(11.30 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Je nutné definovat zákonem jeho úřad, a navíc by měl být oprávněn vytvářet něco jako bezpečnostní kabinet, v němž by za úplatu spolupracovali špičkoví odborníci v daném odboru na eliminaci konkrétních bezpečnostních hrozeb, a to dlouhodobě. Může tam být tedy tady v těch věcech - sucho, migrace, terorismus a tak dále - může to být i pandemie, pád meteoritu, výbuch sopky, zemětřesení a tak dále. Musí mít jasně stanovenou dobu působení v pozici, maximálně tedy dvakrát pět let, to je tedy spíš s otazníkem. Nesmí být příliš snadno odvolatelný, ne tedy, aby ho odvolávala vláda, ale Sněmovna na návrh vlády, a optimálně etablován spolupodpisem prezidenta.

Jinak to předsedání Bezpečnostní radě státu, to bych řekl, že je asi největší protimluv při vší úctě, protože dá se říct, že pokud by tam byla banda amatérů a s největším amatérem v čele, tak dá se říct, že starat se o bezpečnost České republiky, to by měli skutečně odborníci, anebo by to mohlo být na základě toho, že by to byl alibismus vlády, aby potom mohla svést případný neúspěch právě tam na tohoto poradce, a v případě průšvihu tedy by byl takovým jakýmsi hromosvodem nějakého neúspěchu.

To by bylo tedy asi všechno, co bych na začátek chtěl tady k tomu říct, ty připomínky, a děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. S přednostním právem je přihlášena paní předsedkyně Schillerová. Prosím, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Jak už tady všichni očekávají, jdu jménem klubu hnutí ANO dát veto podle § 90 jednacího řádu Sněmovny k projednání ve zkráceném řízení v rámci prvního čtení.

Dovolte, abych toto veto odůvodnila, a potom doložila k vašim rukám, paní místopředsedkyně, podpisy 52 poslanců klubu hnutí ANO. Veto zdůvodňuji tím, že po poradě v rámci klubu hnutí ANO s našimi experty konstatuji, že se jedná o poměrně velký zásah do obranné legislativy. Celkem se ten zásah týká pěti zákonů, z toho čtyři zákony se týkají obrany a jeden zákon zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, čili nejedná se o žádný malý legislativní zásah. Vláda zdůvodňuje návrh na projednání podle § 90 naléhavostí, což ale nebudí důvěru vzhledem k tomu, že materiál byl projednán vládou 4. ledna 2023, k předložení do Sněmovny došlo 20. ledna 2023, ale ukončení sběru připomínek nastalo - to bych chtěla teď zdůraznit - 12. 8. 2022. Takže my se domníváme, že mohlo dojít k předložení tohoto návrhu již na podzim minulého roku a jeho projednání ve standardním legislativním procesu. To je z hlediska formálního.

Ale vzhledem k tomu, že chceme debatu, chceme debatu ve výborech, chceme, aby to prošlo legislativním procesem, tak proto toto veto. Hned teď vám předám, paní místopředsedkyně, 52 podpisů poslanců za hnutí ANO, a tímto jsem učinila jednacímu řádu zadost. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, děkuji. Zaznamenávám veto k tomuto zákonu na základě požadavků dvou klubů. (Poslankyně Schillerová: Jednoho klubu, ale 52 poslanců.) Ano, ale předtím měl klub SPD, takže to jsou samozřejmě dvě veta k jednomu zákonu a na základě 52 poslanců, který avizovala paní předsedkyně Schillerová.

Prosím, další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Bělica.

 

Poslanec Josef Bělica: Dobrý den. Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, vážení kolegové, máme před sebou rozsáhlou novelu, kterou se mění pět zákonů, z toho čtyři se týkají přímo oblasti obrany a pátý je úpravou zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy. Novela obsahuje širokou škálu změn v oblasti obranné legislativy. Jsou mezi nimi bezpochyby změny, na kterých se určitě zde bez rozsáhlejší diskuse celkově shodneme. Jde například o úpravu zvýšení motivačních prvků pro vojáky v záloze, tuto úpravu lze samozřejmě jen kvitovat - hnutí ANO vždy podporovalo navyšování počtu vojáků, zejména v aktivní záloze, i když i zde by se dalo diskutovat o ještě významnějším posílení motivačních prvků - nebo dále o definiční úpravy a zpřesnění legislativy, například úpravu zabezpečování vojenské dopravy, úpravu bezpilotních letounů v zákoně o ozbrojených silách a podobně. Koneckonců lze jistě všeobecně souhlasit i se zákonným ukotvením pozice poradce pro národní bezpečnost. To vše má jistě svůj smysl.

Na druhou stranu ale novela obsahuje i několik změn, které mohou znamenat, pokud schválíme novelu bez dalšího, zásah do práv nejen tedy těch, kteří se sami aktivně, dobrovolně a hlavně vědomě připravují na zajišťování obrany, například aktivních záloh, ale i do práv běžných občanů. Stačí se podívat do novely branného zákona. Hned mezi prvními novelizovanými ustanoveními je nově zaváděná oznamovací povinnost ohledně branné povinnosti pro všechny občany, kterým tato povinnost vznikla, což jsou v podstatě všichni občané okamžikem nabytí 18 let věku. Ve svém důsledku tato úprava bude tedy znamenat, že každému občanovi, kterému vznikne branná povinnost, bude tato informace písemně sdělena. Ano, chápu, branná povinnost je již dlouhou dobu ustanovena zákonem, mladší ročníky o ní nemusí mít povědomí, ale lze tak pochopit i smysl uvedeného ustanovení, kterým má být zajištěna jejich lepší informovanost, ale nutno pečlivě posoudit důsledky takového kroku, který je sice dobře míněn, ale může vyvolat v občanech naopak určité obavy. Občané této země mají celou řadu povinností od určitých okamžiků, ale nikdo je kvůli tomu ve většině případů speciálně neobesílá. Je tedy určitě k diskusi, jestli je to vhodné činit v tomto případě, navíc když se doposud takto nečinilo.

Novela dále navozuje významné změny ve zpracování osobních údajů při obraně České republiky. To je samozřejmě další zásah do práv. V zákoně o ozbrojených silách, v zákoně o zajišťování obrany České republiky, a zejména v branném zákoně, který dopadá na běžné občany, se nově využívá v míře nikoliv malé přebírání osobních údajů zájmových osob z jiných již existujících zdrojů - zpracování pod kontrolou veřejné moci. Ano, i to lze pochopit v duchu digitalizace a sdílení dat z informačních systémů veřejné správy. Na druhou stranu nicméně uvedené bude probíhat bez významnější kontroly dotčenými subjekty pro správu údajů nebo kontrolních orgánů.

A jako poslední příklad poměrně významné změny můžeme poukázat na institut předurčení pro doplnění ozbrojených sil, byť se jedná o dobrovolný institut mimo stav ohrožení státu nebo mimo válečný stav, mimořádné opatření vlády, na jehož základě lze však realizovat dobrovolně převzatou povinnost vojáka v záloze vykonávat vojenské cvičení. Představuje významný zásah do práv občanů, což je také nutno prodiskutovat.

Nechci se tady dále podrobně věnovat jednotlivým navrženým změnám, to ostatně ani do této rozpravy nepatří, ani nechci a priori uvedenou úpravu hned zavrhovat. Celkově si naopak myslím, že touto novelou bychom se určitě měli zabývat a pustit ji do dalšího čtení. Smyslem toho všeho, na co jsem teď poukazoval a proč to říkám, bylo ale pouze říci, že ta novela přináší i významné a potenciálně citlivé změny, které je nutno pečlivě prodiskutovat.

Paní předsedkyně našeho klubu zdůvodnila veto podle § 90, takže tyto odstavce přeskočím. A na závěr, jak jsem již uvedl, souhlasím, že bychom se návrhem zákona měli pečlivě zabývat. Vesměs ho celkově podporuji, ale v řádném legislativním procesu, a ne ve zkráceném projednání. Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další přihlášený je pan poslanec Zlínský. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, vážené dámy a pánové, dovolím si tedy vystoupit k tomuto tématu také. Sice nejsem odborník na tuto problematiku, ale tato problematika mě zajímá. Se zájmem jsem si přečetl důvodovou zprávu k těmto zákonům nebo ke změnám těchto zákonů, a to několikrát, a pokusím se o nějakou analýzu té důvodové zprávy, ale říkám na rovinu, že to bude z hlediska amatéra, který se o tuto problematiku zajímá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP