(9.50 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)

Dovolte tedy, abych poděkoval za náš klub za věcnou debatu s konkrétními návrhy a připomínkami, a dovolte, abych ještě jednou tady ocenil nutné nalezení politické shody včetně koalice i opozice, a věříme, že to je určitá ta pomyslná vlaštovka, že se nám podaří nalézt nutnou shodu i v dalších důležitých normách, jako je například otázka důchodové reformy nebo stabilizace veřejných financí. Takže děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní faktická poznámka - paní poslankyně Marie Pošarová, a poté přednostní právo. Prosím, máte dvě minuty.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji. Já jsem jenom chtěla říct, že náš klub - Svoboda a přímá demokracie - podporujeme samozřejmě tuto novelu a jsme rádi, že došlo ke kompromisnímu řešení, a bude to dobré jak pro úřady, tak i pro stavebníky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. A nyní přednostní právo paní místopředsedkyně Kláry Dostálové. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já samozřejmě chci ke stavebnímu zákonu ještě říci své, ale prostě neočekávejte žádný extra dlouhý projev, ale myslím si, že i veřejnost si zaslouží skutečně zrekapitulovat všechno to dobré, co se do toho kompromisního řešení... (V sále je hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, paní místopředsedkyně, ale přece jenom míra hluku v sále je poměrně vysoká, a to jak z pravé, tak z levé části. Poprosím vás, kolegové a kolegyně, o ztišení. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: ... co se do toho kompromisního řešení podařilo dostat.

Jenom rychlou, krátkou reakci na mého předřečníka, pana kolegu Vlčka. Samozřejmě vnímám to, že vy to vnímáte jako velmi pozitivní, že zůstaly stavební úřady i na těch nejmenších obcích. Já bych jenom tady chtěla, abyste to znova do budoucna zvážili, protože my jsme skutečně rezignovali na zastupitelnost úředníků. Prostě na těch malých obcích úředníků nikdy nemůže být tolik. Vy jste sám říkal, že to povede ke stabilizaci úředníků. Já opravdu znova upozorňuji - a teď bez jakékoli politické konsekvence a tak dále: prostě na malém úřadě, když budou dvě paní, chytne se tam chřipková epidemie, tak tam prostě pořád bude "pro nemoc zavřeno", cedule, protože je nikdo nemůže nahradit. Tak si myslím, že do budoucna bychom skutečně se třeba mohli pobavit o tom, jestli by nebylo efektivnější řešení mít územní pracoviště obcí s rozšířenou působností tak, aby zastupitelnost úředníků tady byla.

U té institucionální reformy ještě když se chviličku zastavím - ono ve své podstatě k ní nedochází. Na druhou stranu se nám podařilo dosáhnout integrace dotčených orgánů. Spousta lidí se mě dotazovala, co to vlastně je, integrace dotčených orgánů, tak já to zkusím trošičku laicky. Dotčené orgány jsou orgány, které chrání veřejné zájmy, ať už z pohledu památek, hygieny, hasičů, policie, dopraváků, životního prostředí samozřejmě a tak dále. A my jsme udělali politickou dohodu - a za to opravdu potřebuje poděkovat všem zúčastněným, a jsem ráda, že tady o tom i takto hovoříme, že skutečně patří dík všem, kteří se na tom podíleli - že tam, kde se integrovat dá, tak se musí. To znamená, že tam, kde ty dotčené orgány už sídlí, na příslušném úřadě, to znamená, mají tam své odbory, tak se budou vyjadřovat do jednoho závazného stanoviska. To znamená, nebude se vytvářet celá plejáda kulatých razítek, která vlastně vedla jenom ke zdržení procesu, protože ke kulatému razítku je každý samostatný přezkum a tak dále a tak dále, a to jsou přesně ty věci, které nabobtnávaly stavební řízení. Nyní se také každý bude moci samozřejmě odvolat proti jednotnému závaznému stanovisku, ale k jednomu stanovisku, to znamená ne dílčím způsobem třeba k dvaceti nebo třiceti. Pak samozřejmě běží veškeré odvolací procesy ke stavebnímu povolení jako takovému, takže všechna tato práva jsou zachována.

Co považuji za velmi důležité u toho, že se nechaly stavební úřady i na nejmenších obcích, pak v obci s rozšířenou působností kraje a tak dále, je, že je potřeba apelovat na příslušné tajemníky obcí nebo ředitele krajských úřadů, aby si skutečně pohlídali svoje úřednictvo, že lhůty, které tam máme nastaveny a které byly zachovány z nového stavebního zákona, aby byly vymahatelné. To znamená, že pokud tam máme, že rodinný domek, když tam nebudou žádné problémy, získá stavební povolení do 30 dnů, tak aby to tak bylo. Protože vlastně tím, že to máme v správním řízení, jak se to dneska aplikuje na úředníky samosprávných celků, tak je tam problém, že když se nedodrží lhůty, tak se prostě neděje vůbec nic. Takže jenom tady je potřeba opravdu apelovat na šéfy těch úřadů, aby tyto lhůty si pohlídali, stejně jako lhůty u závazných stanovisek nebo u jednotného závazného stanoviska a podkladů pro toto stanovisko. Protože samozřejmě že nám běží fikce, ale zase určitě není dobré pro stavební prostředí, aby nám tady všechno probíhalo fikcí, to znamená, že vlastně nebyla dodržena lhůta, tak platí fikce, protože pak je to samozřejmě další pole pro přezkumy, odvolání a zbytečně se to zdrží. Tak to jenom takovýto můj apel směrem k šéfům těchto úřadů.

Co považuji za velmi dobré, je procesní reforma, která se podařila, a to už tady říkal pan ministr - prostě zrušíme všech stávajících deset typů povolovacích řízení a bude jenom jedno řízení, které v sobě bude mít jak územní, tak stavební řízení. K tomu všemu, jak už jsem hovořila o tom, máme integrované ty dotčené orgány. To znamená, že skutečně všechno, co se integrovat dalo, se podařilo. Podařilo se i jednotné environmentální stanovisko, to znamená, že životní prostředí se zkonsoliduje na své půdě a pak vlastně pro jednotné závazné stanovisko dají svůj podklad za životní prostředí. Je také ale potřeba říci, že nejsou integrováni hasiči a hygiena, protože to je prostě státní správa, a tito samozřejmě budou vydávat svá závazná stanoviska, ale i na ně bude platit fikce. To znamená, i tady bude platit to, aby dodržovali lhůty.

Dalším takovým bodem, který je velmi důležitý, je obsahové zjednodušení. To znamená, tady skutečně došlo i k zjednodušení projektových dokumentací, sjednocení a modernizaci požadavků na výstavbu. To jsou skutečně velmi dobré věci. Myslím si, že i to, že se nám rozšířily stavební předpisy nejenom pro Prahu, ale i pro metropolitní oblasti, že tady je vidět, že stát pracuje se strategií regionálního rozvoje, která takto metropolitní oblasti definovala, proto tedy samostatné stavební předpisy pro Prahu, Brno a Ostravu, což určitě za hnutí ANO také podpoříme.

Dalším bodem je využívání plánovacích smluv. To je přesně ten bod, kdy se samospráva snaží dohodnout s investorem na svém území. Starostové si stěžovali, že to vlastně nemají nikde ukotveno v zákoně a že se obávají, jestli se nepohybují na hraně někde se zákonem, takže tady si myslím, že u stavebního řízení to je velmi dobré - schvaluje to zastupitelstvo. A není nic špatného na tom, že se samospráva chce dohodnout s investorem, jak se bude pohybovat v jejich území, co to bude znamenat i pro doprovodnou infrastrukturu a tak dále.

Co považuji i za důležité, je účastenství a koncentrace řízení. Už tady o tom hovořil pan zpravodaj. My jsme skutečně dostali celou plejádu toho, že se snažíme vymanit veřejnost. To vůbec není pravda, veřejnost se samozřejmě bude moci účastnit, je ale samozřejmě koncentrované to řízení. To znamená, ona by se měla vyjádřit tam, kde to nejprve jde, to znamená v prvostupňovém řízení. Co se týká spolků, tam vlastně byla i dohoda, že samozřejmě vrátíme kácení dřevin, druhové výjimky jako takové. Ale znova je potřeba tady zmínit i to, že se stanou účastníky řízení, ale musí se nějak zabezpečit v stavebním řízení, aby se vyjadřovali jenom k věcem, které těmto spolkům přísluší.

Reforma opravných prostředků, to znamená, ruší se samostatné přezkumy, odstraňuje se ten ping-pong, říká se tomu odborným slangem apelace. Tady jde o to, že skutečně se nestane to, že pokud se odvoláte v prvoinstančním řízení na první úrovni, pošlete to na odvolačku třeba na kraj, tak kraj to pro nějakou formalitu vrátí a takhle si to pinkají ty dva úřady, tomu se říká ten ping-pong. Teď je to nastaveno tak, že pokud dojde k odvolání, odvolací orgán už to musí dopovolit, a to považuji za velmi dobré, protože se tam skutečně musí identifikovat závažné problémy a odvolací orgán už se k tomu musí postavit.

Digitalizace - obrovské téma, protože byť to všichni myslíme se stavebním řízením dobře, bez digitalizace by to nefungovalo, takže musíme skutečně napnout všechny plachty k tomu, aby se využily jak nástroje Národního plánu obnovy, tak Integrovaného regionálního operačního programu, aby skutečně co nejdříve digitalizace byla spuštěna, aby se to dalo i v nějakém režimu odzkoušet jako takovém.

Možná poslední bod - územní plánování. Tady je potřeba říci, že nový stavební zákon v podobě, jak ho dneska máme ke schválení, neomezuje roli samospráv oproti stávajícímu zákonu. Je jasné, že města mají ambice získat územní plánování čistě do samostatné působnosti, ale tam jsou prostě pořád nezodpovězená ale, proto je potřeba se tomuto věnovat samostatně a skutečně to připravit s vědomím toho, že tady máme v České republice 6 254 obcí a každá ta obec je jinak veliká. A jenom upozorňuju, že 70 % z těchto obcí je do 1 000 obyvatel, takže na ně úplně vrhnout tu samostatnou působnost včetně nákladů a všeho, je velmi složité. Samozřejmě proti tomuto bojoval i Svaz měst a obcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP