(16.00 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Za řádně omluveného pana poslance Blahu přednese usnesení pan poslanec Adamec. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, nebo páni ministři, kolegyně, kolegové. Omlouvám se za krátké zdržení. Já jsem netušil, že kolega Blaha není přítomen dneska, tak ho zastoupím a přednesu vám usnesení hospodářského výboru z 24. schůze ze dne 1. března roku 2023 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon č. 195/2022 Sb., a některé další související zákony, sněmovní tisk číslo 330:

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, zpravodajské zprávy poslance Stanislava Blahy a po obecné a podrobné rozpravě:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 330 ve znění schválených pozměňovacích návrhů:

1. v části 1 čl. 1 se za bod 4 vkládá nový bod X, který zní: v § 10 odst. 1 písm. b) se za slovo ,energetiku‘ vkládají slova ,včetně výroben a zdrojů energie, zařízení pro akumulaci energie, dobíjecích stanic a zásobníků plynu‘, následující body se přečíslují;

2. v části 1 čl. 1 se za bod 212 vkládá nový bod, který již zní: V § 160 odst. 2 písm. h) se za slovo ,kolaudačního rozhodnutí‘ vkládají slova ,pokud jiný právní předpis nestanoví jinak‘, následující body se přečíslují;

3. v části 25, čl. 28 se vkládá nový bod 1, který zní: ,Za prvé - v § 2 b) se dosavadní text označuje jako odst. 1 a doplňuje se odst. 2, který zní: Za druhé - vedení optické pevné veřejné komunikační sítě lze v zastavěném území umisťovat nad zem, pokud a) obec, na jejímž území se má vedení umístit, vydá k záměru souhlasné vyjádření, b) v navrhované trase záměru neexistuje podzemní vedení optické pevné veřejné komunikační sítě, a c) záměr využívá nebo doplňuje již existující nadzemní vedení technické infrastruktury na území obce, která k záměru vydala souhlasné vyjádření podle písm. a), následující body se přečíslují;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním oborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky podal návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;

III. pověřuje zpravodaje výboru, kterého v tuto chvíli zastupuji, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;"

IV. pověřuje mne, abych předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Dámy a pánové, toť je celé usnesení hospodářského výboru z jeho 24. schůze. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní bychom otevřeli sloučenou obecnou rozpravu k bodům 130, 131 a 132.

 


Sloučená rozprava k bodům 130, 131 a 132
/sněmovní tisky 328, 329330/

Chtěla bych vás požádat, pokud se chystáte vystoupit, tak vzhledem k té sloučené rozpravě abyste specifikovali a odkázali se ke sněmovnímu tisku, ke kterému vystupujete, aby bylo zřejmé, ke kterému z těch tří tisků hovoříte. Děkuji vám.

Nyní mám do obecné sloučené rozpravy s přednostním právem přihlášeného pana ministra Baxu, poté s přednostním právem paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já nyní vystupuji s přednostním právem, ale chtěl bych jenom avizovat to, že jsem se řádně přihlásil do obecné i podrobné rozpravy jako poslanec Martin Baxa. Moje návrhy se týkají stavebního zákona, nechci tady vystupovat jako ministr, takže jsem zapsán v seznamu do obecné i podrobné rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji vám za upřesnění. Nyní tedy s přednostním právem bude vystupovat paní místopředsedkyně Klára Dostálová.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající. Já opravdu dopředu avizuji, že budu trošičku delší. Říkám to úplně otevřeně, protože samozřejmě dneska na stole máme opět stavební zákon - všichni určitě víte, že jsem se tomu věnovala mnoho let.

Ale musím hned na úvod říci, že jsem opravdu velmi ráda, že jsme dospěli k vzájemné dohodě, velice si toho vážím a myslím, že to je obrovsky dobrý signál pro naše všechny stavebníky, protože tím, že došlo politické dohodě na půdě Poslanecké sněmovny, to ve finále znamená, že by nemusel být tento stavební zákon v ohrožení každé nové volební období, že by tady prostě chvilku s námi mohl setrvat. Velmi správně bylo řečeno i na hospodářském výboru, že samozřejmě musíme trošku předpokládat i ty porodní bolesti, že je možné, že ještě něco budeme docizelovávat, nicméně podstata věci zůstane asi zachována.

Já budu delší, protože to v podstatě zkusím vzít znovu opravdu v kostce, abych i pro vás tady udělala takový exkurz do toho, co vlastně nový stavební zákon přináší, nebo novela nového stavebního zákona přináší, protože se na mě obrací i spousta lidí, kteří byli přihlášeni na náš seminář, ale v důsledku mimořádných schůzí, které jsme tady měli, bohužel nebylo možno v tak velkém počtu uspořádat to na půdě Poslanecké sněmovny, takže ten seminář byl na poslední chvíli zrušen. Nicméně samozřejmě všichni potenciální účastníci po nějakém takovém shrnutí toho, co všechno nový stavební zákon přináší, by určitě rádi viděli.

Ono je taky potřeba říci, že stavební zákon se opravdu ve své složitosti může úplně legitimně rovnat například občanskému zákoníku. Je to prostě opravdu obrovský soubor všech možných aktivit a institucí, které do stavebního práva vstupují. Nebylo úplně jednoduché najít ten vyvážený model. My jako opozice, když jsme se dostali do kontrastu s tím, že byl předložen Ministerstvem pro místní rozvoj, ta novela nového stavebního zákona, aniž by měl nový stavební zákon vůbec šanci se nadechnout, a to jenom ještě jako pod čarou - samozřejmě znovu zdůrazňuji, že šlo o zákon roku, kdy ho podpořila z více jak 68 % odborná veřejnost, což považuju za skutečně obrovské číslo. Je ale potřeba říci, že opozice byla vlastně před rozhodnutím, zda se k tomu postaví konstruktivně, nebo destruktivně, a musím říci, že opozice zcela jednoznačně - a tady bych chtěla poděkovat nejenom všem kolegům z hnutí ANO, ale i všem kolegům z SPD, protože jsme skutečně hledali vyvážený kompromis, prostě to umění možného, který bychom dali na stůl souhrnným pozměňovacím návrhem.

Kritika, která byla k novele nového stavebního zákona, byla zejména proto, že se oproti původním předsevzetím hodně vzdalovala novému stavebnímu zákonu, a nový stavební zákon byl o reformě stavebního práva v České republice. Je potřeba si říci, že jsme skutečně hledali ve spolupráci napříč politickým spektrem v Poslanecké sněmovně to zásadní, co je potřeba zachovat. Vědomi si toho, jak dopadly volby, a že tedy kompletní reforma stavebního práva je neřešitelná a že bychom politického konsenzu asi nedosáhli, jsme ustoupili - my jako opozice - z toho institucionálního modelu. To znamená, stavěli jsme to na jiných pilířích s tím, že institucionální model je prostě překonaný volebním výsledkem, protože představa i současné koalice byla, aby se příliš nezasahovalo do struktury stavebních úřadů. To znamená, dohoda je na tom, že zůstanou stavební úřady na obcích tak, jak jsou dnes, to znamená, jedničky, dvojky, obce s rozšířenou působností, kraje současné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP