(14.00 hodin)
(pokračuje Petr Letocha)

Ze strany fyzických osob je automatické zřizování datové schránky, jejíž případná deaktivace vyžaduje aktivní úkon fyzické osoby, vnímáno jako příliš zatěžující. Proto navrhuje návrat k dosavadní úpravě, kdy se datová schránka fyzické osoby zřídí výlučně na její žádost, tu lze přitom učinit jednoduše i elektronicky. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Ondřej Kolář, připraví se pan poslanec Jiří Havránek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Kolář: Ještě jednou děkuji, paní předsedající. Hlásím se k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému pod číslem 1426. Je to pozměňovací návrh poslanců Ondřeje Koláře, Josefa Bernarda, Marka Výborného a Karla Haase, jehož cílem je odklad ukončení zápisu rodných čísel do občanských průkazů o jeden rok, to znamená do 31. 12. 2024, aby nebylo ohroženo vyhledávání v různých rejstřících veřejné správy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Havránek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Havránek: Ještě jednou hezký pátek. Já se taktéž přihlašuji ke dvěma pozměňujícím návrhům, nejprve k návrhu, který je v systému pod číslem 1437, který se týká onoho bezpečnostního směrového identifikátoru, jak zde zaznívalo i od pana kolegy Koláře. Naprosto rozumím tomu, že dochází k odkladu, tedy zrušení rodných čísel, nicméně věřím, že je to odklad poslední. Můj pozměňovací návrh se týká toho, že právě bezpečnostní směrový identifikátor se vydává na základě kombinace údajů, jejichž zavádění do praxe se ukázalo, že zde chybí funkcionalita, poskytování aktuálních údajů, tedy tento pozměňovací návrh tuto funkcionalitu doplňuje a byl konzultován s odborem hlavního architekta eGovernmentu Ministerstva vnitra.

Druhý pozměňující návrh, ke kterému se hlásím, je pod číslem 1427, kdy tedy s účinností od 1. ledna 2021 byl bankám a pobočkám zahraničních bank na základě úpravy zákona o bankách zřízen přístup do základních registrů. Praktické zkušenosti s užíváním přístupu do informačních systémů veřejné správy vyvolávají potřebu rozšíření přístupu pro výše zmíněné subjekty za prvé o typ identifikátorů datové schránky a za druhé o druh pobytu cizinců na území České republiky. Tento pozměňující návrh byl projednán jak s Ministerstvem vnitra, Ministerstvem pro místní rozvoj, tak Ministerstvem financí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já jsem se tedy přihlásil do podrobné rozpravy, abych načetl několik technických pozměňovacích návrhů. První návrh je sněmovní dokument 1420, ke kterému se hlásím. Jde o přesunutí agend, které vykonávají úředníci, kteří jsou přesouváni do Digitalizační agentury. Druhý návrh je zřízení kompetenčních center, sněmovní dokument 1422. Třetí návrh se týká posuzování technického zhodnocení, sněmovní dokument 1423. A čtvrtý návrh, ke kterému se hlásím, jsou úpravy týkající se správy základních registrů, sněmovní dokument 1424.

Závěrem bych chtěl navrhnout zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dnů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, zaznamenala jsem tedy váš návrh na zkrácení lhůt mezi druhým a třetím čtením na 7 dnů.

Do podrobné rozpravy se již nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu.

A táži se, zda má pan ministr zájem o závěrečné slovo? Pan zpravodaj také ne.

Nyní bychom se tedy vypořádali s hlasováním o návrhu na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 7 dnů. Já si vás dovolím všechny odhlásit a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Zagonguji a přivolám kolegy z předsálí. Počkáme, až se ustálí počet přihlášených.

 

Zopakuji, o čem budeme hlasovat: budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůt pro třetí čtení na 7 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 127, přihlášeno 100 poslanců a poslankyň, pro 56, proti 41. Návrh byl přijat a zkrátili jsme tedy lhůtu na 7 dní.

 

Končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Než zahájíme projednávání bodu 28, přečtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Jan Jakob od 14 do devíti bez udání důvodu.

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

Nyní se budeme věnovat projednávání dalšího bodu, bodu 28, a tím je

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 312/ - prvé čtení

Z pověření vlády přednese uvedený návrh v zastoupení Víta Rakušana pan ministr Balaš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Tento návrh byl vypracován na základě vyhodnocení dosavadního fungování Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí... (V sále je silný hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře, já se velice omlouvám, ale poprosila bych kolegyně a kolegy, aby se ztišili, a pokud mají něco k projednání, nechť se přesunou do předsálí. Ještě jednou prosím o klid, děkuji. Můžete pokračovat, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Ještě jednou, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Tento návrh byl vypracován na základě vyhodnocení dosavadního fungování Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí a jako potřebné se ukázalo přistoupit k výslovné úpravě nastavení pravidel vnitřního chodu úřadu. Já bych si dokázal představit i jiné parametrické změny, ale zatím zůstaneme u tohohle.

Především jde tedy o vztahy mezi předsedou úřadu a členy úřadu tak, aby jejich role byly vyváženy a členové mohli být více zapojeni do činnosti úřadu. K přesnějšímu vymezení vztahů uvnitř úřadu vyzval také už v únoru 2021 tehdejšího ministra vnitra kontrolní výbor Poslanecké sněmovny. Na přípravě této předkládané novely Ministerstvo vnitra spolupracovalo se zástupci úřadu a volá po ní samozřejmě i sektor neveřejný. Nyní projednávaný sněmovní tisk navazuje na materiály diskutované již v minulém volebním období z iniciativy tehdejšího předsedy Poslanecké sněmovny.

Hlavním principem navrhovaných změn je posílení kolektivního prvku ve vedení úřadu a za tímto účelem je navrženo vytvoření kolegia úřadu jakožto vrcholného orgánu úřadu složeného z předsedy i členů úřadu. Kolegiu úřadu jsou vyhrazeny důležité kompetence v oblasti koordinace dohledové činnosti úřadu. Ústřední manažerská role předsedy, který stojí v čele úřadu, řídí jeho činnost a považuje se za služební orgán, ale zůstává zachována. V návaznosti na to jsou navrhovány změny směřující ke zpřesnění postavení členů a předsedy úřadu při dohledové činnosti, kterou by na určitém úseku působnosti úřadu nejen řídili, ale též dohled vykonávali.

Posílení transparentnosti a efektivního chodu úřadu při dohledu nad hospodařením politických stran a politických hnutí a financování volebních kampaní obecně lze považovat za velmi důležité, a proto si vás dovoluji požádat o podporu tohoto návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Radovan Vích. Prosím, máte slovo.

A ještě než vám ho udělím, omluvím pana poslance Ondřeje Koláře od 14.15 do 9 hodin z pracovních důvodů. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP