypadl základní text, a to, že za letadlo se nepovažuje model s hmotností do 25 kilogramů. To je šmytec pro všechny modeláře, kterým de facto znemožňujete létání jako takové. Nikdo jim nemůže zakázat stavět modely, ale pokud s nimi nebudou moci na nějaká sportovní nebo civilní letiště si jít zalétat, jejich práce prostě půjde vniveč.

Víte, na mnoha fórech se modelářů zastávám a osobně s lehkou nadsázkou říkám, že modelařina by měla být pro chlapy povinný kroužek. Je to něco, co vás naučí mnoha řemeslům: lepit, brousit, řezat, pájet, naučí vás to trpělivosti, pečlivosti. Je to kroužek, který chlapovi dá do života spoustu zkušeností, které potom může, pevně věřím, že dobře využít. Podporujme prosím modeláře. Je to nádherný koníček, nádherný sport a nezaslouží si to, abychom jim házeli klacky pod nohy, ale naopak bychom jim měli maximálně vyjít vstříc. Vím, že ta novela už se chystá. Budu rád s vámi na ní spolupracovat a interpretovat stesky mnoha modelářů, se kterými se často setkávám. Osobně doporučuji, aby na garančním výboru, kterým je hospodářský výbor, byli přizváni zástupci jak Klubu leteckých modelářů České republiky, tak Svazu modelářů ČR, ale určitě bych se nebránil také tomu, aby měli možnost promluvit k této novele zástupci Aeroklubu České republiky a také Letecké amatérské asociace České republiky.

Všichni chápeme, že tady dáváme do souladu evropskou legislativu s legislativou naší, českou, ale prosím, přemýšlejme u těchto transpozic a nekomplikujme zbytečně život mnoha lidem. Kromě definice, kdy za letadlo se nepovažuje model s hmotností do 25 kilogramů, určitě by měla být vedena debata i o požadavku na minimální věk pilota dálkově řídícího letadlo. Je to nastaveno v tuto chvíli na 16 let, ale je tady možnost snížit tento věk o další čtyři roky, za což bych se moc přimlouval, protože dvanáctiletí kluci opravdu s ercéčky dovedou kouzla a nevidím jediný důvod, proč bychom jim měli v tomhle bránit, protože teprve to, když s tím svým modelem, který dlouhé týdny dávali dohromady, přijdou na letiště, nastartují motor a pustí ho do vzduchu, zažijí zážitek, jako když rybář tahá rybu z rybníka.

Určitě by měla být vedena debata o kamerách. Tady opravdu je třeba oddělit drony a jejich snímací systémy od leteckých modelů, kde často modeláři také používají kamery, a to z mnoha důvodů. Zejména u akrobatického létání je to pro ně důležitá zpětná vazba o dobře a zdárně provedeném akrobatickém prvku, ale samozřejmě využívají to i k účelům monitorovacím, řekněme letiště a další prostory. Tedy prosím, veďme debatu i o tomto tématu.

Určitě by mělo projít diskusí také nařízení dalšího registračního značení, a to klubového na letadlech kromě toho povinného od UCL. Nerad bych, aby se z leteckých modelů staly plakáty, kde bude jedno číslo vedle druhého, jedna značka vedle druhé. Snažme se život modelářům zjednodušit, a ne jim ho komplikovat dalším povinným značením.

A v neposlední řadě by určitě stálo za to, na garančním výboru vést případně debatu o správním poplatku ve výši 10 000 korun pro existující spolky, protože modeláři opravdu nemají peněz nazbyt. Veškeré volné prostředky, které mají, dají do balzy, modelspanu, mikelanty a do dalších materiálů, ze kterých svá letadla vyrábějí a konstruují. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP