(22.50 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vystoupení pana ministra vyvolalo faktickou poznámku, a to pana místopředsedy Havlíčka. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Já se do dvou minut snad vejdu. Pane ministře, k tomu, jak se přebíral resort, mám ten pocit, že se zapomnělo, jak se přebíral v roce 2014. V roce 2014 bylo rozestavěno 800 metrů dálnic za poslední čtyři roky, čili 2021 až 2014. My jsme předávali a bylo zhotoveno nových dálnic 94 kilometrů, polovička z toho nová D1, polovička tedy mimo D1, 72 kilometrů rozestavěných dálnic jenom za rok 2021 a více jak 100 kilometrů rozestavěných dálnic. Znovu říkám, přebírali jsme to, když bylo 800 metrů, předávali jsme to více jak 100 kilometrů.

Víte, že se vám nesměju za to, jestli se srážejí vlaky, považoval jsem to za nefér vůči mně a nebudu to dělat ani vůči vám, dokonce ani nevyčítám to, že budete stavět v tomto a příštím roce čtyřnásobně méně, než jsme stavěli my, protože chápu, že to je rozdělané, ty projekty, a to neovlivníte v tomto roce. Myslím si, že to není zase tak špatný výsledek, to, co teď bude.

Co vám vyčítám, je váš hlavní úkol a to je zajistit financování a zajistit peníze. Máte připravený rozpočet na 150 miliard korun, my jsme ho měli na 130 miliard korun, a máte zajištěno pár týdnů před schválením rozpočtu 94 miliard. To jste měli už na konci června, za prázdniny jste s Ministerstvem financí neudělali vůbec nic. Historicky jsme nikdy nebyli v situaci, kdy chybělo 56 miliard, to znamená více jak třetina celého rozpočtu. A to, že nám řeknete, že to budete řešit vějířem finančních nástrojů, přeložme si to do češtiny - chcete, aby se vzal úvěr, ten úvěr bude úročený. Já jsem zásadně proti tomu, aby si jakékoliv podřízené instituce Ministerstva dopravy braly úvěr, musí se to odfinancovat z Ministerstva financí. A nechápu, co jste dělali ty dva měsíce. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana ministra Kupky. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Nebudu oponovat statistikou připravených kilometrů v prvních letech vládnutí hnutí ANO na resortu dopravy. Ale chci zároveň upozornit na to, a z toho se bohužel nemáte možnost vylhat, že všechny přípravy střednědobých výhledů hluboko podfinancovaly ten výhled připravovaných staveb. Na rok 2023 podle těch schválených výhledů mělo být nachystáno 97 miliard korun. To kdyby se naplnilo, kdyby to tak mělo být, tak to znamená, že se velká část těch staveb bude konzervovat. To si nedovedu představit. A to, že pracujeme na tom, abychom navíc významně posílili v době, kdy dochází k poklesu evropských prostředků vlivem rozložení těch projektů, a znovu vám to nevyčítám, zkratka by mohla vést k tomu, že jste to nachystali tak, takže zrovna bohužel v nejnevhodnějším čase dochází k výpadku ve výši až téměř 20 miliard korun z evropských peněz. Ne, je to prostě poskládáno tak, jak to umožnila doba, jak to umožnila příprava těch staveb.

Ale prosím, buďte férový v tom, že za daných okolností přijít s návrhem vícero možností využití finančních prostředků právě v oblasti dopravy, jediný rozumný možný nástroj, a pokud myslíte vážně příslib opozice, která bude konstruktivní, tak bych očekával, že řeknete: to vítáme a jsme připraveni debatovat o tom, který z těch finančních nástrojů je pro Českou republiku nejvhodnější. Obrátit to do toho, že jste zásadně proti využívání dalších možností, pokládám za neférové a ve výsledku hloupé. A žádám vás o to, abyste k těm věcem přistupoval, pokud je myslíte vážně, minimálně s otevřeným ekonomickým hledím a nechal ve výsledku posoudit varianty, které České republice přinesou prospěch.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za dodržení času. Nyní se s faktickou poznámkou hlásí pan místopředseda Havlíček.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, ještě, ještě jednou. Já jsem přebíral resort dopravy a byl rozpočet 86 miliard korun, skončili jsme na 130,5 miliardy. Vy jste to pak stáhli na 127 miliard, to nevyčítám, to je ten rok 2022. Prosím pěkně, argumentovat dneska nějakými střednědobými výhledy, které se děly v nějaké covidové době... Podstatné je to, co jsme zajistili do toho rozpočtu. A my jsme zajistili 127 miliard poslední uzavřený rozpočet, vy nakonec plus minus těch 127 miliard taky. Ale teď jste pár týdnů, možná dokonce dnů před finále rozpočtu, a vy jste na 96 miliardách, vždyť to přece velmi dobře víte. Vám chybí více jak 30 miliard jenom do toho, abyste dosáhli roku 2022, a to se nebavíme o tom, že Správa železnic a ŘSD požadují 150 miliard. Ten rozpočet je připraven dobře s ohledem na strukturu. Víte, že jsme se o tom bavili na SFDI teď, proti tomu nic nemám, vaši lidé tam odvedli dobrou práci. Ten problém je v tom, že ten rozpočet je nekrytý. A kdyby byl nekrytý o 10 %, já to respektuji, já jsem taky šel za paní ministryní financí, když jsem chtěl 130 miliard, a ona nám dala jenom 120 a pak jsme se dohandrkovávali, aby to nakonec dopadlo někde na těch 127, 128. To bych mlčel, ale chápal bych to.

Ale vy jste v situaci, že vám chybí ze 150 miliard 56 miliard. A vy říkáte pár dnů před finále rozpočtu, že si na to někde půjčíte. Nevíme, za jaké úroky, nevíme, od koho. Já vím, že se to připravuje, nic proti tomu nemám, že se to připravuje, ale to přece nemůžeme takhle nezodpovědně k tomu přistoupit. Ta cesta je přes státní rozpočet a nepřehazovat to na SFDI, protože to se bude půjčovat za vyšší úroky a vyšší úroky si vůbec představit, proč bychom dělali, když si to může udělat ten stát. A víte velmi dobře, že to půjde do dluhu státu, ano, nepůjde to do deficitu, takže si to hezky namalujeme, ten deficit bude vypadat na první pohled hezký, ale do dluhu se to stejně dostane. A já lobbuji za vás, pane ministře, v tomhle případě. Neustupujte v tomhle Ministerstvu financí a buď si ten rozpočet dejte na 150 a pak zajistěte ty peníze, anebo ho nemůžete dávat na těch 150.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou je nyní přihlášen pan ministr Kupka. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: No, on bude možná rozdíl v tom, že nepostupujeme cestou handrkování se o ty peníze, ale ve spolupráci s Ministerstvem financí a s dalšími členy vlády hledáním reálné cesty k tomu, jak zajistit ten objem financování, a zvolit k tomu prostě co nejvhodnější cestu, včetně toho, jakým způsobem ty finanční prostředky budou zaplacené a kolik bude ten úvěr stát. A tohle prostě stojí za to posoudit. A každý rozumný ekonom by v tomhle ohledu přistoupil na to, že má-li mít možnost dobře rozhodnout, odpovědně rozhodnout, tak vyslechne ty návrhy, seznámí se s nimi a bude postupovat na základě opravdu takové kritické úvahy a nebude zbytečně střílet do vzduchoprázdna.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za dodržení času. Nyní se opět s faktickou hlásí pan místopředseda Havlíček. Prosím

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Je to podobná diskuse, pane ministře, jakou jsme tady měli před půlrokem, kdy jsem tenkrát - možná si vzpomínáte - vám trošku vyčítal, že se chováte více jako náměstek ministra financí než ministr dopravy. Vy jste mi tenkrát řekli s panem Stanjurou, vysmáli jste se a řekli jste - nekecejte nám do toho, my si to budeme dělat po svém, my to neděláme jako vy, kdy jste se handrkovali u toho, jak vy říkáte, možná i já to říkám, a my pracujeme jako tým. My jako tým rozhodujeme, jako tým pracujeme.

Dobře, beru to, jako tým. Ale jak dopadl tento tým? Ten tým dopadl tak, že Ministerstvo financí vám dalo o 30 miliard méně, než jste měli v minulém roce. To je týmová práce? Vždyť si z vás udělalo legraci to Ministerstvo financí! A víme to od konce června. Co se udělalo za ty dva měsíce? Já jsem - proč to říkám dneska? No právě proto, protože jsem viděl aktuální návrh rozpočtu Ministerstva financí, dneska ho zveřejnilo, 1. 9. Takže Ministerstvo financí, říká, bude to minus 270 miliard, schodek, ale samozřejmě když se podíváte do detailů Ministerstva dopravy, tak tam, pane ministře, máme - a záměrně říkám máme, ne máte, to by bylo zase velmi nefér - tak tam máme na dopravu bambouch 56 miliard korun, respektive je tam pouze ta základní částka, těch 96 miliard korun. A teď se to bude na poslední chvíli chytat, takže se na to budou brát úvěry. Vždyť to přece nedává logiku! Stát si to půjčí vždycky levněji než jakákoliv organizace. A já nechci, abyste přenášeli na SFDI, případně další organizace, budoucí dluhy, protože když to uděláte a zúročí se to s těmi stávajícími úroky, tak za pět, za sedm, za deset let se to všem vrátí a nebude na nové stavby. O to já dneska hraju. To je všechno. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr chce reagovat faktickou poznámkou. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Pevně doufám už poslední. Aby bylo jasno v tom, co se podařilo za těch osm měsíců také udělat ve vztahu k rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Schváleno 127 miliard, v tuto chvíli upravený rozpočet 133 miliard. Dofinancování i nákladů na provozuschopnost dráhy tak, aby se tam vrátily i ony 2 miliardy peněz, které byly předmětem kritiky v okamžiku, kdy je dráha potřebovala. To je výsledek té společné práce a jednoznačně úspěch. A stejně tak to dopadne i s financováním celých těch investičních staveb v tom příštím roce. A to, že hledáme nejvhodnější cestu - no, kdo by to dělal jinak? Takhle je to samozřejmě správně. A kdybyste se podíval po podobných fondech, které mají například ve Švýcarsku a v dalších zemích, tak samozřejmě s tím nakládají mnohem kreativnějším způsobem, aby právě zajistili co nejlacinější a co nejvhodnější financování těch staveb. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP