(18.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Chápu, že pokud by se měli všichni dostavit na odbor azylové migrační politiky v tom počtu, který dnes máme, a my opravdu pořád nevíme, kolik uprchlíků na našem území je, jaké jsou profese, jaké mají vzdělání, kde bydlí, tak při tom počtu by to trvalo osm měsíců. Ano, trvalo by to velmi, velmi dlouho. Z druhé strany, jak tady řekl pan ministr práce a sociálních věcí, oni budou muset poslat registrační formulář do 31. března 2023 a poté se do konce září budou muset dostavit pro daný štítek, který jim bude vložen do cestovního dokladu.

Vy víte, že já už mnoho měsíců kritizuji, že starostové, hejtmani nevědí, kolik uprchlíků mají ve svých městech, krajích. Pořád to opakuji. A já si myslím, že kdyby s tímto formulářem přišel pan ministr před půlrokem, takže už jsme ty údaje před půlrokem mohli mít. Nevím, proč s tím přichází v tuto chvíli. Ano, přichází s tím proto, protože se v říjnu na evropské úrovni schválilo, že tedy dojde k prodloužení dočasné ochrany. Zároveň tady pan ministr práce a sociálních věcí řekl ještě jednu věc, že pokud by nastala druhá vlna, protože můžeme i očekávat, že opravdu bombardováním infrastruktury na straně Ukrajiny může přijít ta druhá vlna, a i se to avizuje, že tedy vláda bude mít takzvané zmocnění, to znamená, že může vyhlásit takzvaný mimořádný stav. V tu chvíli tedy by nedocházelo k tomu, že by daný uprchlík v rámci prodloužení statusu dočasné ochrany nemusel požadovat nebo někam se dostavit pro nalepení toho štítku a prakticky by dočasnou ochranu získal automaticky po vyplnění on-line formuláře.

Taková trošičku perlička, že když jsme tady teď rozhodovali i o těch datových schránkách, kde se tedy řeklo, že pro fyzické osoby datové schránky nebudou muset být, prakticky ukrajinští uprchlíci nebudou mít jinou možnost než vyplnit registrační formulář on-line. Tak já si teda myslím, že jsou tam taky senioři, jsou tam taky maminky s dětmi a myslím si, že možnost, aby se popřípadě mohli někam dostavit a někdo to s nimi vyplnil, takováto možnost tam jistě měla být.

Myslím si, a tak, jak zní z krajů, a už dneska tady vystupoval Ivo Vondrák, že se dozvídáte, že za půl roku - za půl roku, protože chápu, že na začátku února to bylo náročné, ale že do současné chvíle není vytvořen jasný systém sociální podpory, samozřejmě i s ohledem na tu zranitelnou skupinu, což jsou senioři, maminky s dětmi, že nedochází k žádnému prověřování příjmů, majetkových poměrů, že oni dnes opravdu vyplní aplikaci on-line, pošlou to na Úřad práce a dostanou humanitární dávku. Nekontroluje se vůbec, protože nejsou propojené ty systémy, protože pan ministr práce a sociálních věcí má na starosti ubytování v rámci fyzických osob, takže dává takzvané solidární příspěvky. Kraje prostřednictvím HUMPO zajišťují ubytování přes právnické osoby. Pane ministře, tak se zeptejte pana Vondráka, jestli do současné chvíle došlo k propojení těch systémů, jestli na strategické skupině - ano, na strategické skupině, kterou ještě vede pan Vlček - víte, co na té strategické skupině zaznělo? Pokud by úřady práce měly prověřovat ukrajinské uprchlíky v rámci právě majetkových poměrů a příjmů, tak že nestihnou vyplácet dávky českým občanům.

A já, pane ministře, zastávám názor, že máme pomáhat těm, kteří tu pomoc potřebují a těm potřebným, ale z druhé strany český občan, pokud si jde požádat o dávku, musí vyplnit x formulářů a doložit mnoho věcí. A já si myslím, že jestli tady má dojít k integraci a adaptaci, musíme i toto požadovat z té druhé strany, a to není. Vy jste slibovali, že bude docházet ke kontrolám z vaší strany, ze strany Policie České republiky, a tak dále. Je jasné, že úřady práce jsou přehlceny a nemůžou to v žádném případě zvládat. To, co jsem tady v tuto chvíli řekla, zaznělo na strategické skupině a řekli to tam zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí.

Ministr vnitra Vít Rakušan je rok ve své funkci. Když si přebíral Ministerstvo vnitra, stěžoval si, že mu byl předán migrační plán pro příchod 20 000 migrantů, uprchlíků. Do současné chvíle tento plán neaktualizoval. Vyzývali jsme ho na bezpečnostním výboru, dali jsme k tomu usnesení, nebylo schváleno. Chci říct, že ten plán je pro hejtmany a pro starosty klíčový. Oni potřebují vědět, při jakých stavech příchodu uprchlíků, migrantů, jaké bude krizové opatření, kdo co bude zabezpečovat, v jakém rozsahu. A v neposlední řadě je ten aktualizovaný migrační plán důležitý pro Správu hmotných rezerv. Vždyť se jich zeptejte, jestli mají dneska nějaké lůžkoviny, jestli mají nakoupené věci - neexistuje plán, ve Správě hmotných rezerv vůbec nic není.

Převzetí KACPU. Krajská asistenční centra, která, když uprchlík přijede do České republiky, jde na krajské asistenční centrum, které zajišťují kraje a zajišťují to od začátku skvěle, na výbornou. Zajišťují to i tak, že veškeré náklady jdou na kraje. Samozřejmě pak dostávají proplacené ty věci, ale bojují o to kolikrát, že na to čekají několik měsíců, ne-li půl roku. A až když pohrozí, tak se jim konečně nějaké finanční prostředky v rámci nějakého dotačního programu pošlou. Teď se tedy dohodlo, že od 1. dubna 2023 by mělo krajská asistenční centra převzít Ministerstvo vnitra, respektive odbor azylové a migrační politiky. Proč to není v návrhu lex Ukrajina IV? Zároveň se dozvídáme, že těch čtrnáct krajských asistenčních center bude stále, ta struktura, a připravují se takzvaná čtyři sběrná střediska. To by měla být střediska, kde bude zajištěno popřípadě i takové to nouzové ubytování na nějakou přechodnou dobu, než se jiné ubytování najde. A tato sběrná střediska by měla být v Praze, v Brně, v Ostravě a v Plzni. Vůbec si nedokážu představit, jak to tedy bude fungovat, protože do tohoto sběrného střediska by měl jít uprchlík, který nemá ubytování, a do těch čtrnácti krajských asistenčních center by měl jít uprchlík, který už zajištěné ubytování má. To znamená, že v tom bude opět neskutečný chaos a myslím si, že tak, jak se ta struktura navrhuje, byť není uzavřená, tak si myslím, že určitě to nebude dobře nastavené a bude v tom opět velký chaos. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP