(20.10 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

To je kompromis, který nabízím, protože jsem si vědoma rozložení politických sil a vědoma toho, že když prostě to budete chtít, tak toho dosáhnete. Takže se snažím v zádech s představiteli silné podnikatelské sféry - nakonec i Hospodářská komora to prezentovala, nebudu znovu opakovat, co jsem měla v tom svém vystoupení - se snažím o dosažení kompromisu a zachování dobrovolného EET, to je celé. A to, kolik by stálo, to jsou zhruba odhady, hrubé odhady, nemám k tomu žádný podklad, ale hrubé odhady, které tam zazněly z úst - myslím, že to byl pan ředitel Hrdlička, Ministerstva financí, a Vlado Dzurilla, kterého určitě už dneska také znáte. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom si dovolím upozornit, že lze debatovat i skrze přednostní práva, a nejenom skrze faktické, ale jak si to kdo zvolí. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já se zkusím také omezit na dvě minuty pro věcnou odpověď. Co by znamenalo dobrovolné EET? No, znamenalo by nesporně další administrativní náklady státu na ten digitální projekt, ale zároveň by nepřinášelo nic těm, kteří nějaké elektronické nástroje používají, třeba pro to, aby zvládali dobře management své restaurace, aby měli v tomto směru i nástroj na to, jak kontrolovat i fungování svého vlastního podniku. To je důležité říct. A jaké mají být digitální projekty, ty skutečně úspěšné digitální projekty? No, ty přece mají sloužit k tomu, aby lidem obecně ulevily, aby jim umožnily dělat věci snáz. Nemají mířit k tomu, aby přidávaly další starosti, do něčeho je nutně tlačily. Dobré digitální nástroje lidem ve skutečnosti prostě zjednodušují život a to EET nedělalo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S další faktickou reaguje paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Asi nebudu potřebovat ani dvě minuty. Děkuji, paní předsedkyně. Pane ministře, proč po tom teda volají? Proč pan Kastner, což je místopředseda Asociace malých a středních podnikatelů, majitel několika restaurací v Praze i mimo Prahu, organizátor mnoha seminářů a konferencí na různá témata i na téma EET, proč volají po tom "zachovejte"? Byl na semináři, vystupoval tam. Můj ctěný kolega Patrik Nacher, prostřednictvím paní místopředsedkyně, to může potvrdit. Proč po tom volají? Je to jednoduché. Teď to není o tom, že zlá Alena Schillerová tady usiluje o pokračování EET a hodný pan ministr Martin Kupka prostě zase chce je ochránit. Ne. Teď je to o tom, že já tady jenom mluvím jejich hlasem, to je celé.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní to vypadá, že se tedy vracíme do standardní rozpravy k přihlášenému panu poslanci Strýčkovi. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Jiří Strýček: Dobrý večer, vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády. Já bych taky v podstatě tady k tomuto nebo k této novele uvedl jenom svých pár osobních postřehů a v podstatě to, co jsem si načetl nebo s čím jsem se seznámil v médiích, v tisku. Jsou to názory odborníků, takže si myslím, že nebudu mluvit úplně od věci. Jak už tady řekl náš ctěný kolega Patrik Nacher, je to samozřejmě argumentační boj, vy máte svoje argumenty, my máme svoje argumenty. Ano, zazněl i argument: je to vlajková loď hnutí ANO, toto EET, a jak se dneska myslím na tiskové konferenci vyjádřil pan předseda Výborný, předseda klubu KDU-ČSL, dneska potopíme tuto vlajkovou loď. Takže si myslím, že je to částečně i tím, že v podstatě s tímhletím přišlo hnutí ANO, a vy jste vlastně i už v minulém volebním období, coby ještě v opozici, dokazovali nebo chtěli dokázat to v té době - pardon, jste se zaštiťovali samozřejmě drobnými a středními živnostníky - že v podstatě to přišlo s tím hnutí ANO, je to špatně a tak dále a tak dále. Kdo tady byl v minulém volebním období, viděl v podstatě těch 900 - a já to nazvu pravým jménem, to byly prostě obstrukční pozměňovací návrhy, které se tady hlasovaly, já nevím, jak dlouho, můžete si se mnou nesouhlasit, takže to, co vy dneska v dnešní době u nás nazýváte obstrukcí, v podstatě jste dělali to samé - a to bylo vlastně těch 900 pozměňovacích návrhů, které vy jste k tomuto podali. Takže vlajková loď hnutí ANO, kterou vy chcete poslat ke dnu, to je bohužel jediný argument, a je to argument sto osm, který vy dneska máte.

Co se týče vůbec zrušení tady té elektronické evidence tržeb, já jsem si načetl spoustu věcí k tomu a dovolím si tady tlumočit i názory expertů z profesních organizací z řad podnikatelů, dokonce i odborářů, kteří považují tento plán vlády za vůbec úplně nesmyslný návrat do devadesátek. Upozorňují, že některé podniky samozřejmě část těchto příjmů opět přesunou do zóny šedé ekonomiky. Podle mého názoru, jak říkám, není to jen můj názor, zrušení EET je jednoznačným krokem zpět a stát by měl podpořit alespoň dobrovolný režim elektronické evidence, tak jak tady bylo už zmíněno nebo jak bude navrženo v pozměňovacím návrhu.

Další věc, kterou si já myslím osobně taky, je, že - a není to jenom můj názor, znovu zdůrazňuji - že stát se tímto zrušením EET připraví o potenciální nástroj pro - za prvé - snadnou alokaci dotací v návaznosti na výši evidovaných tržeb, zlikviduje v podstatě již vybudované důvěryhodné úložiště účtenek, které by mohlo býti základem pro standardizaci elektronické účtenky, současně přijde i o možnost průběžného sledování stavu ekonomiky v jednotlivých oblastech podnikání a regionech republiky, což já považuji za velmi důležité, protože samozřejmě díky tady této evidenci bude okamžitý přehled v podstatě, jak si které odvětví v kterém regionu hospodářsky vede nebo nevede.

S ohledem na dosavadní nemalé, ať teda nepoužívám název investice, jsem si to tady opravil, nemalé náklady ze strany podnikatelů, vybudovaný aparát veřejné správy, pokud pokrok v digitalizaci a další výhody, které elektronická evidence tržeb přináší, je tedy namístě již zachovat, a to přinejmenším na této dobrovolné bázi. Zrušením EET se vláda vědomě zbaví nástroje, který by mohla pomoci ke znovunastartování výběru daní od malých a středních podnikatelů. Systém by současně mohl s drobnými úpravami posloužit jako platforma pro vydávání a ukládání elektronických účtenek, tedy přispět k významnému posunu, říkám významnému posunu, k digitalizaci české ekonomiky. Podpora modernizace pokladních systémů a terminálů pro příjem bezhotovostních plateb je navíc jednou ze současných iniciativ Ministerstva průmyslu a obchodu a Hospodářské komory České republiky. Tvrdíme tedy na jedné straně, jak moc digitalizujeme Česko, a přitom zrušením EET je v plánu de facto vypnutí digitalizace maloobchodu jako takového.

Další problém - a to je samozřejmě můj názor, nejenom můj názor - dalším problémem, který lze očekávat v oblasti platebního styku, zrušením povinnosti evidovat tržby dojde určitě ke snížení objemu bezhotovostních transakcí, protože určitá část podnikatelů opět začne preferovat neevidované hotovostní příjmy oproti evidovaným transakcím platebními kartami. Evidence tržeb přitom pomáhala majitelům denně sledovat stav jejich podnikání a byla efektivním interním kontrolním nástrojem.

V neposlední řadě může mít zrušení EET za výsledek zvýšení podílu šedé ekonomiky, jak už jsem uvedl, může to být i dopad na výši legálních mezd zaměstnanců, protože šedá ekonomika logicky generuje i nepřiznané a nezdaněné vyplácení částí mezd. To je to, s čím jsem se osobně setkal, a několikrát jsem hovořil i s lidmi, kteří třeba pracují v gastronomii, v pohostinství, byli to zejména číšníci nebo číšníci mladšího data narození, kteří prostě dostávali od zaměstnavatelů pouze plat do výše minimální mzdy samozřejmě s tím, že podnikatel měl potom možnost odvádět minimální odvody sociální a na sociálním a důchodovém pojištění a zbytek jim v podstatě byl vyplácen v hotovosti takzvaně na ruku. A když jsem se těchto lidí ptal, kolik z té platby nebo kolik z výplaty na ruku takzvaně si odvádějí oni sami na sociální a důchodové pojištění, tak samozřejmě nikdo nic, protože to byli většinou mladí lidé, které v té době důchod vlastně ani netrápil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP