(17.10 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

A na závěr bych chtěla říci, že mnoho pozměňovacích návrhů bylo diskutováno i s Platformou pro zdravý stavební zákon. Snažili jsme se reflektovat maximum možného, proto říkám, vnímejme to všichni tak, a hovořím i k odborné veřejnosti, jako určité umění kompromisu tak, abychom dosáhli vzájemné shody. A já bych chtěla všem, opravdu všem moc poděkovat za spolupráci a věřím, že se stavebníkům trochu uleví. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Eviduji jednu faktickou poznámku, poté vám dám vaše přednostní právo, pane ministře. (K ministru Bartošovi.) Paní poslankyně Eva Fialová. Prosím, vaše faktická poznámka.

 

Poslankyně Eva Fialová: Budu strašně rychlá. Já jsem hrozně chtěla poděkovat paní Dostálové za zevrubné vysvětlení různých změn, které budou nastávat - na mě často odkazovaly stavební úřady, co vlastně bude platit, a já sama v pozici určeného zastupitele pro územněplánovací dokumentaci jsem velice pozorně poslouchala a já jí opravdu tímto děkuju, budu odkazovat na toto vystoupení, kdo se bude každý ptát - nicméně poděkovat i všem aktérům, kteří se podíleli, a je to výjimečná shoda, všem ministrům, kteří skvěle na tom spolupracovali, a děkuju za super odvedenou práci a za tento kompromis, který vznikl. Díky moc ještě jednou.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan ministr a předkladatel s přednostním právem.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji paní místopředsedkyni Sněmovny za ten souhrn, já jsem do těch detailů jít nechtěl. Myslím si, že asi důležité to bude v rámci i třetího čtení, kdy budeme mít nějakou představu i v rámci dynamiky Sněmovny, projednání na výborech, které návrhy mají většinovou podporu poslanců. Tím se nejvíce přiblížíme tomu finálnímu výsledku.

Chtěl bych zareagovat možná na dvě důležité věci, neboť u iniciativy, že velká část problematiky rychlosti povolování není pouze v procesu povolovacím, který primárně adresovala původní rekodifikace i novela stavebního zákona, ale je v té části územněplánovací. Ta debata se vedla už v minulém volebním období na platformě Sněmovny, na výboru, kdy jsme do toho nově zapojili i třeba část akademické obce pod ČVUT, kteří v rámci Průmyslu 4.0 se taky věnují Stavebnictví 4.0. A ten příslib, kdy se podíváme na důležité prvky v oblasti územněplánovací dokumentace: jak se říká, je to ložené, je to aktivita, kterou plánujeme na druhou půlku volebního období, a skutečně jsme chtěli novelizovat ještě tu část územněplánovací.

Já jsem přítel subsidiarity ve věci samospráv, nicméně skutečně vlastně někdy si říkám, že kdybychom všem dali to, co minimálně tvrdí, že chtějí, tak by z toho mohl být poměrně zásadní problém, například ve věci stavebních předpisů, které by měla individuální města, adekvátně pražským stavebním předpisům. S evropskou notifikací přichází i finanční plnění, které je v řádu několika desítek milionů za proces, kdy se validují stavební předpisy. Samozřejmě do debaty vstupuje spousta aktérů a vstupovaly spousty aktérů. Já si možná povzdechnu, neboť kdyby akademické tituly před jmény znamenaly automaticky řekněme korektní komunikaci a dobrou komunikaci (Komentář poslance Adamce. Předsedající: Pane poslanče, nepokřikujte!) Ano, jak zde říká pan kolega Adamec, vzdělání blbosti nebrání, tak musím tedy říci, že některé vstupy s lidmi, se kterými sedíte u stolu a konstruktivně řešíte ten postup - netýká se nyní poslanců a poslankyň v Poslanecké sněmovně - a potom řekněme ani ne tak zákulisní, ale jako e-mailová korespondence. Často se dívám, že jsou to stejní lidé, s kterými jsme třeba hodinu předtím našli konsenzuální řešení, nicméně věřím, že i třeba z Platformy, kde v původním návrhu bylo asi patnáct opatření, a pokud se ne nemýlím, třináct z nich jsme integrovali do společného řešení, nakonec jsme tu shodu našli. Myslím si, že to je důležité, a teď se posunout i do té věci územněplánovací.

A k digitalizaci stavebního řízení. Když jsem vystupoval na poli Sněmovny a Senátu, spíše než zde na plénu na jednotlivých řekněme konferencích, které byly pořádány začátkem tohoto volebního období s naším nástupem do vlády, tak se často řešilo, zda je lepší nejdřív zafixovat stavební úřady a strukturu v území a pak až digitalizovat, či se to dá dělat najednou či obráceně. V té věci digitalizace musím říci, že zásek, který byl u ÚOHS zejména s napadením původních vypsaných výběrových řízení, se nám podařilo odšpuntovat, dokonce třeba i v rámci digitalizace stavebního řízení dnes probíhalo setkání Ministerstva vnitra s jednotlivými kraji. A já bych chtěl říct asi jednu věc. Nebudu zde číst technické požadavky, ale vlastně celý koncept Portálu stavebníka by měl být a bude ten one-stop-shop, to znamená, žádný klient, žádné složité instalace na stavebním úřadě, ale skutečně mandatorně rychlé připojení k internetu a v podstatě počítač i třeba tohoto typu (Ukazuje svůj notebook.), kde se prostě přihlásíte do webového rozhraní, kterým budete prováděni podle své role právě stavebním řízením, pokud jste jako stavebník či podobně. My jsme revidovali architekturu tohoto řešení, neboť obsahovala různé prvky, které už jednotlivé úřady i ministerstva mají, například spisovou službu. Proč bychom ji dělali znovu, když práci s dokumenty máme řešenu na úrovni stavebních úřadů. Došlo k jistému zúžení implementace a digitalizace stavebního řízení v části architektonické i procesu výběrového řízení probíhá. Teď jsme měli další konzultace - byly tam desítky firem - o tom budoucím řešení.

Za mě asi v tuto chvíli vše. Jenom jsem chtěl říci, že bych se z pohledu úřadů nebál o technické vybavenosti - samozřejmě školení, technická vybavenost, nutnost třeba licencování softwaru, stejně tak jako budoucí vybavení DESÚ, toto je vše v procesu. Bude to moderováno skrze Ministerstvo pro místní rozvoj a já věřím, že se to v čase potká.

Samozřejmě, tento novelizovaný stavební zákon je základ toho, jak tento systém bude fungovat, kdo do něj bude vstupovat, a jednotná metodologie, metodika tak, aby se skutečně rozhodovalo stejně, reflektovaly se stejné zákonné normy i třeba podzákonné věci, bude pak i částečně dána právě tím digitálním prostředím, kde vás to třeba nenechá udělat nějaký úkon, který v danou chvíli není možné udělat, a samozřejmě tam budou odkazovány všechny důležité normy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jenom pro pořádek uvádím, že pan ministr s přednostním právem, nikoliv s faktickou poznámkou.

Přečtu omluvy a udělím další slovo: od 17 hodin se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Markéta Adamová Pekarová, od 14 do 16.30 a od 16.30 do 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Michaela Opltová, dále od 17 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Pivoňka Vaňková Pavla a dále od 16.40 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Skopeček.

Eviduji dvě faktické poznámky, první má pan poslanec Patrik Nacher a potom pan poslanec Robert Králíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Já mám faktickou. Odkážu se na ten výstup Kláry Dostálové, jestli můžu poprosit, a s využitím toho, že tady je pan ministr. Budu o tom mluvit ve svém výstupu v rámci druhého čtení týkajícím se tohoto tématu z pohledu velkých měst, integrace orgánů státní správy, jednotný standard a podobně.

Ale pak je tady jedno téma, které se do pozměňovacích návrhů a do toho hlavního pozměňovacího návrhu nedostalo, a Klára Dostálová o tom hovořila. Je to posílení samospráv, územní plánování, to není součástí komplexního pozměňovacího návrhu, a já jsem pochopil, že to je nějaká výzva do budoucnosti ze strany ministerstva. Je to prezentována jako systémová změna, která se vyřeší později. Takže bych chtěl využít tohoto druhého čtení, abych se zeptal pana ministra, kdy se plánuje tedy novela, která by se týkala posílení samospráv v rámci územního plánování, protože to je jedna ze sedmi kategorií, které nejsou zhojeny, abych tak řekl, pozměňovacími návrhy, které tady postupně budou načteny, včetně toho, u kterého jsem připodepsán, a které mám v uvozovkách za úkol za hlavní město Prahu, ale i za velká města tady podtrhnout jako důležitá témata.

To znamená, jestli, pane ministře, můžete říct, dokdy byste to udělali, respektive očekává se, že by to mělo být v tomto volebním období, ale jestli už třeba by to mělo být předloženo do konce tohoto roku. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Robert Králíček. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP