(10.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Poslední krátká poznámka k Modernizačnímu fondu a vašim obavám, jak je to třeba projednat v Evropě. No, to máte pravdu. Podívejte se na sněmovní tisk 154, pane místopředsedo Havlíčku, prostřednictvím pana místopředsedy Bartoška. Vy jste ho podal jako poslanec, vlastně ten samý, který jste ještě podali jako Babišova vláda. Podívejte se, kolik tam máte vět o tom, jak je to potřeba projednat. Kolik kroků jste v této činnosti udělali vy, když už to byl vládní návrh, nejenom poslanecký? Já to nijak nezlehčuju. My víme, jak se to projednává, a pracujeme na tom. A vy jste to napsali černé na bílém, neudělali jste v tom projednávání vůbec nic a teď nás poučujete a kritizujete, že jsme to ještě nedojednali. Ano, jednoduché to není, na tom se shodneme. Možné to je. Pokud to možné není a jste přesvědčeni o tom, že to není možné, proč jste dvakrát podali návrh zákona, který tento problém vlastně řeší bez toho projednání v Evropě? Dobře, to se může i v rámci projednávání, s tím já souhlasím. Takže tím, že jste ten návrh zákona dvakrát podali, jednou jako vláda, jednou jako poslanecký, tak jste vlastně dokumentovali, že tento přístup možný je, pokud jste ten návrh zákona mysleli vážně. A v tom se shodneme, že ten postup možný je. Že to není jednoduché, to jsme si podle mě vědomi my i vy, i když jste tak jako napsali - je tam jedna věta o Evropské komisi, možná dvě, teď jsem se ještě do toho sněmovního tisku 154 díval. Taky to nepodával ministr životního prostředí, ten poslanecký návrh bývalý, ale bývalý ministr průmyslu, dopravy, obchodu a podobně. Takže řešitelné to je, jednoduché to nebude, ale není to bezvýchodná situace. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře. Eviduji jednu faktickou poznámku, tu má pan místopředseda Havlíček, a poté jsou tři přednostní práva, pan ministr Bartoš, pan premiér Fiala a paní předsedkyně Schillerová. Prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za vysvětlení, mně budou stačit ty dvě minuty. Vy jste, pane ministře, mistr slovíčkaření, ale nejdete k podstatě. 1 265 miliard... Z mé strany nebyla úplně fatální kritika, já jsem dokonce řekl, že si uvědomuju, že to vůbec nemáte jednoduché, řekl jsem i ty argumenty. Ale argumentovat, pane ministře, tím, co jsme plánovali někdy před rokem... Vždyť přece všichni víme, že jsme na jednu stranu nevěděli, čím budeme zatíženi, na druhou stranu taky, jaké budou mimořádné příjmy, ať už z DPH přes 100 miliard korun, ať už dividenda z ČEZu nebo zvýšené daně, které plánuje na rok 2023, případně na rok 2024. To jsou objektivní fakta, čili to už je ovívání mrtvé pokojské diskutovat o tom, co kdo plánoval někdy před rokem. Co se týká titulku, prosím pěkně, mohl bych vám tady připomínat, jak vy jste argumentovali titulky z německých a rakouských novin v době covidu - taky už je to minulost. A v zásadě s tím pozměňovacím návrhem máte asi kus pravdy, ale to není o té podstatě, kterou jsem chtěl říct. Ono po pravdě řečeno, v rozpočtové rezervě, pokud se nepletu, máte 12 miliard korun, tak kde to asi máme vzít?

Ta podstata, na kterou jste mi neodpověděl, je to, proč zadlužuje Ministerstvo dopravy, které to bude muset splácet, když to stejně vstupuje do státního dluhu, a tím pádem se v budoucnosti bude muset o to méně dát na rezort dopravy? To je přece úplně jednoduché a to je to, co mně na tom vadí. A pak řešme to, odkud se ty peníze dají vzít - tu beru.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další faktická poznámka pana ministra. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já bych se chtěl zeptat pana místopředsedy Havlíčka, jak přišel k tomu, že zadlužujeme Ministerstvo dopravy? (Poznámka místopředsedy Havlíčka mimo mikrofon.) Ne, ani SFDI. Partnerem pro EIB je Česká republika zastoupená Ministerstvem financí. Vy si fakt myslíte, že budeme tyto peníze brát na úkor dopravní infrastruktury? Hledáme levnější finanční nástroj, to by mělo být ve společném zájmu. Říkal jsem, že ho použijeme, pokud to bude výhodnější než emise státních dluhopisů, nic víc, nic míň.

A mimochodem, ten střednědobý výhled, to není cár papíru, já jsem to říkal v prvém čtení. Vy jste dopustil, že za vašeho působení v čele rezortu se podepsaly smlouvy, které nebyly kryté ve střednědobém výhledu, zdaleka nebyly kryté. To znamená, objem smluv, které se podepsaly za vašeho působení, neodpovídal tomu, co jste napsali do střednědobého výhledu. A já v okamžiku, kdy se podepíše smlouva, to považuju za mandatorní výdaj a dá se to spočítat. Jasně, ne na korunu, ne na jeden milion, ale je tam nějaký plán - mnohé stavby jsou dvouleté, tříleté, čtyřleté a v smlouvách máte přece objem předpokládaného čerpání těchto investičních peněz. A vy jste si nedal ani tu práci, abyste to sečetl, a přitom aniž byste zahajoval jedinou novou akci, jenom podepsaný objem prací aby byl alokován v SFDI a na Ministerstvu dopravy. Takže my jsme zdědili vnitřní dluh, je to pravda. Kdybychom použili vaše čísla, tak nejsme schopni pokračovat v rozestavěných stavbách. Je to na hospodářský výbor nebo na SFDI, určitě vám tam dají, když budete chtít, k dispozici detailní analýzu, smlouvu po smlouvě, aby tento fakt vám ukázali. A takhle se podle mě nedá rozpočtovat. Když uzavřu smlouvu, je to mandatorní výdaj. A víme, že nemohou být jednotné smlouvy, to není žádné překvapení. Takže to je věc, která v tom prostě chyběla.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Došly další dvě faktické poznámky, nejprve paní poslankyně Mračková Vildumetzová, potom pan místopředseda Havlíček. Vyměnili jste si pořadí, dobře. Prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já na to hned budu reagovat. Přece od toho je to střednědobý výhled, předběžný výhled, a navíc, kdybyste se podíval, co se uzavírá za smlouvy ještě teď v průběhu tohohle roku nebo na konci roku a sečetl byste si to, tak teď nechci být hnidopich, ale kdybychom si to dali, tak je otázka, jestli to bylo, nebo nebylo. Ale v každém případě, i kdybyste tam našli nějaký rozpor - navíc jsme to dávali v době covidové - tak jste měli půl roku na to nejmíň, aby pan ministr Kupka přišel s tím, kolik se skutečně bude potřebovat. Vždyť přece to víte, pane ministře, že pan ministr Kupka přišel s tím někdy v červnu, kdy vy jste mu předložil 94 miliard, on odsouhlasil těch 94 miliard. V tu chvíli se zjistilo, že bude potřeba výrazně více, až 150 miliard korun, tak jste začali narychlo řešit, jak to uděláte. Nakonec jste mu tedy dal zaplaťpánbůh aspoň za těch necelých 30 miliard korun na těch 121 miliard korun a zbytek jste řekl: Tak holt se to musí řešit přes Evropskou investiční banku. A přece neskrývejme si to tady, pane ministře, vy ten úvěr přenesete na Státní fond dopravní infrastruktury, ten to bude splácet. Proč jste to tedy nenechali v rozpočtu, rovnou těch 30 miliard do schodku státního rozpočtu, a mohlo to být vyřešeno, ano? Ale měli jste to krýt prostě tak, že regulérně tam mělo být 325 miliard korun a nemuselo se s tím dělat vůbec nic, ale vy jste si chtěli snížit opticky schodek toho rozpočtu, to je jediný důvod, proč jste to udělali. Tak přece buďme v tomhletom alespoň féroví a řekněme si. Ano, trošku jsme to zoptimalizovali, holt to bude muset zaplatit ta doprava. To je všechno, nic víc, nic míň.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Mračková Vildumetzová, potom pan poslanec Kolovratník s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Já si dovolím reagovat na vystoupení pana ministra financí. On určitě moc dobře ví jako bývalý primátor, že základním a nejdůležitějším dokumentem je vždy rozpočet, je to základní kuchařka, kterou se pak řídí všechny rezorty, všechny organizace v následném roku 2023. On tady řekl, že si myslí, že ten rozpočet je realistický, ale zároveň nám tady neřekl - protože vždycky říkám, že nejdůležitější je příjmová část, pokud nadnesu a řeknu, že příjmy budou vyšší, a pak nejsou, tak je to obrovský problém a samozřejmě všechny věci, které jsou v té příjmové části, se musí pak naplňovat - a já tedy pořád nevím, kde tedy jsou finanční prostředky z Modernizačního fondu, a kde se tedy zákonem schválily, aby byly příjmem toho státního rozpočtu?

Zároveň tady pan ministr financí řekl, že všichni ministři jsou při projednávání kapitol státního rozpočtu. My tady dneska schvalujeme nejdůležitější zákon roku a podívejte se za mě, kolik je tady ministrů při schvalování zákona ve třetím čtení? Moc jich tady nevidím, jednoho, dva, tři... Myslím si, že tato vláda má nejvíc ministrů - a já si pořád troufnu říct, v historii České republiky - osmnáct ministrů a já jsem prostě přesvědčena, že když se takovýto zákon schvaluje, že by tady ministři měli být a měli by poslouchat opoziční i vládní poslance, protože to je opravdu nejdůležitější zákon. Takže i když jsou při vašem projednávání, tak si myslím, že by především měli být při projednávání zde v Poslanecké sněmovně. Děkuju. (Potlesk poslanců ANO.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP