(11.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Počkám ještě chviličku. (Poslanci se vracejí do sálu.)

 

Takže budeme hlasovat o tom, aby se garanční výbor tímto návrhem dál nezabýval.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 135, přihlášeno 162, pro 123, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

A tímto zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Je někdo, kdo má zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Nevidím nikoho. Tím končím podrobnou rozpravu.

Závěrečná slova - je zájem? Pane ministře? Nemá zájem pan ministr, pan zpravodaj rovněž ne. Tím tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji za spolupráci.

Můžeme přejít k dalšímu bodu a to je

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 332/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr dopravy Martin Kupka. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak zaznělo, jde především o adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 29. dubna 2021 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě. Měníme tedy zákon o dráhách tak, aby vyhovoval všem požadavkům evropské legislativy s tím, že stěžejní právní úpravu zařazenou do návrhu zákona v této souvislosti představuje návrh nového katalogu skutkových podstat přestupků postihujících jak jednání dopravce, tak provozovatele dráhy, provozovatele železniční stanice, ale také prodejce jízdních a přepravních dokladů, provozovatele cestovní kanceláře i provozovatele cestovní agentury tak, aby to opravdu odpovídalo onomu nařízení s tím, že se zároveň stanoví sankce za spáchání těchto přestupků.

Návrhem zákona dochází rovněž k využití několika fakultativních ustanovení obsažených v uvedeném nařízení.

V návaznosti na výtky, které nám adresovala Evropská komise, dochází též k dílčímu upřesnění právní úpravy provozování zařízení služeb, pro která je v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady, vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, třeba vést oddělené účetnictví.

Nad rámec implementační právní úpravy dále dochází k zúžení okruhu podmínek pro připuštění ke zkoušce, jejíž složení je nutné pro vydání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla na trolejbusové dráze, a to v návaznosti na požadavky vznesené Sdružením dopravních podniků České republiky. Jde v tomto případě o to, aby se zbytečně nezdvojovaly nároky na řidiče trolejbusů, velmi jednoduše řečeno.

Drobná úprava se provádí rovněž v zákoně číslo 251/2005 Sb., o inspekci práce, a to v návaznosti na odnětí působnosti drážní inspekce k výkonu státního dozoru, k němuž došlo zákonem č. 319/2016. Tato změna nebyla zohledněna v zákoně o inspekci práce, což se tímto krokem napravuje.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovoluji si požádat o podporu tohoto předloženého návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Lochman. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkné dopoledne. Vážení kolegové, vážené kolegyně, členové vlády, jsme tedy u zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejících zákonů. Jak již bylo řečeno předkladatelem - panem ministrem, jedná se především o adaptaci právního řádu, který je nařízením Evropského parlamentu a Rady EU, do českého právního řádu. Jedná se přesněji o nařízení Rady EU z roku 2021, a jde tedy o práva a povinnosti cestujících. Já se to pokusím velmi zjednodušit, co je podstatné v tomto zákoně, v této novele. Jak bylo řečeno, jde tady o to, aby řidiči trolejbusů neměli - vytáhnu z toho ty podstatnější věci, které mě zaujaly v tom zákoně - aby řidiči trolejbusů neměli dvojité požadavky. Jde tedy o to, že, protože trolejbus je potom vnímán jako vlastně drážní vozidlo, tak proto, aby řidičský průkaz nebyl vydán s takovými nároky, a je to na požadavek Sdružení dopravních podniků ČR. Vnímáme to myslím poměrně pozitivně.

Další věcí, která se zavádí jako novinka - a často už bývá zavedena, nyní to bude opravdu povinnost - je, že musí být umožněno cestujícím zakoupit si jízdní doklad po nástupu do vlaku bez úhrady dodatečných nákladů.

To jsou takové dvě podstatné věci, které jsem z toho zákona vybral, jinak většinu už řekl pan ministr. Jsme v prvém čtení, a žádám vás tedy o podporu tohoto zákona a o projednání v hospodářském výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Dobrý den, otevírám obecnou rozpravu a do obecné rozpravy, rozhlížím se, ano, z místa se hlásí pan poslanec Kolovratník. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, dobré dopoledne. Já i tím, že jsem se přihlásil z místa, naznačuji nebo avizuji, že moje vystoupení taky nebude dlouhé, a za opozici krátce k tomuto zákonu dám naše stanovisko, za hnutí ANO. V tom stanovisku navážu na to, co v úvodním slově řekl ministr Martin Kupka. Je to opravdu zákon, který nepovažujeme za konfliktní, zásadní nebo zavádějící nějaké systémové změny ve světě české železnice. Tato novela opravdu v uvozovkách pouze stanovuje na návrh relevantního předpisu Evropské unie nový katalog skutkových podstat přestupků postihujících chování nebo jednání jednotlivých hráčů na železnici, ať už to jsou dopravci, provozovatelé dráhy, provozovatelé železničních stanic, prodejci dokladů a podobně. To je ad 1.

Ad 2, pan ministr i pan zpravodaj hovořili o těch dopravních podnicích. Já tu informaci mám taky, už asi možná rok a půl zpátky, že skutečně z toho titulu, že trolejbusy jsou drážním vozidlem, jsou na ně kladeny takové zdvojené nebo dvojité požadavky jak z pohledu legislativy silničního provozu, tak z pohledu právě drážních předpisů, a je rozumné a dobré, když se jim podaří vyhovět a trošičku zjednodušit požadavky na ně kladené. Kdo se o tu problematiku zajímáte, víte, že po covidové době, kdy se změnil pracovní trh v dopravě, většina dopravních podniků má opravdu personální potíže s tím, aby nové řidiče trolejbusů sehnala, aby byla personálně dostatečně vybavena.

Doplním ještě jednu informaci. Tady ta novela navazuje na předchozí dvě, které byly tady ve Sněmovně projednány v minulém volebním období. Byl to ten takzvaný tržní pilíř z čtvrtého železničního balíčku. My jsme to projednávali ještě před covidem, někdy v roce 2018 a 2019, byl účinný od roku 2020 a pak následoval technický pilíř. Ten zavádí požadavky na schvalování vozidel, na možnost jejich provozu na dráze a tak dále, nebudu se k tomu zbytečně vracet. Funguje od loňského února nebo je účinný od února 2022.

Ve svém vystoupení zmíním pouze dvě věci nebo upozorním na dvě věci. V tom původním materiálu v důvodové zprávě, která byla předložena pro jednání vlády, ministerstvo popisovalo i to, co do zákona chce vložit nad rámec implementační právní úpravy, a je to onen takzvaný institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, jinými slovy také termín, který jsme nazývali - a teď se vracím k těm minulým novelám v minulém volebním období - problematikou takzvané konzervace dráhy. Tohle bylo poměrně velmi citlivé a emotivní téma pro odbornou, ale i laickou železničářskou veřejnost. Já jen připomenu, že to byl pozměňovací návrh, jehož jsem byl autorem já. Směřoval k takové logice, aby pokud někde, kdekoli po republice, není o regionální dráhu už žádný zájem ze strany objednavatelů, primárně tedy krajů, ale samozřejmě i obcí, a stát by do ní podle zákona měl zbytečně dál investovat, protože tak mu to zákon nařizuje, aby bylo možné najít jakýsi legální právní mezistav, kdy ta dráha bude, kdy ten provoz bude takzvaně přerušen, chcete-li konzervován. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP