(20.20 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Já využiji ještě těch 30 vteřin, abych odpověděl na několik drobných otázek, které zazněly. Co se týče bodového systému - ve všech státech, kde jej zavedli, se ukázal jako účinný, i v případě České republiky k tomu jsou přesvědčivá data, že je to účinné opatření. Co se týče drobného překročení do 10 kilometrů za hodinu, takový přestupek zůstává bez sankce a je tam rovněž nejnižší pásmo do 1 500 korun.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Lochman. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, paní předsedající. Velmi krátce, vážení kolegové, já jsem chtěl původně reagovat na tu stopadesátku, ale pan ministr už většinu zmínil. Opravdu jde jenom o vybrané úseky a nastavení telematikou. Chtěl bych k tomu říct, že to vnímám jako téma, které jde napříč kluby a i nejenom politickými stranami. My sami v našem klubu o tom často diskutujeme, ale někdo je pro, někdo proti, je to velmi různé.

Co se týká toho řidičáku na zkoušku, kolega Kubíček o tom mluvil a tam zaznělo, že pokud toho najezdí vlastně čím více, tím lepší jsou řidiči. Já s tím souhlasím, tady bych skoro řekl, že trénink činí šampiony. Mimochodem, já sám jsem před 25 lety v zahraničí získal řidičák na zkušenou, je to 25 let, co jsem získal to oprávnění, a tenkrát jsem měl tu možnost, že s mým otcem jsme vlastně velmi často procházeli několika situacemi. A zde to vnímám jako největší plus. Nicméně jakákoliv evidence toho, kolik najezdí, by byla administrativně velmi složitá. My jsme to se o tom bavili, ale to prostě administrativně a byrokraticky by nedávalo smysl. Bylo by vůbec složité hledat ten způsob, jak to evidovat. Tak to možná jenom ty nejrychlejší reakce.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. To byla poslední faktická poznámka, nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec Exner. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Exner: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, patřím k těm, kteří si nemyslí o stopadesátce, že to je úplně dobrý nápad. Jak tady říkal jeden z mých předřečníků, nebyli to jenom soudruzi, i na Západě se ty rychlosti omezovaly právě kvůli spotřebě. A vím, že to máme v programovém prohlášení vlády, ale od té doby se právě změnilo to, že zase válka a nutnost spořit palivo byla potřebnější. Takže i OECD, i Evropská unie navrhuje ty rychlosti buď zachovat na 130, nebo dokonce snižovat na 120 kilometrů za hodinu. A samozřejmě, když se bavíme o bezpečnosti, vyšší rychlostí určitě vyšší bezpečnost nebude. A i při té stopadesátce je vyšší hluk, jsou tam vyšší emise, a vím, o čem mluvím, protože nedaleko dálnice bydlím. A je potřeba si uvědomit, já jsem o tom mluvil s představiteli policie, že vlastně oni chtějí povolovat stopadesátku jenom tam, kde budou v každém směru tři pruhy, aby právě ten levý pruh, třetí, byl pro stopadesátku, takže těch úseků v České republice bude skutečně velice málo a je k velkému zamyšlení, jestli právě stopadesátkou v nějakých malých úsecích, a budou to malé desítky kilometrů, nevyprovokujeme ty řidiče k tomu, aby potom tou stopadesátkou se řítili i nadále. To je jedna připomínka, kterou mám.

Pak druhou připomínku, kterou mám k tomu zákonu, je to, že původně ty takzvané káčkové přestupky, ty bagatelní přestupky, měly rozsah nula až 2 000, tam jsme to snížili nula až 1 500, přestože ty pokuty se velmi dlouho neměnily a inflaci jsme měli velmi velkou. A domnívám se, že je tam špatně ta nula, protože myslím si, že i u těchto přestupků, třeba v zákazech vjezdu a podobných věcí, dochází k tomu u nás třeba na vesnicích, že ti policisté se se spoustou lidí znají, takže prostě ty pokuty tam jsou nula, a myslím si, že to není dobře. Myslím si, že by tam mělo být třeba 500 až 2 000. (Ministr Kupka a poslanec Adamec hlasitě vyrušují řečníka.)

Pak další věc, kterou...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já se omlouvám, pane poslanče, pánové, ještě chvilku vydržte. Děkuji za ztišení. Prosím.

 

Poslanec Martin Exner: Já jsem vám do toho také nevykřikoval.

Tak další věc, kterou je v § 125h, kde přestupky řeší provozovatel, což jsou tedy firemní auta zejména, kde není znám řidič, tak tam je napsáno, že pokuta bude ve výši poloviny dolní sazby za ten daný přestupek, což si myslím, že je taková motivace, aby tedy se nikdy nepřiznával ten řidič. A nerozumím, proč by řidič, který řídí vlastní auto a je přistižen, měl platit dvakrát tolik, než platí někdo za to, že byl přistižen ve firemním autě a ta firma ho zapře. To si myslím, že je vysloveně špatně.

A poslední poznámku bych prosil - ten alkohol opravdu neotvírejme. Já si myslím, že v těch ostatních zemích nám to závidí, a nechme to být tak, protože myslím si, že to by byly opravdu masakry. Takové ty sobotní, páteční tancovačky, jak ti mladí by tam jezdili, a domnívám se, že tu míru nemají. A vím, že i v jiných zemích o tom mluví, že by to třeba rádi udělali, že to je politicky citlivé, ale určitě to zase více bezpečnosti na silnice nepřináší. Prosím, alkohol nechme u těch vodáků, kde jsme ho povolili. Já jsem nebyl pro, ale do aut to je zase ještě úplně jiná liga. Takže prosím, nechme alkohol spát. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Kubíček s faktickou poznámkou, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo. Já si neodpustím být trošku ironický ke svému předřečníkovi, prostřednictvím paní předsedající: ty emisní normy nás už trápit nemusí, protože jsme si od roku 2035 zakázali výrobu spalovacích motorů, takže tato překážka již padla. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Přečtu omluvy: paní poslankyně Mračková Vildumetzová se omlouvá od 20 hodin z rodinných důvodů. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu.

Táži se na závěrečná slova pana ministra, pan zpravodaj? Není zájem.

Pokud je mi známo, nepadly žádné návrhy ani na vrácení, ani návrh na zamítnutí. Nyní tedy se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Přistoupili bychom tedy k hlasování. Zagonguji, prosím. Chcete navrhnout jako výbor garanční? Tak posléze, pane poslanče (K poslanci Langovi.), ano, děkuji. Ještě zagonguji.

 

A přistoupili bychom k hlasování o návrhu, že bychom přikázali k projednání tento návrh hospodářskému výboru jako garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 49, přihlášeno 153 poslanců a poslankyň, pro 130, proti žádný. Návrh byl přijat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP