(15.00 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

A jaký je rozvoj datových schránek? Takový, že odpovědní zaměstnanci na vnitru napíšou vládní návrh, kterým ty datové schránky zrušíme, a tito lidé se přesunou od 1. ledna do Digitální agentury a lusknutím prstu od 1. ledna, protože budou v Digitální agentuře, jak nám tvrdí pan ministr Bartoš, budou motivováni pracovat lépe a radostněji. Tak doufám, že se v příštím roce dočkáme toho rozvoje, slibovaného rozvoje datových schránek.

A já nerozumím akorát další věci, proč se tento návrh týká jenom fyzických osob, když největší stížnosti, kterými se ministerstvo ohání, jsou právě spolky, což znamená, jestli tomu dobře rozumím, nepodnikající právnické osoby. Jsou to OSVČ, ale těch se tento návrh netýká. Vnitro přichází s tím, že zruší povinnost datových schránek pouze u fyzických osob, ale které už komunikují s tím státem, a ještě měly možnost volby zrušení, na ostatní tu povinnost nechá, takže můžeme předpokládat, že ve druhém čtení přijde spousta zajímavých pozměňovacích návrhů, ale já se nejvíc těším na projednávání v Senátu.

Potom taková poznámka, kterou tu měla moje kolegyně paní Mračková Vildumetzová na závěr. To, že tu není dneska ministr vnitra a zastupuje ho ministr školství, tak já jenom udělám názorný příklad, přesmyčku na zítra. Až zítra schválíme ve třetím čtení, protože vy nás zase rozdrtíte tou stoosmičkou, schválíme Digitální agenturu, tak přesně tak to bude vypadat. Jestliže ve vládě nebude nikdo, kdo bude se věnovat nebo rozumět digitalizaci, tak to dostane jakýkoliv člen vlády do své gesce, takže příští rok nebo možná při další vládě tu může předkládat věci k digitalizaci ministr životního prostředí, ministr školství, ministr obrany a tak dále a tak dále, tak jako dnes tuto zásadní novelu předkládá ministr školství. Tak to bude fungovat po schválení Digitální agentury.

A na závěr mě nejvíc pobavil argument, že vlastně v této nelehké době nechceme zatěžovat soukromé firmy a podnikatele dalšími věcmi. Takže vláda neřeší zdražování, neřeší stropování cen energií, ale my budeme řešit zrušení datových schránek.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se přihlásil z místa pan poslanec Letocha. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Dovolte mi zareagovat na pár faktů, které tady v tuto chvíli proběhly. Ministerstvo vnitra se snaží touto novelou zákona v podstatě ulevit 17 % občanů, který nejsou digitálně gramotní a kterým by fyzicky mohl tento zákon automaticky zřídit datovou schránku ve chvíli, kdy by se sami anebo prostřednictvím někoho z přátel nebo rodiny přihlásili prostřednictvím bankovní identity. A tady toto chceme touto novelou vlastně napravit. To znamená, že pro fyzické osoby, které se přihlásily v minulosti bankovní identitou, by neměla být od 1. ledna povinnost zřizovat datovou schránku.

Je sice pravda, že ve chvíli, kdy se zřídí datová schránka, si ji potom teoreticky může ten člověk zrušit, nicméně obáváme se toho, že lidé nebudou vůbec tušit, že se jim nějaká datová schránka zřídila. A pak je trochu problém ve chvíli, kdy s nimi má komunikovat úřad, ať už se bavíme o jakémkoliv úřadu, třeba i exekutorský úřad, a pakliže k tomu spojíme fikci doručení, v podstatě ani nebudou vědět, že jim nějaká obsílka třeba přišla. Takže chceme tímto chránit těch 17 % digitálně negramotných občanů a zároveň popostrčit digitalizaci státu způsobem, že právě ponecháváme tuto povinnost pro osoby samostatně výdělečně činné.

Co se týče digitalizace, samozřejmě jsme tomuto otevření, ale vnímáme tady tuhle hrozbu jako významnou. A pakliže se snažíme snižovat míru exekucí a snažíme se tyto lidi dostávat zpátky do ekonomiky, pak tento zákon by mohl předcházet určitým nesrovnalostem a také určitým problémům, které by s tím tyto osoby mohly být spojené.

Proto navrhuju přikázat k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a zároveň navrhuju zkrátit lhůtu o 59 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní se přihlásil pan poslanec Králíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Já to nechci natahovat, ale já se musím smát - 17 % digitálně negramotných lidí! Tak vy definujete fyzické osoby, které už se státem komunikují elektronicky. Já tomuhle jinotaji nerozumím. Jak digitálně negramotný člověk, který už má nebo si zřídí elektronickou identitu? Vždyť to není jenom bankovní identita! Ano, ta je zastoupena velmi výrazně, ale na vnitru, a zeptejte se pracovníků Ministerstva vnitra, nejvíce zastoupen v elektronické identifikaci je přece eGovernment, je klíč eGovernmentu, což znamená národní identita, a nejsou to ty banky. Takže lidé, kteří projdou procesem zřízení klíče, národního klíče eGovernmentu, aby mohli elektronicky komunikovat se státem, jsou podle vás negramotní. Tomu už vůbec nerozumím.

A ještě bych zdůraznil znovu: vždyť lidé si tu datovou schránku můžou zrušit, mají tam tu volbu, tak není pravda, že by jim automaticky potom chodily maily, když si ji zruší. A informaci o tom mělo právě zajistit vnitro, mělo na to rok! Mělo na to rok a některé banky při zřízení bankovní identity osvětu dělají za vnitro. Tak není pravda...

A jestliže jde o doručení, tak já vám řeknu příklad z praxe: Po komunálních volbách bylo podáno mnoho žalob na komunální volby. Osobně jsem jednu takovou žalobu obdržel a dostal jsem vyrozumění, rozsudek toho soudu, datovou schránkou a na dvě adresy. Tak tak to funguje v praxi, tak neříkejte, že by to nefungovalo nebo že by ti lidé něco nedostali. Jenom je strašíte.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Letocha.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Pár faktů: Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID, elektronický občanský průkaz nebo bankovní identitu už má k dispozici přes 5,5 milionu občanů, nicméně svou elektronickou identitu využilo pouze 1 800 000 z nich, tedy toliko třetina. A k tomu, že nejsou, nebo respektive že již mají nějakým způsobem kontakt prostřednictvím těchto nástrojů - já třeba můžu říct taky příklad z praxe. V době covidu jsem pomáhal třem mým známým prostřednictvím bankovní identity, kdy jsem jim pomáhal zřídit, respektive přihlásit se do systémů, které pomáhaly s podporou (při) covidu, a v podstatě v tuto chvíli tento občan, kterému jsem pomohl, by musel nebo by měl automaticky zřízenou datovou schránku. Ona digitální gramotnost v rámci těch 17 % v podstatě je poměrně důležitá právě ve výkladu toho, čeho se snažíme ochránit tady tuhletu cílovou skupinu.

Takže digitalizaci rozhodně podporujeme, ale v rámci těchto obyvatel, kterým by to skutečně přineslo více škody než užitku, je před touto povinností chceme ochránit. Ale zároveň bychom chtěli motivovat lidi k tomu, aby si datovou schránku zřizovali. Ve své podstatě, pokud se od 1. ledna budou přihlašovat prostřednictvím bankovní identity nebo některého z jakýchkoliv těchto nástrojů, aplikace jim sama nabídne, že si mohou zdarma vytvořit datovou schránku. To znamená, pokud oni sami jednotně budou v tuto chvíli, nebo respektive po 1. lednu, komunikovat prostřednictvím těchto nástrojů, můžou se sami rozhodnout, jestli si datovou schránku zřídí, nebo ne. A pakliže jim opět někdo bude pomáhat, automaticky se asi rozhodnou, že nemusí. To znamená, zůstává tam možnost volby, jestli datovou schránku chci, anebo datovou schránku nechci. (Předsedající: Čas.) A to je pro mě základ. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP