(9.20 hodin)
(pokračuje Matěj Ondřej Havel)

Za prvé, je to nástroj, kterým dokážeme dát skutečně perspektivu talentovaným lidem, kteří by uvažovali o učitelské profesi a třeba teď z různých důvodů, možná i těch finančních, volí profesi jinou. Prostě je tam potřebujeme přitáhnout. Další věc, která je velmi koncepční a která je důležitá právě v tom předsevzetí, pokud chceme posílit roli ředitele školy, je to, že budeme udržovat 20 % platů v nadtarifních složkách učitelů. Je to skutečně věc, která posílí roli ředitele jakožto manažera, současně s tím, že potom je tam řada věcí, které posilují jeho pedagogické lídrovství.

Dále bych se chtěl zastavit u toho možná trošku kontroverzního bodu a tím je tedy otevření učitelské profese nekvalifikovaným lidem po dobu maximálně tří let. Jistě by bylo nejlepší, kdybychom takovou úpravu vůbec nepotřebovali, nicméně se domnívám, že to nebylo tak, že by školství v uplynulých třeba třiceti letech bylo vždycky prioritou. To znamená, že situace je taková, že učitelů není dost, a na přechodnou dobu toto ustanovení prostě dává smysl, protože nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů. Jistě je to tak, že do budoucna při další novele by bylo nejlepší, kdybychom tyto paragrafy mohli zrušit, protože bychom mohli konstatovat, že pedagogických pracovníků už je dostatek. Kéž se tohle podaří!

A ještě jedna věc, které bych se rád dotkl, je pozice třídního učitele, kterou předkládaná novela trošku upravuje. Jde o změnu pojetí třídního učitele. Třídní učitel už není v novém pojetí úředník, který pouze vyřizuje omluvenky, který kontroluje třídnice a vede jenom takovou tu administrativní agendu třídy. V tom novém pojetí je třídní učitel někdo, kdo pracuje s třídním kolektivem, kde vlastně moderuje vztahy ve skupině, ve třídě. Na to se klade důraz ve Strategii 2030+ v moderních pedagogických směrech. Tohle velmi dobře reflektuje právě zmíněná novela.

Zatím děkuji za pozornost a jsem připraven případně zodpovědět dotazy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní jsem zaznamenala jednu faktickou poznámku. Prosím o strpení pana poslance Klímu. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Rais. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji. Já bych navázal na předřečníka, co se týká těch průměrných platů, protože jistě je to chvályhodné, že je tady snaha koaliční vlády vyrovnávat platy. Zatím se musí samozřejmě konstatovat známý fakt, že to nebylo splněno, že teď přišlo vyjádření z tiskového od tiskové mluvčí, že těch 130 % průměrného platu bude splněno koncem roku 2024. Tak to je první poznámka.

Druhá poznámka. Zeptal bych se - co nepedagogové? Všichni tady hovoří o učitelích. Na druhou stranu tady je obrovská armáda kvalifikovaných lidí, ať již specialistů třeba v oblasti ekonomiky nebo v oblasti stravování a podobně, a to bychom asi měli také nějakým způsobem řešit. Já to jenom nastiňuji jako problémy, o kterých bychom se měli bavit na výboru, protože si myslím, že je možnost formou pozměňovacích návrhů tady do toho zasáhnout. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní se s faktickou přihlásil pan předseda Výborný, poté vystoupí pan poslanec Havel. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já myslím, že je dobré vést tu debatu v bodě, kde je, tak chci reagovat na tu faktickou poznámku kolegy Raise. Já naprosto sdílím, a myslím, že i s panem ministrem a panem zpravodajem, tu starost o platy nepedagogických pracovníků. Jenom chci připomenout, že máme teď otevřený a projednáváme zákon o pedagogických pracovnících. Čili z logiky věci tam nemůžeme řešit platy nepedagogů. Chtěl bych připomenout, že to byla naše vláda a pan ministr, který ještě v letošním roce, v pololetí, prosadil to navýšení právě platů nepedagogů o 10 %. Protože jsme si vědomi toho, že školy musí fungovat a musí tam být uklízečky, musí tam být školníci, musí tam být pracovnice školních jídelen a podobně. Můžeme tady samozřejmě vést politickou, akademickou debatu, jestli to je dostatečné, nebo není. To já respektuji, je to vaše role opozice, chápu to. Ale jenom chci připomenout, že to není tak, že bychom nepedagogy hodili úplně do koše nebo někam stranou, ale v tuto chvíli se primárně bavíme o pedagogických pracovnících, učitelích. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S další faktickou vystoupí pan poslanec Havel. Ne, stahuje. Pan poslanec Klíma také stáhl. Nyní s faktickou pan poslanec Fridrich. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Hezké ráno všem. Já bych chtěl jenom zareagovat na to, co tu bylo řečeno - umožnit nekvalifikovaným vyučovat. Já si teda nemyslím, že by absolvent třeba matfyzu nebo ČVUT nebo VŠCHT byl nekvalifikovaný člověk. Podle mě tyhle předměty může učit možná mnohem lépe než absolvent pedagogické fakulty. To, co nám tady chybí, je spojení teorie s praxí a o tohle ti lidé můžou přijít. Mnohé velké firmy už přímo šly do toho, že mají své vzdělávací programy a školy, třeba Škoda Auto nebo Plzeňský Prazdroj. Takže já tady třeba tenhleten bod velmi vítám a rozhodně nepovažuji tyhle učitele za nekvalifikované.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře (Balaši), ještě vydržte. S faktickou se přihlásil opět pan poslanec Havel. A vy se hlásíte s faktickou, pane ministře? (Ano.) Ano. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji. K těm nekvalifikovaným. Samozřejmě spolupráce odborníků z praxe se školami je věc, která dlouhodobě funguje. Možná bychom tohle ještě mohli rozvíjet. Nicméně my se díváme na kvalifikované učitele, na ty, kteří ovládají, když to řeknu trošku možná nadneseně, kteří ovládají to učitelské řemeslo. Jedna věc je naše odborná kvalifikace, že umíme ten obor, který učíme, a druhá věc je, že ho umíme naučit děti nebo studenty nebo žáky na středních školách. To je právě to, co bychom tady měli velmi dobře rozlišovat. Během těch tří let, kdy tito lidé, které považujeme za nekvalifikované z tohoto pohledu - prosím, opravdu ne proto, že by nebyli odborníky, ale protože potřebujeme zajistit, aby byli i učiteli - tak během těch tří let mají samozřejmě možnost, a s tím se tak systémově počítá, si to pedagogické vzdělání doplnit, to řemeslo se vlastně naučit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou vystoupí pan ministr. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Já jenom chci poděkovat. Já si také nemyslím, že by absolventi matfyzu nebo přírodovědecké fakulty byli nekvalifikovaní. Ta kvalifikace se skutečně týká těch didaktických postupů. A mohu dokonce dodat, že i na přírodovědecké fakultě nebo na matfyzu se didaktika učí, a velmi dobře. Takže si myslím, že v tomhle jsme naprosto zajedno a zejména v některých oborech, některých aprobacích, bychom měli samozřejmě využít právě zkušenosti těchto lidí. Děkuju za tu podporu.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Mám zde přihlášku paní poslankyně Dražilové, kterou tady nevidím, čili její přihláška propadá. Nyní se vrátím k přihlášeným do rozpravy. (O slovo se hlásí poslanec Vondrák.) Tam jste se pak pravděpodobně, pane poslanče, přihlásil k faktické a je tam přihlášena paní poslankyně Dražilová. Tak ještě vydržte chvilku prosím. Pan poslanec Vondrák s faktickou. Máte slovo.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Děkuji za slovo, velmi krátce. Musíme si říct, jaké jsou poměry odborných znalostí, pedagogických znalostí, v rámci celého vzdělávacího systému. To znamená, čím níže to vzdělání je - to znamená, máte mateřské školy, základní školy, první stupeň a pak se přesouváte do těch vyšších, to znamená druhý stupeň, střední vzdělání a vysoké školy - tak tam narůstá potřeba odborných znalostí. Na rozdíl od řekněme těch nižších stupňů. Takže já si myslím, že to musíme brát takto, nikoliv demagogicky, že všichni musí být učitelé. Protože já jsem univerzitní profesor a nemám žádné pedagogické vzdělání. Když jsem si dělal anonymní hodnocení, tak jsem vycházel na univerzitě jako jeden z nejlepších.

Takže musíme si říct, že prostě tady je třeba používat to, co si myslím, že nám často chybí, selský rozum. Já si myslím, že ředitel je ten, který v podstatě je schopen toto posoudit, kde by přednost měla mít odborná znalost před tou didaktickou. Takže je to věc dle mého názoru právě určená řediteli, aby si to posoudil, a dle mého názoru takto je to koncipováno i v rámci toho zákona. Takže za mě souhlas.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní ještě s jednou faktickou je přihlášen pan poslanec Berki. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP