(12.40 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Já tedy věřím, že bude přítomen i v pátek na projednávání zákona 335, moc ho o to prosím tady z tohoto místa, aby přítomen byl, protože včera jsem absolvovala - a děkuji panu předsedovi Bernardovi z rozpočtového výboru, že svolal - mimořádný rozpočtový výbor k tomu zákonu. Bylo to pro mě velmi podnětné, zejména diskuse s experty z Ministerstva financí. Myslím si, že je to téma, které se prolíná mezi MPO a Ministerstvem financí, to znamená, že tady by měl být ministr financí, protože mu to má zajišťovat příjmy do státního rozpočtu, a skutečně je tam celá řada otázek, které teď zdvihat nebudu, protože to patří na pátek, ale zdvihnu jenom některé z nich, využiji té přítomnosti a znovu prosím pana ministra, aby v pátek přišel, protože bude nutné, nezbytné - pro nás, pro hnutí ANO, je to nezbytné proto, dostat odpovědi z politických míst na kladené otázky a vysvětlení, abychom se správně rozhodli, jak se k tomu návrhu postavíme, jak budeme hlasovat, protože v tuto chvíli těch otázek máme víc než odpovědí, a je to důležité.

Já určitě vezmu v pátek nějakou pauzu před závěrečným hlasováním, abychom se poradili. My budeme muset i nějakým způsobem teď rozhodnout, ještě dnes zasedá hospodářský výbor, takže ještě počkám na výsledky jednání hospodářského výboru, abychom se poradili o případných pozměňovacích návrzích a vůbec o postoji k tomuto návrhu.

Takže zúžím své dnešní vystoupení na tento problém. Já jsem kritizovala od počátku, co mi na tom rozpočtu vadí úplně nejvíc, a na to se teď soustředím, a to je jeho nereálnost. Vyčítala jsem tomu, že na příjmové straně se vyskytuje zhruba za 150 miliard příjmů, které nemají legislativní podklad, vůbec nevíme, jak byly vypočteny, nejsou k tomu žádné analýzy, žádná ekonomika dopadů, a pak samozřejmě jsem vyčítala i to, že třeba na výdajové straně je díra v SFDI, kde máme schválený rozpočet a není pokryt asi zčásti - bylo to víc, teď je to už o trošku méně, přes 30 miliard.

Výdajovou stranu nechám teď svým kolegům, zejména místopředsedovi Sněmovny Karlu Havlíčkovi, a budu se věnovat příjmové straně. Já bych chtěla poprosit pana ministra, jestli by vysvětlil - protože to souvisí i s tím pátkem, souvisí to s rozpočtem, ale souvisí to i s tím pátkem - kdy budeme projednávat zákon 335 ve stavu legislativní nouze. Opakuji, mně tam z hlediska příjmové strany zaujala jedna věc, která nota bene vyplynula i včera na jednání rozpočtového výboru. Celou dobu se bavíme o tom, že windfall tax neboli daň z mimořádných zisků nestandardně načetl ministr financí ve druhém čtení daňového balíčku, a tato pětikoalice to takto prohlasovala, že má přinést s tímto odvodem, který se má projednávat v pátek, dohromady 100 miliard. A když jsem se podívala do pozměňovacího návrhu Zbyňka Stanjury, který ho podal, tak tam je propočet - ona jsou vždycky tam nějaká čísla, nemáme k tomu žádný konkrétní propočet, nemáme RIA, ekonomické dopady, protože nebylo žádné řádné připomínkové řízení, takže my nevíme, nedokážeme posoudit relevanci těch propočtů, proto si s nimi také tak může vláda a Ministerstvo financí tady ve spolupráci s MPO hrát - no a tam máme, že odhad dopadu daně z neočekávaných zisků v roce 2023 - je tady aktuální metodika, hotovostní metodika, tak já se budu držet té hotovostní, protože o té se nejvíc mluvilo, a to je ta hotovost, která by měla přijít - tak je tam necelých 85 miliard u windfall tax a pak se tady hovoří o přibližně dodatečných 15 miliardách, protože v rozpočtu je 100, je to vlastně taková speciální daň z příjmů, 100 je tam, které by mělo dohromady přijít s tím odvodem. Ano, píše se tady, ať jsem spravedlivá, že může dojít - že tam jsou vzájemné provázanosti a že může dojít k určitému přelévání mezi těmito příjmy, ale ono se to přelilo tak moc vzájemně, že tento odvod, který bude projednávat tato Sněmovna v pátek ve stavu legislativní nouze, už ve svém zhodnocení, a zase tady máme - ten výpočet je asi na raz, dva, tři, čtyři - na čtyřech odstavcích je výpočet, takže my tady - desítky miliard - máme vždycky věnováno pár odstavců pozměňovacím návrhům načteným ve druhém čtení, teď tady v návrhu zákona, který bude přijímán ve stavu legislativní nouze. O těch svých argumentech, proč stav legislativní nouze, jestli je dvojí zdanění a tak dále, to si připravím na pátek, teď nebudu, protože uznávám, že se bavíme o státním rozpočtu na rok 2023, ale toto s tím souvisí, protože řešíme i příjmovou stranu. Ano, schválila se tady v prvním čtení, příjmy - výdaje, ale já teď mám o tom pochybnost. Já jsem o tom měla pochybnost celou dobu, ta pochybnost se jenom prohlubuje. Žongluje se tady s čísly.

Takže teď 85, 15, ano, může tam dojít k nějakému přelití, připouští pozměňovací návrh Zbyňka Stanjury. V materiálu v důvodové zprávě k zákonu 335, který budeme pobírat v pátek, už se hovoří o tom, že předpokládaný výnos odvodu nadměrných příjmů - to je ten odvod, co budeme v pátek schvalovat - je za rok 2023 odhadován ve výši 80 miliard, to je, z 15 máme 80. Pozor, čtu další, poslední odstavec: "Dopad zavedení odvodu z nadměrných příjmů" - to je tady ten odvod, co se bude schvalovat v pátek - "se může dále negativně projevit již v hotovostním inkasu daně z neočekávaných zisků" - to je v tom windfall tax. Tam jsme zatím na 85, jak bylo v pozměňovacím návrhu Zbyňka Stanjury. "V roce 2023 budou mít dotčené subjekty povinnost zálohovat daň a tak dále, subjekty budou mít však možnost požádat o stanovení záloh jinak" - to je pravda, to daňový řád připouští - "v závislosti na vývoji výše odvodů z nadměrných příjmů. Negativní dopad na inkaso daně z neočekávaných zisků" - to je ten windfall tax - "vzhledem k odhadovanému výnosu odvodu z nadměrných příjmů je odhadován ve výši 40 miliard" - takže z 85 jsme na 45, ale tam z 15 jsme na 80, dohromady je to víc, takže tady si prostě hrajeme s desítkami miliard, jak se komu líbí. A já nevím, jestli je pravda - tam není žádný výpočet k tomu, tam jsou tato konstatování, každý se na to můžete podívat, každý máte normativní text a důvodovou zprávu k dispozici, takže každý si můžete přečíst tyto dva dokumenty, které jsou v systému Poslanecké sněmovny, a porovnat si, jak to tam je. Ale stejně se zatím dozvídáme pokaždé něco jiného. A já si zase myslím, že jestli je to 125, tak možná si vláda měla dát tu práci, udělat to o trošku dřív a mohla mít v příjmech 125 místo 100. Takže prostě opravdu to je poctivá rozpočtová práce.

A abych nezapomněla ještě na jednu věc, která mě trápí, protože jsem mluvila o 150 miliardách na začátku svého vystoupení, a zatím jsem probírala jenom 100, i když vlastně teď je to podle těch materiálů možná 125, ale úplně jinak, tak současný návrh státního rozpočtu na rok 2023 počítá s dalšími 50 miliardami korun z Modernizačního fondu. Bude o tom mluvit můj ctěný kolega Richard Brabec, takže já se toho jenom dotknu, abych to zasadila do jednotného rámce, jenomže k těm 50 miliardám, aby se mohly takto do kapitoly Ministerstva životního prostředí přelít, chybí také národní legislativa, tu jsme zatím nikdo neviděli, chybí tam notifikace Evropskou komisí, notifikace Evropskou investiční bankou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP