(12.00 hodin)

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji. Některá vystoupení mých kolegů mě částečně uklidňují, u některých stále mám určité pochybnosti. Řeknu to třeba v souvislosti s inkluzí. Například nemám problém se středními školami, naopak tam si myslím, že specialista bude přínosem. Já se třeba obávám, uvědomme si, že máme v běžných třídách děti se speciálními vzdělávacími potřebami, dyslektiky, s lehkými mentálním postižením - a tam já se trošičku obávám, jestli tito odborníci, kteří ano, budou mít pozitivní vztah k dětem, budou odborníci ve svém oboru, ale jestli budou umět pracovat s těmi dětmi, aby na těchto dětech, které teď momentálně v těch běžných třídách jsou, nenadělali více škody než užitku. Takže tam mám trošičku obavy.

A ještě mám jednu takovou poznámku, že do tří let musí ten dotyčný začít studovat - jestli bude nějakým způsobem ošetřeno, abychom tady neměli vzdělávací turisty. To znamená, že on nastoupí do nějaké školy, začne studovat, nedokončí to, odejde z té školy, půjde na jinou školu ve vedlejším městě, zase zahájí studium, zase ho nedokončí - abychom tady neměli takového vzdělávacího turistu. To znamená, že i tady by mě zajímalo, jakým způsobem toto bude ošetřeno. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Dále s faktickou poznámkou je paní poslankyně Berkovcová, připraví se pan poslanec Berki. A já se rozloučím a předám řízení schůze, ale nejprve udělím slovo ještě paní poslankyni. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuju. Já navážu na své kolegy, myslím pana kolegu Havla, k diskusi kolem pojmu kvalifikace a aprobace. Je pravda, že zákon pojem aprobace nezná, jenom pojem kvalifikace, nicméně s tímto pojmem pracuje Česká školní inspekce a její nejnovější analýzy ukazují, že děti nebo žáci učitelů, kteří jsou kvalifikovaní a aprobovaní, dosahují lepších vzdělávacích výsledků. Je to totiž o průběhu té výuky, o vzdělávacích formách, je to o metodice, didaktice, o tom, jak kvalifikovaní učitelé vedou výuku a jak pracují individuálně se všemi žáky, jak s poruchami učení, tak se žáky nadanými.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hezké poledne, dámy a pánové. Děkuji za dodržení času paní poslankyni a pozvu k řečnickému pultíku k další faktické poznámce pana poslance Berkiho. Hezky po abecedě jste se hlásili, to je pěkné, jak jste poslušní. (S úsměvem.)

 

Poslanec Jan Berki: Já vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, jenom odpovím panu Kettnerovi. Protože tato obava tam byla, proto se zpřesnily ty paragrafy tak, aby bylo zřejmé, že nemůže docházet k řetězení. Je tam tedy podmínka, že to je souhrnně maximálně tři roky od prvního vstupu do té profese. To znamená, není to možné.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další faktická poznámka pan poslanec Ryba. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Drahoslav Ryba: Děkuji za slovo. Já bych si dovolil, byť jako nepedagog, taky několik poznámek. Za prvé nechci, aby to bylo míněno tak, že srovnávám učitelské povolání s lékařským, nicméně že musí být v oboru, tak asi zdravotní sestra je také v oboru, ale nepřipustili bychom, aby léčila, byť na tři roky. Ale nechci srovnávat ta povolání, protože jsou od sebe opravdu odlišná.

To, že to je problém, že máme nedostatek učitelů, že se s tím ředitelé škol potýkají, že dneska to řeší tak, že vezmou opravdu někoho, ale musí prokázat, že nesehnali učitele, který má příslušnou kvalifikaci, to je pravda. Na druhou stranu je také ale pravda, co tady taky od někoho padlo, že pro ty ředitele je ta výjimka na tři roky. Je otázka, a to ukáže až čas, jak se to osvědčí, jestli ta původní, tak jak to bylo dříve, když to prokazoval neustále další a další roky, tak ho tam mohli mít třeba pět let. Dneska za tři roky bude ten člověk muset odejít a oni nám možná dojdou. Ale nechci polemizovat, to opravdu ukáže až čas a uvidíme za tři roky, jestli máme dostatek těchto lidí, kteří se budou dále vzdělávat.

Druhou mou myšlenkou je, že tady padlo vzdělávání. Schvaluju to, že je možné změnit profese, a je to dobře, dneska je to celosvětový trend, ale ono je potřeba se zaměřit i na celoživotní vzdělávání učitelů, protože já se obávám, že to není úplně dobře nastavené.

A třetí z mého pohledu laika, myslím si, že je potřeba - a nevím jak, nejsem pedagog - ale vytvářet i tlak na vysoké školy pedagogického směru, protože z mého pohledu většina vysokých škol se dneska soustřeďuje z 90, možná 99 % na to, aby toho učitele naučili (Předsedající: Čas, pane poslanče.)... pardon, naučili tu materii, ale ne pedagogiku a je potřeba (Předsedající: Pardon, čas, pane poslanče.) se zaměřit i na pedagogiku. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, když tak se přihlaste opětovně. Přibyly další faktické poznámky. Pan poslanec Berki, připraví se paní poslankyně Peštová. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: S dovolením, pane místopředsedo, vaším prostřednictvím opět odpovím. Toto upravuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako regulátor, protože ono stanovuje podíl kreditů, respektive rozsahu té výuky, která v které části má být. Takže to není úplně tak, že by si to ty školy dělaly volně.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Další vystoupí paní poslankyně Peštová, připraví se s faktickou poznámkou pan poslanec Rais. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Samozřejmě nejsem odborník na tento zákon, ale jenom jsem se chtěla zeptat ctěných kolegů, jestli jste uvažovali o tom, když jste tam dávali tu podmínku, že do tří let musí mít hotovo to vzdělání, to minimum, které potřebuje k tomu, jestli jste neuvažovali nad tím, že by stačilo, kdyby do tří let zahájil studium, protože ten člověk, když se dostane na školu - a já jsem kupodivu učila matematiky na střední škole jeden rok od prváku do čtvrťáku. Tím, že jsem byla v oboru, tak jsem samozřejmě byla asi pro tu školu přínosem. Ale mě třeba odradilo toto, že jsem byla povinná, že to musím udělat, a proto jsem z toho školství odešla. Protože ten první rok, když tam začínáte, tak to opravdu není nic jednoduchého, než uděláte osnovy, než se do toho dostanete. Říkám, až takový ten třetí, čtvrtý rok už si zvykáte na ten proces a vlastně už nejste limitovaní tím, že se musíte připravovat do školy. A kdyby tam bylo, že do těch tří let zahájí, tak vlastně není v takovém stresu jako teď.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Další vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Rais, připraví se pan poslanec Brož.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Protože mám obavu, že se nedostanu ke svému hlavnímu příspěvku, tak bych si dovolil jednu drobnou poznámku, co se týká konstatování toho, že je potřeba zvýšit kvalitu celoživotního vzdělávání. Moje celoživotní zkušenosti z oblasti organizace a průběhu manažerských a nakonec i právních studií typu LLM, MPA, MBA a podobně to jenom potvrzují od té doby, co v podstatě akreditace odešla z univerzit zahraničních nebo z našich a přešla do jakési lidové tvořivosti nejrůznějších eseróček, tak možná tady už máme téměř všichni MBA - je otázka, co si kdo z toho odnesl. Takže to jen na okraj, že je to naprosto aktuální záležitost, která tak, jak je to dneska posazené, jednoznačně vede k snížení kvality.

A na druhou stranu jsem rád, že diskuse přes dvě poslanecká období vede k tomu, že si myslím, že řada prvků a pozměňovacích návrhů, včetně třeba toho, ke kterému jsem se přidal teď, jednoznačně směřuje ke zvýšení kvality, a to považuju za mimořádně důležité. To by mělo být něco jako společný jmenovatel všeho tady tohohle činění, což ne vždycky je. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Dál s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Brož, připraví se paní poslankyně Zajíčková. Pan poslanec Brož jestli není, tak jeho faktická poznámka propadá, a poprosím paní poslankyni Zajíčkovou, připraví se paní poslankyně Válková.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Jenom zareaguju velmi krátce na oba dva mé předřečníky, samozřejmě prostřednictvím vás, pane předsedající. Moc děkuju panu poslanci Raisovi, protože on to přesně tak řekl, že tato novela by nás měla spojovat, a já jsem to tak po celou dobu vnímala, že v rámci projednávání této novely nebyly nějaké zásadní rozpory. A je to opravdu tak, jde nám o zájem dětí a ta novela přináší veliké zkvalitnění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP