(11.00 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Když jsme tady řešili zrušení superhrubé mzdy, která zase pomohla zaměstnancům, kteří žijí v městech a v obcích, tak jsme museli díky kompromisu změnit rozpočtové určení daní. Jsem za to ráda. Díky tomu po všech těch krizích kraje, města a obce hospodaří v přebytku a zvládají to. Neumím si představit, co by se tam dneska dělo. Ale jestli se zvládá energetická nebo možná i migrační krize, tak právě díky nim, a oni mají také zvýšené náklady. A dnes naopak slyšíme názory zástupců ze STAN, kteří mluví jinak, Starostové. Už je to nezajímá, už jsou tam, kde chtěli být, a boje si nechají zase, až budou v opozici.

Navíc v důsledku toho, že je nová daň zavedena jen jako poslanecký návrh, nedochází nebo ani nemohlo dojít k vytvoření hodnocení dopadu regulace, zkráceně se tomu říká RIA. Já si nepamatuji, skutečně nepamatuji období, kdy vznikala nová daň, aniž by tady byla RIA a posuzovala to příslušná část komise Legislativní rady vlády. A právě proto je objem finančních prostředků konstatován ryze formálně, aniž by jeho odhad vycházel z reálných skutečností, takže není možná ani elementární pravděpodobnost možnosti dosažení těchto částek, což je samozřejmě politická odpovědnost zejména ministra financí, ale i vlády.

Právě proto jsem navrhla z naprosto pragmatických důvodů, dokonce jsem zaznamenala i docela pozitivní hodnocení i ve veřejném prostoru, aby ta daň platila jenom pro rok 2023. Copak my víme, co bude v roce 2024? Sám pan ministr říká, jak je to zatíženo, a já mu dávám za pravdu. Nevolám po tom, co jsem tady slýchávala za covidu: Musíte mít přesné modelové situace a případy, jak ten vir půjde, kam půjde, kdy se vrátí, kdy udeří. Nevolám po tom, ale říkám, udělejte to na rok 2023, a když se ta situace někam vyvine - já se modlím, aby se nevyvinula hůř - tak se tady pojďme domluvit a připravme řádný návrh. To přece je fér. Můžeme to prodiskutovat, sednout si k tomu, ale proč 2024, 2025? My nevíme, co bude, sám to říkáte, že nevíme, co bude v této době, takže nezatěžujme ani ty dotčené subjekty nezatěžujme a pojďme to připravit pořádně.

Doufám, že pětikoalice dodrží to, co slíbila, stáhne návrh na snížení zdanění hazardu. Čekala jsem, že pan ministr v té své úvodní řeči - třeba se to ještě dovíme - řekne vlastně, protože on se vyjadřoval k některým pozměňovacím návrhům, převážně byly tedy z řad opozice, ale mě by zajímala hlavně ta zásadní věc. On mluvil o svém pozměňovacím návrhu, ale tam jsou další pozměňovací návrhy, které se týkají nebo je podali vládní poslanci, a ty diametrálně mění parametry jeho pozměňovacího návrhu. A pokud koalice spolu ještě mluví a debatuje, tak by nám mělo být jasně řečeno, co je jejím společným návrhem, abychom si vlastně mohli rozmyslet, jak se k tomu společnému návrhu postavíme, protože zatím jsme měli akorát hodinu na to, abychom před čtrnácti dny připravili pozměňovací návrhy. To je práce této pětikoalice, pro mě obrovské zklamání. Děkuji vám. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Děkuji a s faktickou poznámkou se nyní přihlásil poslanec Jan Volný. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Kolegové, kolegyně, budu velice krátký. Já se chci vrátit k loterii a k snížení té daně. Nechci tady hodnotit, jestli těch 35 je málo nebo moc, vím, že okolní státy mají i 50 a 60 % na tento druh loterií a hazardu, ale já bych tady chtěl jenom podtrhnout a zpochybnit to, kdy tady pan ministr na naši paní předsedkyni měl námitky, že ta loterie je málo škodlivá. Já si myslím, že to je hazard jako jiný. Víme, že automaty tím, že se zrušil zvláštní režim, vypadly z vesnic, z diskoték, z hospůdek, a ta škodlivost je pořád, ale už to není tak hrozné, jako to bývalo, když to bylo v hospodách a vesnicích. Ale já jsem z vesnice, z malého města z Tachovska, a já vidím třikrát týdně u terminálů, které jsou v každé vesnici, stát ty dědečky s babičkami, drželi 200, 500 korun a jdou si to vsadit, třikrát týdně. Mají možnost ti, co to umí, i na terminálech v počítači. A to jsou ty peníze, které v rámci valorizace - a děláme dobře - těm důchodcům dáváme, ale oni je takhle nosí do těch podatelen a každý týden třikrát je sází s tím, že mají nějakou naději, že budou mít stejně jako všichni jejich bohatší spoluobčané. Je to hazard, prosím vás, a neříkejme si, že není škodlivý. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní do řádné rozpravy je přihlášená paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, i já bych se ráda vyjádřila k třetímu čtení novely zákona o dani z přidané hodnoty. Co mě tedy velmi mrzí, že takto důležitý zákon, který teď projednáváme, ve vládních lavicích prakticky vidím jednotky poslanců. Budu tedy předpokládat, že většina poslanců je ve svých kancelářích a že poslouchá.

Chtěla bych se především vyjádřit k té věci - protože samozřejmě daňový balíček obsahuje mnoho věcí, ale zároveň obsahuje tak zvaný komplexní pozměňovací návrh pana ministra financí Zbyňka Stanjury, který se dotýká daně z mimořádných zisků, takzvané válečné daně. Když pomineme to, jakým způsobem byl předložen, jakým způsobem byl projednán, u jsem vystupovala v rámci druhého čtení a v rámci předloženého pozměňovacího návrhu, že jsme byli a jsme v naprostém šoku, že na daň z příjmů právnických osob, na kterou mají nárok města, obce a kraje v rámci rozpočtového určení daní, že se v tom 31stránkovém komplexním pozměňovacím návrhu najednou objevila věta, že města, obce a kraje na tuto daň nebudou mít nárok.

Já bych tady ráda připomněla rok 2020, o kterém tady už hovořila paní Alena Schillerová, kdy se tady schvaloval takzvaný kompenzační bonus daně z příjmů fyzických osob, kde se dávaly finanční prostředky podnikatelským subjektům, a díky tomuto kroku se to dotklo právě měst a obcí. Ráda bych vám tady dnes citovala výstupy dnešních vládních politiků, kteří dnes předkládají tento návrh, vzít tyto finanční prostředky městům, obcím a krajům. Například ministr vnitra Vít Rakušan, který, jak jsem měla možnost si přečíst a kterého považuji, že je tím ministrem - protože pod něj spadá zákon o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze - je tam odbor dozoru a kontroly, takže je pro mě i takovým ministrem starostů, hejtmanů, dnes je omluven, tak bych chtěla říct, že v roce 2020, když se schvaloval kompenzační bonus, jeho výstupy byly: Loupež peněz obcí dokonána, chceme urychleně schválit navýšení RUD, Sněmovna posvětila zákeřnou a neodpovědnou loupež financí z rozpočtu obcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP