(19.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A v neposlední řadě nikdo nechápe to, což není záležitost tady podnikatelská, ale minimálně státu, že se stát připravuje o nemalé příjmy. Dle pracovníků Ministerstva financí, kteří tam byli za nás a jsou tam i za vás, je to částka 13 miliard korun ročně, notabene v době, která je krizová. Čímž netvrdím, že elektronická evidence tržeb ve všem, jak byla koncipována a připravována, splnila své očekávání. Z mého pohledu jsme měli více dbát na to, abychom ji rychleji provázali s tím, co všichni očekávali, to znamená, že to nebude jenom nástroj kontrolní, nástroj vykazovací, který zjednoduší, ale i nástroj, díky kterému budeme moci jednodušeji komunikovat se státem a podobně. Ano, s tím souhlasím.

Můžeme se dokonce i bavit o tom, jestli ta platforma vzdáleného připojení - a někdo tomu říká chorvatský model, někdo jiný - je ta platforma nejsprávnější. S tím bych možná i souhlasil a diskutujme o tom, jestli třeba není možné to změnit na nějakou modernější, i když si myslím, že by to bylo asi zbytečné, spíše bych se snažil to vylepšovat stávající stav. Se vším bych dokázal souhlasit, ale nikoliv s tím, že se přijde a ideologicky - a přiznejme si to, že to je ideologicky - se zruší nástroj, který dnes funguje v různých podobách na různých platformách takřka v celé Evropě. Jestliže si skutečně myslíme, že je správné, abychom v roce 2022 a dále žili na papírcích, na tužkách a na tom, že když půjdeme na pivo, tak si tam uděláme hrabičky, následně to sečteme, poté to vhodíme do krabice od bot, dáme našemu účetnímu, ten to zpracuje, udělá a tak dále, tak poté popíráme sami sebe a popíráme dobu, popíráme digitalizaci. Takže místo toho, abychom třeba i opravili to, co se možná nepodařilo úplně ideálně, abychom na tom vybudovali lepší a pohodlnější službu pro podnikatele a samozřejmě i pro koncové zákazníky, protože i pro ně to bylo jednoduché, tak místo toho to rušíme. Opět se vracíme k tužce, k papíru a k těm pověstným hrabičkám.

Proto jsme zásadním způsobem proti tomu a proto kritizujeme váš krok. Já už jsem k tomu řekl hodně v minulosti, ale považoval jsem za správné alespoň se k tomu vyjádřit. Mockrát děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane místopředsedo. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana zpravodaje. Pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji za slovo. Vaším prostřednictvím, budu reagovat na pana místopředsedu Havlíčka. Mě zaujala věta - slyšel jsem tady o EET hodně argumentů ze strany hnutí ANO, ale tvrzení, že spousta podnikatelů začala podnikat právě kvůli EET, se opravdu nezakládá na pravdě. Naopak, spousta podnikatelů uvažovala o konci svého podnikání právě proto, že za vaší vlády, vaše vláda vytvořila nepřátelské prostředí vůči podnikatelům tím, že preventivně považovala všechny podnikatele za sprosté podezřelé. A když se podíváme na všechny ty kontroly, které byly spojeny s EET - kontrolní nákupy, jedenáctitisícová pokuta za nezaúčtovaný koláček za 10 korun, pokuty za souhrnnou účtenku, kdy paní ministryně mně tehdy v interpelaci odpověděla, že vystavení hromadné účtenky popírá základní princip EET, to je získání relevantních informací o jednotlivých tržbách poplatníka, to skutečně nebyla pomoc podnikatelům, nebyla to pomoc sektoru a nebyla to motivace pro podnikatele, aby začali pracovat. Naopak, bylo to vytváření nepřátelského a demotivačního prostředí. A to se potvrdilo například tím, že podle Asociace českého tradičního obchodu v roce 2017 skončilo 1 082 venkovských prodejen se smíšeným zbožím, v roce 2018 dalších 513. Samozřejmě že se můžeme přít, každý máme jiný názor na přínosy a negativa EET, ale prosím, nepoužívejme falešnou argumentaci, že EET motivovala podnikatele k tomu, aby začali podnikat, to prostě pravda není. (Místopředseda: Čas, pane poslanče.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: S faktickou pan místopředseda Havlíček a bude pokračovat pan ministr Kupka. Prosím, pane místopředsedo, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. To, že chceme, aby všichni měli stejné prostředí, přece neznamená, že někoho považujeme za sprostého podezřelého. O tom to přece vůbec není. To, že mají všichni stejné prostředí, naopak je důkazem toho, že nikdo nebude moci se vymlouvat na to, že někdo by mohl třeba podvádět a někdo ne. A nalijme si čistého vína, nebylo to zcela čisté, to je prostě fakt. To není výčitka, to je realita. A stát by měl dělat opatření taková, aby prostředí srovnal.

Ano, vy jste řekl správně, celá řada podnikatelů a nejenom podnikatelů i různí pozorovatelé říkali, že může dojít k tomu, že začnou ubývat podnikatelé, ale ono k tomu nedošlo. Podívejte se na statistiky. Je to úplně jednoduché, podívejte se na počty OSVČ, podívejte se na počty těch, kteří podnikali v oblasti pohostinství, a dokonce si do toho započteme ještě covid. Navzdory covidu se toto nepotvrdilo. Podívejte se na názor Asociace hotelů a restaurací, podívejte na názor Asociace malých a středních podniků a živnostníků, podívejte se na názor Svazu obchodu a cestovního ruchu a konečně i toho AČTO, které jste zmiňoval, Asociace českého tradičního obchodu. Ano, odchází z trhu vždy několik set malých obchodů, ale to odchází už od roku 2000 v důsledku velkých hypermarketů a velkých hráčů, kteří jsou na trhu, to nemá s elektronickou evidencí tržeb co společného. A potvrdilo se to právě u restaurací a u hotelů. Ti, kteří skončili, tak zase přišli noví, stejně jako to bylo v roce 2015, stejně jako to bylo v roce 2012. Je jednoduché podívat se na fakta a na čísla. A tím prosím, pane poslanče, prostřednictvím pana předsedajícího, argumentujme, nikoliv pocity a ideologií. A to je to, co my vám na tom vyčítáme. Prostě jsme v 21. století, v roce 2022, a já nemohu přijmout to, že budeme odcházet od elektronických nástrojů a digitalizace jenom proto, že se domníváme, že podnikatelé si to takto přejí. Nepřejí si to a držme se těch svazů a asociací, jestliže máme pravdivě argumentovat (Místopředseda: Čas.). Díky.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. S faktickou poznámkou nyní bude pokračovat pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: To, že rušíme elektronickou evidenci tržeb, neznamená, že se vzdáváme digitálních nástrojů, ani náhodou ne. Já jsem tady věcně dokládal to, jakým způsobem roste jiný elektronický nástroj, který si ale vybrala sama veřejnost, a to jsou bezhotovostní platby prostřednictvím bankovních karet. To je realita, to je moderní způsob, který samozřejmě má celou řadu dalších významných výhod jak pro samotné spotřebitele, tak samozřejmě pro obchodníky.

To, že řadu elektronických nástrojů budou využívat dál, pokud je zavedli, o tom není sporu a má to pro ně samozřejmě nesporně výhody, které oni sami si řídí. To, co my tvrdíme jednoznačně, že za daných okolností při současné situaci nemá znovuzavedení elektronické evidence tržeb ani ekonomické opodstatnění, natož opodstatnění politické. Máme jasné doklady těch, kteří vznikem elektronické evidence tržeb byli opravdu tlačeni státem nesmyslně, přestože podnikali poctivě, do nesmyslných pokut, do nesmyslných situací. To, co přinášíme za dané situace, je moderní řešení, ne odklon od elektronických nástrojů, to v žádném případě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: S faktickou nyní je přihlášen pan poslanec Munzar, pak následuje paní poslankyně Balaštíková, paní poslankyně Schillerová a pak pan poslanec Havlíček.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Ono se hezky hovoří o digitalizaci, o využívání nových technologií, ovšem problém ohledně elektronické evidence tržeb je, že digitální technologie byly využity ne pro motivaci sektoru a zlepšení prostředí v sektoru, ale i čistě jako restriktivní nástroj, který provázely skutečně ty pokuty. Já je nechci vyjmenovávat, některé už jsem tady říkal ve svém předchozím výstupu. Zkrátka elektronizace ve prospěch podnikatelů ano, ale ne jako restriktivní nástroj, abyste to pojali jako restriktivní nástroj. To je první věc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP