(10.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Jako druhý návrh budeme hlasovat návrh také pana předsedy Bendy, aby bod číslo 113, sněmovní tisk 150, kulturní statky, byl zařazen rovněž na konec třetího čtení.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 60 bylo přihlášeno 148 poslanců, pro hlasovalo 148, proti nebyl nikdo. Tento návrh jsme rovněž přijali.

 

Nyní budeme hlasovat rovněž návrh pana předsedy Bendy, aby sněmovní tisk číslo 216, bod číslo 6, a sice pozemní komunikace, jedná se o doprojednání druhého čtení, byl zařazen po třetích čteních.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 61 bylo přihlášeno 148 poslanců, pro hlasovalo 148, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Další návrh pana předsedy Bendy je, aby bod číslo 19, sněmovní tisk 218, boj proti podvodům, v závorce EU, rovněž druhé čtení, byl projednán po bodu 6, který jsme hlasovali v předchozím hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 62 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro hlasovalo 135, proti 13. Návrh byl přijat.

 

Poslední návrh pana předsedy Bendy je na bod číslo 20, sněmovní tisk 219, rovná se rovněž o boj proti podvodům, související zákon s tím předcházejícím, druhé čtení, a měl by být projednán po bodu 19, sněmovní tisk 218.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takové zařazení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 63 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro hlasovalo 135, proti 13. Návrh byl přijat.

 

Pak tu máme návrh pana poslance Babiše na nový bod s názvem Jak dostal polistopadový kartel Babiše před soud, pan poslanec ho navrhuje jako první bod. Nejprve budeme hlasovat o zařazení bodu na program schůze.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, abychom zařadili? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 64 bylo přihlášeno 150 poslanců, pro hlasovalo 69, proti 60. Návrh byl zamítnut, a nebudeme tedy hlasovat o jeho pevném zařazení.

 

Tím jsme se podle mých informací vypořádali se všemi návrhy na změnu či doplnění programu. Ještě očním kontaktem kontroluji, jestli jsme na něco nezapomněli? Jestli nikoliv, děkuji a přejdeme ke schváleným bodům naší schůze.

A budeme pokračovat bodem číslo

 

106.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 206/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr dopravy Martin Kupka a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Jiří Hájek. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 206/3, který byl doručen dne 20. července 2002. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 206/4.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Ministerstvo dopravy předložilo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995, o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Jeho hlavním cílem je provést transpozici tří směrnic EU v oblasti odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě do vnitrostátního právního řádu, a v němž obsažená právní úprava zohledňuje též dvě související přímo použitelné podklady, předpisy EU.

V rámci projednávání návrhu zákona v garančním hospodářském výboru a následně ve druhém čtení bylo uplatněno několik pozměňovacích návrhů. Předně se jedná o pozměňovací návrh, jehož cílem je vyloučit za přesně stanovených podmínek odpovědnost vůdců vybraných malých plavidel za jejich vedení pod vlivem alkoholu. Ministerstvo dopravy s uvedeným pozměňovacím návrhem souhlasí, neboť se jedná o kompromisní řešení, které dopadá pouze na jednoznačně vymezené činnosti vykonávané na vybraných pravidlech, obsahuje územní kritérium navrhovaného opatření a stanovuje tolerovatelný obsah alkoholu u vůdců plavidel, který musí být nižší než 0,5 promile.

Dále pak jde o tři pozměňovací návrhy, které byly předneseny ve druhém čtení, a týkají se za prvé zúžení okruhu plavebních nehod podléhajících oznámení a následnému odbornému šetření a stanovení jejich příčin Státní plavební správou - v tomto případě půjde o významné zpružnění a zjednodušení, a samozřejmě tím pádem menší zátěž vůdců malých plavidel, za druhé o zakotvení poslední možnosti k výměně neplatných průkazů způsobilosti k vedení malého nebo rekreačního plavidla - to je opatření, které v tuto chvíli usnadní život těm, kteří ještě nezaznamenali nutnost obnovit průkaz právě vůdce malého plavidla. Za třetí půjde o posun účinnosti navrhovaného zákona.

Se všemi uvedenými pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí. Závěrem bych rád zmínil, že návrh zákona obsahuje právní úpravu, podle níž může Plavební úřad v případě důvodných pochybností nařídit přezkoušení odborné způsobilosti nebo lékařskou prohlídku u osob vedoucích nebo obsluhujících plavidla či vykonávajících jiné odborné činnosti ve vnitrozemské plavbě. V souladu s příslibem kolegům poslancům, s nimiž jsme tuto právní úpravu blíže diskutovali, bych rád uvedl, že uvedené kvalifikované podezření na straně Plavebního úřadu musí být vždy dostatečně podloženo a bude naplněno zejména v návaznosti na výsledky šetření příčin nehod v provozu na vodní cestě nebo na základě oznámení Policie České republiky. Praxe posledních let jednoznačně potvrzuje, že nedochází k nadužívání uvedeného postupu.

Dovoluji si požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění všech uplatněných pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost a za případnou podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci, první v pořadí je to pan poslanec Martin Exner. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Exner: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Já bych se chtěl vyjádřit k pozměňovacímu návrhu ohledně alkoholu u vodáků. Já jsem v srpnu jel asi týden Vltavu a nevím, jestli někdo z vás to také absolvoval - jsou tam různé plovoucí bary, plovoucí stánky uprostřed řeky, je tam spousta různých stánků na březích, hospod, reklamy na alkohol a pochopil jsem teprve tam, ač jsem tedy starý vodák, že vlastně proč ti lidé tam pijí velice nezřízeně, je tím, že třeba na Vltavě se půjčují rafty a na raftu je velká nuda jet, protože ten raft je dělaný na nějakou divokou vodu někde v Norsku nebo v Nepálu, na Vltavě je to nuda, tak ti mladíci a mladé dívky tam tedy poměrně nezřízeně pijí. Byl jsem i svědkem toho, jak s tím raftem vjeli do jezu, nějaká dívka, kterou jsem tam viděl dávat panáky z těch plastových malých kalíšků, jak se prodávají jednotlivě, tam spadla do vody, pak jsme ji vytahovali. Pochopil jsem také, že je to tedy dobrý byznys pro nájemce těch raftů a samozřejmě i pro restaurace a provozovatele plovoucích barů. Je to velice nepěkný vzor pro děti, které tam taky jezdí s různými oddíly na vodě. Samozřejmě, tito lidé představují nebezpečí pro sebe i pro ostatní, protože řeky v sezoně jsou poměrně plné, takže ti lidé ta plavidla neovládají, a je to podle mého názoru trošku problematické. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP