(Jednání pokračovalo v 10.34 hodin.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dovolte, abych pokračoval po půlhodinové pauze, a předtím, než se dostaneme k dalším, kteří jsou přihlášeni do obecné rozpravy, přečtu jednu omluvu, a to konkrétně pana poslance Laciny od 10.30 do 13.30 z pracovních důvodů.

Mám zde jednu přihlášku s přednostním právem od pana vicepremiéra Bartoše, ale toho tady nevidím, tak předpokládám, že můžeme přejít k řádně přihlášené paní poslankyni Kláře Dostálové. (Když poslankyně přijde k mikrofonu, přiběhne pan vicepremiér.) Tak už tady máme pana vicepremiéra. (Poslankyně vicepremiéra ujišťuje, že bude rychlá.)

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo, dobrý den. Já budu skutečně velmi rychlá, ale protože jsem se se svým příspěvkem nevešla pod faktické, tak jsem musela zvolit řádnou přihlášku. Ona ta pauza byla k něčemu dobrá, protože my jsme si i s panem ministrem některé věci vyjasnili na chodbě, protože já bych taky bývala apelovala za to, že my vlastně všichni podporujeme tu digitalizaci. Já si neumím představit, že by tady někdo zvedl ruku za to, že nepodporujeme digitalizaci. Ale vzhledem k problémům, které se samozřejmě tady vyskytují, tak bych taky hlasovala všemi deseti za to, abychom to vrátili do druhého čtení a doplnili všechny ty věci, které jsou potřeba. Ale pan ministr mě na chodbě ujistil, že právě kvůli tomu in-housu je podán pozměňovací návrh k DIA, a to je správná cesta. Špatně to je přes zákon o zadávání veřejných zakázek, správně to je pověřit DIA výkonem in-housu pro konkrétní aktivity, to je správně, tady bych to chtěla říct na mikrofon, a děkuju panu ministrovi, že mně to objasnil na chodbě.

Ale můj příspěvek se týká něčeho úplně jiného. Já si nejsem jistá - já jsem čirou náhodou otevřela výzvy IROPu, kde jsem se podívala na eGovernment, a pane ministře, je to tak, že DIA má být ústřední orgán státní správy? Pokud je to ústřední orgán státní správy, tak budete muset změnit dokument IROPu, protože v dokumentu IROPu a ve výzvě, která končí 31. 8. 2023, jsou mezi možnými příjemci pouze organizační složka státu, příspěvková organizace státu, státní organizace nebo státní podnik, žádný ústřední orgán státní správy. Jenom upozorňuju, že to není běh na čtrnáct dnů, tam je skutečně potřeba svolat monitorovací výbor, ten to musí schválit, následně požádat Evropskou komisi o přeschválení programového dokumentu IROP a všech souvisejících dokumentů.

I z tohoto důvodu, protože tam jde o miliardy korun, a myslím si, že by bylo opravdu velmi nežádoucí, abychom tady schválili nějakou organizaci, která potažmo je teď vyloučena z možnosti čerpání evropských fondů, abychom se fakt dohodli na tom, že se to třeba vrátí, zkrátí se opravdu všechny lhůty na úplné maximum, ale zkusíme některé ty věci ještě dopracovat, aby to skutečně fungovalo tomu, co to má. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Nyní již pan vicepremiér Bartoš, pokud platí tedy jeho přihláška. (Ano.)

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já chtěl zareagovat na několik výstupů - nechci rozviřovat emoce ani otvírat debatu na téma MPSV, jaké klasifikace pro výkon kterých povolání je potřeba míti a zda odpovídá třeba dvacet let starý titul z nějakého oboru požadavkům, byť v tom samém oboru.

Nyní bych zareagoval na některé věci, které tady zazněly i třeba od Patrika Nachera. Já si myslím, že to srovnání, a to už jsem říkal - já se snažím vystupovat vždycky věcně a bez emocí - tak když si dohledám svoje historická vystoupení k Národní sportovní agentuře a jakým způsobem se formovalo to, kdo bude stát v jejím čele, a myslím si, že spousta věcí byla poměrně tendenčních při vzniku Národní sportovní agentury, tak my jsme se podíleli na přípravě, snažili jsme se do toho vnést prvky transparentnosti, a mně trochu přijde... já nevím, jestli někdo má nějakou obsesi kolegou Profantem, jeho jméno zaznělo asi čtyřikrát - já vůbec tedy nevím, že by měl zájem se o nějakou takovou pozici ucházet, i vzhledem k těm kompetencím, které jsou požadovány na budoucího šéfa, které tam jsou, tak si nemyslím, že by je naplňoval - vedení organizace, manažerské schopnosti tohoto rázu. Tak jen prosím, nepouštějme tady nějaké balonky, to není žádná organizace Ivana Bartoše. Ty požadavky nejsou šité někomu na míru. Potřeba Digitální informační agentury je zřejmá.

K otázce mixu pod zákoníkem práce či ve státní službě - když se podíváme na strukturu jednotlivých ministerstev, je to skutečně podle výkonu činnosti, kterou tam ten člověk dělá. Spousta ministerstev včetně Ministerstva pro místní rozvoj má nějaké zaměstnance ve státní službě, některé pod zákoníkem práce. Já si nemyslím, že to je něco nestandardního.

Ohledně výběrového řízení - ano, tak jak je vypsáno, vypsáno být může, opět v souvislosti se zákoníkem práce, neděláme nic, co by nebylo standardní. Jinak ta síť se jmenuje LinkedIn, je to síť, kterou používá obrovské množství profesionálů v daném oboru, a samozřejmě se informace o výběrovém řízení šíří. Nedochází k žádnému otvírání obálek, to není zakázka. Samozřejmě s těmi příchozími, a už máme zájemce přihlášené, budeme pracovat, bude vzniklá komise, která bude vést jednotlivé pohovory, a v případě, že bude potřeba, samozřejmě se dá jít i do dvoukolového výběrového řízení, čímž třeba vznikne možnost přihlásit se i v druhém kole. Já si myslím, že synergie projednávání toho zákona, ale i vize, účel agentury i ve veřejném prostoru podle mě možná i díky některým vystoupením rezonují. Nemyslím si, že by někdo nevěděl, o co se jedná, nebo si nevšiml právě toho, že budou v následujícím pololetí nebo do 1. 4. vypsány další pozice v souvislosti s agenturou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP