(19.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Co přinášíme spolu se základním zjednodušením bodového systému i pokut, jsou dvě důležité novinky, já už jsem je naznačil na začátku, a to je možnost řídit vozidlo už od sedmnácti let pod dohledem mentora. Je to opatření, které se v řadě států velmi osvědčilo. Míří totiž právě totiž na pomoc té nejrizikovější skupině mladších řidičů. Platí totiž dlouhodobě, že nejzávažnější přestupky v 11 % páchají právě řidiči, kteří mají čerstvý řidičák, kteří ho získali do dvou let. V tom období tedy opravdu dochází k tomuhle zásadnímu vyosení, přičemž ti řidiči s nejčerstvějším řidičákem představují ale v celkovém objemu jenom 2 % řidičů. Ten nepoměr je významný, proto přinášíme novinku, která v tomto směru je spíše preventivní. Míříme na to, aby se podařilo ukotvit i v našem systému to, co se jinde osvědčilo, a to, co přináší možnost v těch prvních letech, v prvním roce od 17 let za volantem získávat zkušenosti pod dohledem někoho zkušenějšího, kterým bývá nejčastěji rodič. A kdo jiný by měl mít zájem na tom, aby jeho dítě řídilo bezpečněji, předvídalo další okolnosti, než právě člověk, který je tomu mladému řidiči nejblíž.

Zároveň přinášíme novinku v podobě řidičáku na zkoušku - opatření, které také míří na nejrizikovější skupinu řidičů a znamená, že v prvních dvou letech od získání řidičského oprávnění platí ochranný režim, který znamená, že pokud v tomto období řidič spáchá jeden z nejzávažnějších přestupků bodovaných 6 body nebo případně přestupek, který je pak přímo předmětem správního řízení zákazu řízení, nebo je dokonce trestným činem, tak v takovém případě se ten řidič do tří měsíců musí podrobit jednak dopravně psychologické přednášce, což je nový prvek, který přinášíme také po vzoru řady států, tak také musí projít novým školením začínajícího řidiče v autoškole. Tohle je novinka, na kterou dlouhodobě odborníci upozorňují jako na věc, která v českém systému schází, aby ti, kteří běžně bývají označováni za piráty silnic, měli možnost se vrátit, dokonce povinnost vrátit se do autoškoly a projít poučením, co znamená rizikové chování, a aby také měli možnost se přece jenom v tomto směru poučit, napravit a opustit svoje nebezpečné choutky na silnicích. Míříme k tomu, aby opravdu i v rámci debaty, kterou povedeme ve Sněmovně, a nepochybně bude bohatá, se dařilo nasvítit principy bezpečného chování na silnicích, aby se o pravidlech silničního provozu víc hovořilo, abychom dokázali také víc upozornit na to, že pořád ještě patří právě porušování předpisů v silničním provozu mezi závažné jevy, které připravují lidi o život a připravují je o zdraví.

Je jasné, že zákony nemají možnost ochránit všechno, a ani si na to nechceme hrát a nehrajeme si na to. Chceme ale, aby ten zákon byl srozumitelný, chceme, aby mu lidé co nejvíc rozuměli. Chceme, aby přinášel v tomto směru opatření odpovídající tomu, co známe z okolních států, třeba i co do výše pokut, protože i v tomto případě mají ty podmínky být srovnatelné s okolními státy. A v tuto chvíli například výší pokut zaostáváme za Polskem i za Slovenskem, o státech na západ od nás ani nemluvě. V tomto směru tedy přinášíme i sjednocení podmínek a míříme k tomu, aby opravdu sankce platily jako patřičná hrozba a aby v tomto směru vedly k tomu, že se lidi budou vyhýbat zbytečně nebezpečnému chování. Chceme, aby také bylo jasné jako základní princip celé novely zákony, že opravdu i na základě statistik nejzávažnější tresty směřují k přestupkům, které představují největší rizika, která jsou nejnebezpečnější z hlediska lidských životů i lidského zdraví.

Nepochybně nás čeká debata intenzivní, řada pozměňovacích návrhů, ale pevně doufám ve věcnou debatu, pevně doufám v to, že se nakonec podaří schválit zákon, který opravdu bude pro veřejnost přijatelný, bude mít přirozenou autoritu, protože je vytvářený tak, aby opravdu sledoval logiku závažnosti jednotlivých přestupků, aby i díky své srozumitelnosti se například v autoškolách snáz vyučoval a aby ty dvě důležité novinky, se kterými přicházíme, s možností řídit pod dohledem mentora od 17 let a řidičák na zkoušku, aby i tohle příznivě ovlivnilo podmínky na českých silnicích. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Ondřej Lochman.

Než tak udělá, načtu omluvu: paní poslankyně Zajíčková Renata se od 19.45 hodin omlouvá z osobních důvodů.

Tak, pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkný večer, vážení kolegové, vážené dámy, vážení pánové, jak již říkal pan ministr, jedná se tedy o novelu zákona o pozemních komunikacích. Nechci opakovat vše, co tu zaznělo, možná tedy řeknu jenom hlavní body a hlavní smysl.

Když se podíváte na návrh té novely, jednoznačně jde o zjednodušení. Zde se tedy jedná o snížení z pěti na tři pásma. Je to srozumitelnější, funguje tam princip dvakrát a dost, tedy dvakrát při závažných přestupcích, kde když někdo například užíval alkohol nadměrně nebo vjede na přejezd a tak dále, tak když spojí ty dva 6bodové přestupky, tak to znamená dvakrát a dost, případně třikrát a dost, když se to znovu sčítá. Je to tedy zjednodušení systému.

Současně, jak bylo řečeno, dívá se ta novela na to, aby na našich silnicích bylo bezpečněji. Pokud se podíváme na statistiky a jestliže chceme věřit faktům, a není to tak jak někdy na internetu, tak když se podíváte na statistiky, řidiči, kteří mají svoji praxi do pěti let, způsobí zhruba 18 až 20 % nehod. To znamená, jedna pětina řidičů, těch mladých, těch, kteří řidičské oprávnění do pěti let, způsobí jednu pětinu nehod. Proto zde bylo zmíněno, že novela přináší dvě velké novinky - jak řidičák s mentorem od sedmnácti, kdy si dotyčný závěrečnou zkoušku může udělat už v sedmnácti letech a potom rok může jezdit se svým mentorem, typicky to bude člen rodiny, který bude jezdit s tím dotyčným mladým řidičem začínajícím. Jako plus zde vidím to, že dotyčný se naučí různé situace, není to jenom určitý počet hodin, které má v autoškole. Současně druhá, velmi podstatná věc je řidičák na zkoušku, jak už bylo řečeno, a to je od osmnácti do dvaceti, kdy znovu víme, že řidiči, kterým je osmnáct, když se podíváme na statistiky, každý pátý způsobí dopravní nehodu. Tudíž řidič, tento mladý řidič, který začíná, dva roky bude mít sníženou bodovou hranici pro to, aby si osvojil všechny ty návyky.

To jsou asi ty nejpodstatnější věci. Je tam samozřejmě úprava pokut, jak u těch nízkých, jsou tam čtyři pásma, tak u těch nejvyšších, o kterých jsem již mluvil. Obecně lze říci, že nejvíce nehod s usmrcením způsobí nehody, kde dochází k vysokému překročení rychlosti, případně s požíváním alkoholu.

Co se týká jednotlivostí, tak bych možná ještě zmínil podstatnou věc, to jsme diskutovali s kolegy napříč politickým spektrem v podvýboru pro dopravu - řešili jsme blokování tramvají v parkování osobními vozy. Toto je vlastně jediná věc z hlediska parkování, která je v té novele zohledněna, a je zde vyšší pokuta za to, když někdo svým parkováním omezí provoz tramvaje a zamezí tak veřejné dopravě v projíždění.

To jsou zhruba ty hlavní body. Očekávám košatou diskusi, především v druhém a třetím čtení, a jako zpravodaj tisku samozřejmě doporučuji, abychom toto postoupili dál do výboru hospodářského a směřovali k projednání této novely. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan poslanec Kukla Martin, a poprosím ho, aby se ujal slova.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, řidiči jsme asi všichni, tak je to velmi závažné, nás se to všech týká, tak se tady pokusím objasnit pár věcí. My úplně nejsme proti, ale určitě nějaké pozměňovací návrhy budeme za náš klub dávat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP