(11.00 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Vážené dámy a pánové, chtěl bych vás tímto požádat o podporu tohoto materiálu jak na dnešním jednání, tak i v rámci dalšího legislativního projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny, i ve druhém a třetím čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Michael Rataj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, byl jsem pověřen, abych vás seznámil se sněmovním tiskem číslo 297. Jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o Státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů. Byl připraven Českým báňským úřadem jako spolugestorem Ministerstva průmyslu a obchodu. Hlavní cíle předkládaného návrhu zákona poměrně podrobně uvedl pan ministr Síkela, nicméně alespoň zopakuji důsledky navrhované úpravy.

Jednak je to odstranění nadbytečné administrativní zátěže orgánů státní správy i subjektů, které nakládají s výbušninami. Dále je to zvýšení ochrany a bezpečnosti provozu při nakládání s výbušninami a optimalizace činností orgánů Státní báňské správy.

Tolik stručné shrnutí zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a požádám pana poslance Marka Nováka, který je přihlášen, aby vystoupil. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím vás seznámit se stanoviskem klubu hnutí ANO. Z našeho pohledu ten zákon, respektive návrh na změnu toho zákona, dává smysl. Z našeho pohledu přesně tak, jak se navrhuje zrušit vlastně jeden z osmi obvodních báňských úřadů, a to Obvodní báňský úřad v území krajů Libereckého a Vysočina - ten má sídlo v Liberci. Bohužel se potýká s poklesem správní a kontrolní agendy, a to je právě z důvodu poklesu těžby radioaktivních surovin, a zejména ukončení těžby na ložisku Rožná v Kraji Vysočina. Agenda se dle návrhu má převést na Obvodní báňský úřad pro území krajů Královéhradeckého a Pardubického, a to do Hradce Králové, což rozhodně také dává smysl.

Dále se navrhuje odstranit administrativní překážky při povolování vývozu výbušnin. Víme, že je velmi nejednoduché řešit právě agendu kolem výbušnin, a vždy dáváme pozor na to, aby tam nevznikly nějaké prostory k neoprávněnému nakládání. Zde se zavádí alternativní nástroje, kdy namísto povolení orgánů třetích zemí s antiexportní doložkou, a to vlastně povolení orgánů třetích zemí nebo prohlášení zahraničního konečného uživatele, právě s vloženou antireexportní doložkou a samozřejmě potvrzené tamním orgánem. Povinnost zpracování té antireexportní doložky se nově vyžaduje pouze u dokumentů vystavených tamním dovážejícím obchodním partnerem, což za nás také dává smysl. Tím právě Český báňský úřad přistupuje k praxi uplatňované při vývozu materiálů dvojího užití, tudíž už tady legislativní zkušenost je.

Dále se v řízeních o žádostech o povolení vývozu, dovozu a tranzitu výbušnin navrhuje zavést takzvaný institut tichého souhlasu, to jest v případě, že orgány státní správy nebo zpravodajské služby nebudou mít proti obchodní transakci námitky. Zde jsme rádi, že je právě myšleno i na zpravodajské služby. Tím pádem nebude následně nutné formálně stanovisko vydávat a ten proces se zjednoduší

V zájmu efektivnějšího sdílení informací o vydaných povoleních mezi Českým báňským úřadem a orgány Celní správy se tady navrhuje změnit, automatizovat vlastně formu skrze ty příslušné informační systémy a tok informací omezit na nezbytně nutné údaje pro celní potřeby - tudíž opět zjednodušení, což vítáme.

Dále je navrženo odstranění překážek pro efektivní informační spolupráci s Policií České republiky o trhacích pracích velkého rozsahu. To spočívá v zavedení principu, kdy báňský úřad informuje jen jeden útvar Policie České republiky, a to právě ten útvar, v jehož obvodu působnosti se trhací práce mají zavádět, takže opět místně i procesně jednodušší.

Dále se modernizuje prokazování podmínek pro nakládání s výbušninami. Zde se bavíme právě o bezúhonnosti fyzických osob - prověřuje se primárně skrze rejstříky trestů a obdobné evidence. Navrhuje se rozšířit podmínky pro nakládání s výbušninami nespácháním trestných činů na úseku munice a pyrotechnických výrobků, což dává logiku, zdravotní způsobilost prověřovat mimo jiné hodnocením zdravotního stavu skrze zdravotní kontraindikace, které jsou stanoveny v již existující vyhlášce.

Takže za mě všechny ty zmíněné změny rozhodně smysl dávají, my tady tu novelu vítáme a podporujeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Nevidím žádný návrh, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečná slova? (Ministr: Děkuji, nechci. Zpravodaj: Děkuji, ne.) Pan zpravodaj také ne.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Já se chci zeptat, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru?

 

Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě dám hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby garančním výborem tohoto tisku byl hospodářský výbor? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 79, přihlášeno je 156 poslankyň a poslanců, pro 128, proti nikdo. S tímto návrhem byl vysloven souhlas a konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a ptám se, zda jsou zde nějaké další návrhy k přikázání tohoto tisku? Nevidím žádné návrhy, a vzhledem k tomu, že o všech předchozích návrzích jsme již hlasovali, končím projednávání tohoto bodu a děkuji vám.

 

Otevírám další bod a tím je

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 156/2000 Sb.,
o ověřování střelných zbraní a střeliva, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 300/ - prvé čtení

Jsme v prvém čtení a z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Já vás prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření vlády před vás předstupuji s odůvodněním návrhu zákona, kterým se mění zákon o ověřování střelných zbraní a střeliva. Jedná se o legislativně technickou novelu zákona, jejímž cílem je především reakce na vývoj odborné terminologie využívané v oblasti zbraní a střeliva. Předkládaný návrh zákona mimo jiné bere v potaz novou úpravu zákona o střelných zbraních a střelivu. Novela nadto zahrnuje do předmětu úpravy činnost spočívající v kontrole identifikačních značek.

V souladu s výše uvedeným pak změna zákona o ověřování střelných zbraní a střeliva zakotvuje činnost Českého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva, spočívající v klasifikaci výbušných látek a předmětů na základě dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí ADR, kdy Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva tuto činnost vykonával od roku 2010 a na základě opakujících se pověření vydaných Ministerstvem dopravy.

Závěrem si vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, dovoluji požádat o vyslovení souhlasu s uvedeným návrhem zákona. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP