(19.50 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)

Samozřejmě není to úplně jednoduché vyřešit novelou zákona, je tam celá řada podzákonných norem a samozřejmě, a to zejména, je to přístup jednotlivých správců silnic v jednotlivých regionech. Zejména bych tady upozornil na dopravní značky, respektive zaplevelení dopravními značkami celé České republiky. To je faktor, který výrazně omezuje plynulost silniční dopravy, silničního provozu. A můžeme to srovnat, tady se často používá srovnání s jinými zeměmi, tak prosím, srovnejme to, kolik je dopravních značek na výjezdech z měst u nás a kolik je jich v sousedních státech. Samozřejmě trošku té motivaci rozumím, protože raději někde dám omezující značku než třeba nedejbože, že by se tam někdy něco stalo a ta značka tam nebyla. Nicméně na to se dá udělat celkem takový jednoduchý test. Já vždycky všem doporučuju, a zejména těm, kteří volají ještě po dalším, výraznějším omezení a přísnějších kontrolách, aby si sedli do auta v Aši a projeli si přesně podle dopravních značek a podle předpisů, aby si projeli celou Českou republiku, dojeli do Ostravy a cestou aby si sami sobě přidělovali body v okamžiku, kdy překročí některý z dopravních předpisů. Pokud tu cestu absolvují, aniž by si sami sobě přidělili jediný bod, a pokud si budou poctivě ty body přidělovat, skutečně jejich jízdu velice ocením. Nicméně pokud chcete jet plynule, tak vám, a tady si to troufnu říct, garantuju, že čas od času k nějakému překročení pravidel prostě dojde. Je to zejména tedy na výjezdech z měst a samozřejmě na úsecích, a to bych tady zmínil, například dopravních staveb, kde jsou přenosné značky. Přenosné značky - to je další velký nešvar. Jsou dlouhodobě umístěny, jsou omezující i v době, kdy tam třeba žádná aktivita neprobíhá. Je tam omezení na 30 kilometrů, často se, a to ti z vás, kteří více jezdí, často se stane to, že na druhé straně není ta třicítka vůbec ukončená, to znamená, že teoreticky byste těch 30 kilometrů měli jet na nejbližší křižovatku, která by tu třicítku zrušila. Myslím si, že nikdo by takto nepostupoval, a sám sobě by tedy měl přidělit myslím pěknou řádku bodů. To znamená plynulost silniční dopravy, volám tady po ní a myslím si, že musí jít ruku v ruce s omezením a restrikcemi, které jsou tady správně samozřejmě nařízeny.

Krátce se ještě vyjádřím k jednomu bodu, a to je navýšení rychlosti na 150 kilometrů. To se tady objevuje už poněkolikáté, minimálně ve volebním období 2013 až 2017 už to bylo navrženo tady kolegou, dnes předsedou hospodářského výboru, i za naší podpory. Myslím si, že to je správný krok na modernizovaných úsecích dálnic využít navýšení na 150 kilometrů. Ale tady bych znovu řekl, je potřeba přistoupit k tomu, aby právě zejména tyto úseky měly dynamické, nebo chcete-li liniové řízení dopravy. Je to věc, která je naprosto zásadní. To znamená pro ty z vás, kteří si pod tím nedokážou nic představit, tak jsou to světelné značky, které nad dálnicí ukazují, jakou rychlostí můžete jet, případně rychlost omezují, případně svádí do jednoho pruhu. Jsou samozřejmě hojně využívané u našich sousedů, zejména třeba v Rakousku, tam to je snad po všech úsecích dálnic. A já tady jednoznačně volám po tom, aby i u nás bylo toto zavedeno ve větší míře tak, aby například na úsecích, kde bude povoleno 150kilometrovou rychlostí, v případě, že dojde ke zhoršení počasí, bude pršet, bude mlha, aby ta rychlost mohla být omezena i na nižší rychlost, než je třeba 130, 100 kilometrů, nebo třeba na 80 kilometrů. Bylo by to řízeno právě tím dynamickým nebo liniovým řízením dopravy.

Tady samozřejmě, a tím bych už pomalu končil, upozornil na to, že celá řada nehod se svádí na paragraf, který říká něco o nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Na to se svádí celá řada nebo tímto se uzavírá celá řada nehod. Ne už tak se dbá na to, v jakém stavu ta vozovka je a v jakém stavu vozovka umožňuje vůbec plynulou jízdu.

To znamená, na závěr bych chtěl ještě jednou poděkovat ministru dopravy, že s takto poměrně odvážnou novelou přišel do Sněmovny. Věřím, že si zaslouží podporu, že v hospodářském výboru tu podporu taky vyjádříme a že výsledkem bude moderní novela silničního zákona s tím, že souběžně se bude pracovat na zajištění plynulosti dopravního provozu v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se nyní hlásí pan poslanec Vomáčka. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci jenom v rychlosti zareagovat na to, co tady říkal můj ctěný předřečník Michal Kučera. Problém se značkami je trošku jiný. Podívejte se, prosím pěkně, třeba na parkoviště u velkých obchodních center, kdy řidiči mnohdy bourají a volají po tom, že tam nejsou značky, a přitom stačí - my všichni řídíme auta - obyčejné pravidlo pravé ruky. Ale to bohužel tady u našich řidičů mnohdy není. Každý si to zlehčuje, všude chtějí být vedeni, navigace. A stejně tak je to třeba s naučením se zipování nebo jízdou po kruhových objezdech. Mnohdy je ten tlak, aby ty značky tam byly, vyvolaný právě řidiči. A dávám za pravdu panu předsedovi zemědělského výboru Michalovi Kučerovi, že to zaplevelení našich silnic je obrovské. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Nyní je přihlášena do obecné rozpravy paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, k tomuto zákonu bych se vyjádřila velmi stručně, protože předpokládám, že podrobnější diskuse bude jak na hospodářském výboru, tak na podvýboru pro dopravu.

Jenom bych připomněla trošku genezi. Již v minulém volebním období zde byla předložena novela zákona č. 361/2000 Sb., avšak nestihla se projednat, protože byly důležitější věci, přece jenom covid a podobně, takže na to nedošlo. Pan ministr nechal samozřejmě novelu přepracovat podle trošku jiného zadání, nicméně hodně změn je tam podobných, jako již byly.

Chtěla jsem původně reagovat technickou poznámkou na pana ministra na jednu nepřesnost, a to prosím vás, že v průběhu let nedošlo ke změně bodového systému - došlo. Pokud si vzpomínáte, když začal bodový systém, najednou všichni řidiči začali svítit, protože byl za to jeden bod. Jeden bod byl kdysi i za porušení zákazové značky, kromě zákazu zastavení a stání. Tyto přestupky již nejsou bodované a v průběhu let došlo ke změně bodového hodnocení, kdy už jednobodové přestupky tam nejsou. To jenom tak na upřesnění. Byly to drobné změny, nicméně nějaké změny tam byly. A já si myslím, že to povinné svícení si pamatují snad úplně všichni.

Chtěla bych říct, že pan předseda podvýboru pro dopravu, nyní i zpravodaj tisku svolal na čtvrtek podvýbor, kde je jedno zajímavé téma, a to jsou elektrické koloběžky. A já se domnívám, že by bylo velmi dobré, kdyby tam došlo ke vzájemné spolupráci a případně se připravily i nějaké pozměňovací návrhy, protože zde je okamžik, kdy můžeme konečně něco udělat s tímto negativním fenoménem našich měst, převážně měst, protože přece jenom domnívám se, že bezohledná jízda řidičů, kteří nemusí používat k jízdě - na jízdním kole, byť je elektrické, musí s prominutím aspoň šlápnout do těch pedálů, ale na elektrické koloběžce vlastně jenom jedou. A tu se jedná o to: mám mít, nemá mít řidičák? Možná by bylo dobré přesněji specifikovat, kdy řidičák má na tu koloběžku být, kdy nikoliv. Akorát zákon říká, že koloběžka je pro účely zákona brána jako jízdní kolo, tak nevím, jak to vyřešit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP