(15.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

Úplně paradoxně to dopadá například i na hybridy. Ačkoliv byla celá řada varovných signálů, například šéf celosvětové automobilky číslo jedna Toyoty pan Tojoda do slova a do písmene řekl, že je to nerozvážné a že nechápe, proč se to zavádí například i na hybridy, které do toho logicky spadnou. Jenom podotýkám, že Toyota a její šéf jsou velkým zastáncem ať už elektromobility, nebo zejména čisté mobility na bázi vodíku. Toto všechno bude mít dopad na průmysl ve východní Evropě, který je závislý na výrobě aut, a pochopitelně v době, kdy se bude převlékat, bude docházet k jinému přealokování nebo k přealokování některé výroby a může to ohrozit výrobu ve východních zemích. Stejně tak to bude mít pochopitelně dopady na ceny aut, a to na ceny aut stávajících, protože se musí z něčeho vydělat na elektromobily, to je logické, a automobilky to jasně sdělují. To znamená, v tuto chvíli se začnou zvedat ceny všech typů vozidel. Paradoxně to bude mít negativní dopad i minimálně krátkodobě na životní prostředí, protože se to bude týkat pouze nových aut. Co to tedy bude znamenat? Že si lidé nakoupí do roku 2035 auta na spalovací motory, místo aby si kupovali v roce 2036, 2037, 2038 a ještě několik let dále nová auta, tak zde budou jezdit auta starší nebo auta stará. Takže to je ten výsledek, čili dopad je jasný.

Já jenom říkám, že to nebude mít dopad na spotřebitele ve smyslu jeho cen, ale i na celý průmysl. To nevidíme, že tam zaměstnáváme skoro půl milionu lidí, přímo i nepřímo, abych byl přesný? To nevidíme, že nám to dělá 10 % hrubého domácího produktu? To nevidíme, že nám to dělá 23 % tuzemského exportu? To jsme se nebyli schopni poradit s představiteli našich automobilek? Kdybyste je totiž slyšeli, tak by nenastalo to, co nastalo několik týdnů poté, kdy se ozvala Škoda Mladá Boleslav. Proč? Protože za vašeho předsednictví Evropská komise přišla s finálním návrhem takzvané emisní normy Euro 7, a to už skutečně došla trpělivost i řekl bych konzervativním představitelům Volkswagenu, a zejména tedy Škody Auto, protože v důsledku toho dojde už v roce 2025 - pokud nedojde k nějaké změně, ale zatím to tam není, a za vašeho předsednictví nedošlo k této změně - k vyšším požadavkům na emise, zejména se to dotkne malých automobilů. Jaký bude důsledek? Že se jejich cena zvýší o desítky tisíc korun. Konkrétně u fabie by to mohlo být, dobře poslouchejme, až 120 000 korun, takže základní fabie by se přiblížila půl milionu korun. Dle tvrzení představitelů Škody by v tomto případě nemělo vůbec smysl tyto vozy dále vyrábět od roku 2025. Tak to je ta podpora lokálního prostředí? To je ta podpora ekonomiky? A to se vůbec nebavíme o tom, jakým způsobem se to dotkne peněženek občanů, těch, kteří auta využívají.

Za další: bezemisní budovy. Nevím, kdo dával této vládě mandát k tomu, prostřednictvím předsednictví, že se aktivně vytvoří prostředí, protože od roku 2027 zde budeme mít bezemisní veřejné budovy a byty, domky od roku 2030. Co to bude znamenat? Podle všech propočtů, které v tuto chvíli jsou na stole, konzervativní odhad: vzrůst ceny o 10 % každého bytu, každého domku, každé veřejné budovy. Toto všechno bude v situaci, kdy zde máme inflaci, kdy zde máme zvyšování cen stavebních materiálů, a v situaci, kdy bohužel celá řada rodin není schopna investovat do svého bydlení, mimo jiné i třeba díky vysokým úrokovým sazbám. Není měsíc, aby nedostali nějakou další ránu.

A pojďme se podívat ještě na poslední věc, a to je to, co se vám podařilo, navzdory opět všem slibům, které byly. Jedním ze slibů, který jste dávali, bylo to, že se pokusíte udělat něco s emisními povolenkami, v ideálním případě zvýšit jejich množství, anebo se pokusit hledat nějaký kompromis ve smyslu mechanismu výpočtu cen emisních povolenek. Abychom si rozuměli, rozumím tomu, že to vůbec není jednoduchá věc, a možná bych i pochopil to, že se vám to nakonec nepodaří, protože chápu, že jsou obrovské lobbistické tlaky. Ale za vašeho předsednictví se vám podařil skutečný majstrštyk. Vy jste udělali přesně pravý opak než to, co jste říkali. Vy jste rozšířili emisní povolenky na rodiny, to znamená, dotknou se všech, kteří vytápějí fosilními palivy, od roku 2027, nejdéle 2028, a všech, kteří jezdí auty na spalovací motory. Jaký bude dopad? Na litr benzinu mezi 3 až 6 korunami za litr podle toho, jaká bude cena emisní povolenky ve finále, a co se týká vytápění, tak se očekává zatím takový konzervativní odhad 5 000 korun při průměrné domácnosti na plyn, takže na domácnost to bude dalších 13 000 až 21 000 korun. Beru, jestli máme jedno nebo dvě auta při průměrné spotřebě, a záleží samozřejmě na tom, jaká bude finální cena té emisní povolenky.

A druhá věc, opět navzdory vašemu slibu, a tím pádem i mandátu, já tvrdím politickému mandátu, jste odsouhlasili to, že se nikoliv zvýší počet emisních povolenek, ale on se sníží. To znamená od roku 2024 už dojde logicky k tomu, že se opět zvedne cena emisní povolenky, což bude znamenat, že se to projeví ve zvýšených nákladech firem, a logicky to opět roztočí zdražování, protože nákladová inflace je jednou ze základních příčin toho, že zde máme extrémně rostoucí ceny. Já vím, že mi na to můžete argumentovat tím, a máte pravdu, že ty peníze, které se vyberou, se dají do společného vaku, do společného fondu, a z něho se budou přerozdělovat peníze na určité konkrétní skupiny - sociálně slabší a tak dále. A to je skutečně to, co se nám líbí, to, co chceme? Vzpomeňme si, jakým způsobem se přerozdělovala podpora pro sociálně slabé v rámci příspěvku na bydlení a tak dále. Vzpomeňme si na těch deset, čtrnáct formulářů. Vzpomeňme si na to, jakým způsobem museli všichni žádat. Otázka je, na koho to ve finále bude, kdy to bude a tak dále, protože v každém případě se to dotkne opět všech, ať už na ceně bydlení, nebo na ceně pohonných hmot.

A dovolte, abych v závěru ještě odcitoval, když jsem začínal těmi citacemi vás jakožto představitelů pětikoalice, tak abych odcitoval ještě mého ctěného kolegu, jehož argumentů si vážím, a je to pan místopředseda Skopeček. Netvrdím, že spolu máme vždycky na vše stejný názor, ale musím říct, že v oblasti ekologické je velmi racionální. Považuje trend a rychlost, jakou evropské politické elity tlačí zelenou politiku, respektive uhlíkově neutrální ekonomiku, za strašlivě nebezpečnou jak z hlediska ekonomického, tak sociálního a tak dále. To, čemu čelíme v rostoucích cenách energií, je z velké míry důsledek této dlouhé roky tlačené klimatické politiky. A je třeba si konečně přiznat i to, že rostoucí ceny jsou chtěným záměrem výsledku těchto politik. A teď to, co je důležité. Pokud by byl výsledkem našeho předsednictví - takto to uvádí pan místopředseda Skopeček - alespoň posun k racionálnějším pozicím v rámci energetické a klima politiky, byl by to skvělý výsledek. K tomu bych přidal i nutnou změnu systému obchodování s emisními povolenkami, které rovněž energie zdražují. Toto, prosím, říká váš kolega, konstruktivní člověk, jehož myslím si názory snad nemůžeme tady zpochybňovat - nevím, jestli tady teď zde je, není tady - ale já bych ho poprosil, jestli by se k tomu mohl vyjádřit, jak on vnímá, aby to tady nebylo jenom pouze z úst opozice, jak on vnímá tyto závěry, které se podařily vaší vládě v rámci našeho předsednictví.

Proto chci zařadit tento bod a proto vás žádám velmi zdvořile, ale důrazně, aby kompetentní ministři se k tomu vyjádřili, aby to zde zdůvodnili, aby jasně řekli, s jakým politickým mandátem takto rozhodovali, protože při vším respektu vám tato země nepatří. Vy jste zde krátkodobě ve smyslu služebníků této země jako my všichni ostatní a měli byste dělat to, s jakým mandátem jste byli zvoleni. A já tvrdím, že jste k tomuto žádný mandát neměli. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S dalším návrhem na změnu pořadu přichází paní místopředsedkyně Dostálová a následuje pan poslanec Špičák. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo, paní předsedkyně. Já bych si dovolila navrhnout jako první bod dnešního jednání bod s názvem Revize programového prohlášení.

Co to je programové prohlášení? Programové prohlášení je taková určitá smlouva s občany, na základě které dostali důvěru Poslanecké sněmovny. A vy teď bez mrknutí oka říkáte a v podstatě přiznáváte, že programové prohlášení neboli tu smlouvu s občany nedodržujete nebo ji porušujete. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP