(21.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Takže ještě jednou. Strany vládní koalice dnes ve Sněmovně ve stavu legislativní nouze chtějí zrušit zákonnou valorizaci důchodů, a to retroaktivně. A názor opozice vás nezajímá. Je dobré si to opakovat. Je dobré, aby to všichni v této zemi slyšeli, aby všichni věděli, jak se projednávají zákony v této zemi, zákony, které budou mít dopad na miliony lidí.

Dovolte mi takovou malou rekapitulaci. Vláda tímto dnešním postupem řeší deficit státního rozpočtu. Deficit. A teď je potřeba si říci, zda skutečně jsme si všichni vědomi tady v Poslanecké sněmovně, že pravděpodobně nastala chyba. A bylo by asi legitimní tu chybu přiznat. Jak je možné, že pan ministr financí nedal peníze do státního rozpočtu ani na tu řádnou valorizaci, natožpak na tu mimořádnou? Já chápu, že z jeho pohledu dnes, když mu tam chybí 35 miliard, že to je velká částka, že už to není úplně zanedbatelné. O to více mě zarazilo jeho vystoupení v nedělních Otázkách, když řekl, že si s tím ale robustní rozpočet poradí. Takže proč to tedy děláme ve stavu legislativní nouze? Proč nevezmete tento krok zpátky? Proč neotevřeme legitimní parlamentní debatu nad tímto zákonem?

My už jsme několikrát nabídli, a já bych tady chtěla ocenit i slova pana ministra Jurečky, který reagoval ve faktické poznámce, že je rád, že chceme debatovat. No tak pojďte debatovat. Pojďte debatovat! Přece si musíte být vědomi toho, že pokud byste chtěli zrušit v letošním roce mimořádnou valorizaci, že jde o retroaktivitu. Pojďme se bavit zcela legitimně o tom, že se musí upravit tento valorizační vzorec pro rok 2024, 2025, 2026 a tak dále. Zároveň nerozumím slovům pana ministra Stanjury, který říká, že by to mělo obrovské dopady do rozpočtu. Musím se tedy logicky zeptat: očekává vláda takovouto inflaci i v roce 2024, 2025 a 2026? To opravdu vláda nehodlá s takto vysokou inflací vůbec nic dělat? Protože pokud si vláda odpoví, že s tím samozřejmě chce něco dělat a že cílem vlády bude snížit takto vysokou inflaci, tak se tady nemůžeme bavit o obrovských dopadech v roce 2024, 2025 a 2026. Ten dopad by byl jenom o tom, že by se to vázalo na ten zvýšený základ o 1 700 korun. Ale nic víc. To znamená, vláda musí mít hlavní cíl, aby snížila takto mimořádnou valorizaci.

Také jsme se bavili o tom, že bychom měli asi odpovědět našim seniorům, proč vláda toto dělá jako první krok úplně ze všeho. Proč vláda nepřipraví balíček opatření, aby si pomohla do státního rozpočtu? Ale v tom balíčku opatření přece nemohou být jenom senioři. Jak to, že vás netrápí restituce? Proč to nevezmeme v jednom bloku? Proč si nesedneme s opozicí - koalice, opozice - a řekneme (neřekneme): musíme upravit více věcí? Pojďme se bavit o valorizačním schématu jak pro restituenty, tak třeba pro důchodce od roku 2024. Ale nemůžeme to přece dělat retroaktivně.

Další kroky, které jsou a na které jsem nedostala odpověď. Pan ministr přiznal, že zapomněl požádat Evropskou unii o 53 miliard nebo 54 miliard korun. Tak požádal už pan ministr Evropskou unii o 54 miliard? Pokud ano, tak si navýšil rozpočet v roce 2023. A já se ptám: 54 minus 35 miliard - ještě panu ministrovi zbude. Tak proč se tady o prvním kroku bavíme, že sebereme peníze našim důchodcům?

Zároveň je další možnost, kterou je moc potřeba udělat. A také už jsem to tady naznačovala. Pojďme jít příkladem. Pojďme se pobavit o platech, o zmrazení platů politiků v takto těžké době. A pojďme být my ti první, kteří půjdou příkladem. A ne že my si tady přidáme peníze, protože prostě už jeden rok jsme to měli zmrazené. A logicky ta procenta jsou samozřejmě velmi navýšená. A když to porovnáte k těm seniorům, kteří opravdu mají velmi nízké důchody, tak musíte přece i vy sami uznat, že to je nefér. Proč tady nepřipravíte opatření na to, že je potřeba zredukovat počet členů vlády? Že prostě pan ministr pro evropské záležitosti určitě možná měl opodstatnění pro předsednictví. Ale teď? Vidíte ho někdo ve Sněmovně? Vidíte ho někdo nějak aktivně pracovat na nějakých úkolech? No, není tomu tak. A přece sháníme každou korunu. Ale nemůžeme začít tím, že se opravdu pustíme do těch nejslabších v naší společnosti.

Kdybych to měla shrnout, je potřeba, abychom si tady znovu připomínali a znovu si uvědomili, co všechno jsme navalili na naše seniory. Tak nejprve začnu, že od 1. 1. 2023 se zvedly úhrady za sociální služby. Kdo využívá ty sociální služby? Naši senioři. A my jim vezmeme peníze. My jim zvedneme sociální služby, ale vezmeme jim peníze na jejich úhradu. Zároveň se tady bavíme o tom, že naši senioři, samozřejmě ten jejich spotřební koš, těch důchodců, i díky inflaci na ně dopadá nejvíce. Zdražily se potraviny, zdražily se léky, zdražily se náklady na bydlení včetně energií, ale zdražily se samozřejmě například náklady na dopravu. Senioři musejí dojíždět za lékaři, za nějakou sociální službou nebo za některými aktivitami. My druhým dechem ústy pana ministra Válka říkáme, že prevence je základ, že přece chceme, aby naši senioři se dožívali co nejvyššího věku, pokud možno ve zdraví. Jak mají proboha dělat tu prevenci, když si dneska nemůžou dovolit ani obyčejnou turistiku, natož aby jeli do nějakých léčebných lázní?

Prosím vás znovu, abychom se zamysleli nad tím, co tady děláme, abychom ukončili tuto nedůstojnou debatu, abychom skutečně budovali nějaké systémové opatření na boj proti takto vysoké inflaci, aby nám ta valorizace v dalších letech nebobtnala, ale aby zůstala tou zákonnou. A prosím, nejděme na to cestou, že prostě zaútočíme na ty nejslabší. To totiž hovoří o charakteru nás všech. Protože zaútočit na toho nejslabšího je snadná cesta, ale z mého pohledu ta nejhorší.

Jak máme debatovat s vámi o stavu legislativní nouze, když z našeho pohledu o žádný stav legislativní nouze nejde? Není splněno ani jedno z těch kritérií. A já se obávám, že takováto debata skutečně nemá našlápnuto k lepší politické kultuře, o které vy tady hovoříte. Pojďme se směle podívat našim seniorům do očí a řekněme ano, přehodnotili jsme to, sedneme k jednomu stolu. Vzhledem ke státnímu rozpočtu to musíme upravit pro další roky. Ale nevyvolávejme v nich nejistotu. Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Další přihlášený s přednostním právem je pan předseda Radim Fiala, následuje pan ministr Jurečka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, psali mi lidé, že je velmi zaujala pasáž, kterou tady říkal pan předseda Okamura mezi 17.20 a 18.35, a že by ji rádi slyšeli znovu. Ale nebojte se, já jim napíšu, kde ji mají hledat. Nebudu to už opakovat.

Protože se jedná o legislativní nouzi, nebudu hovořit přímo o důchodech a o věcech, o kterých se budeme bavit, až otevřeme tuto schůzi. Ale dovolte mi krátký exkurz právě do přijímání zákonů v legislativní nouzi, do používání legislativní nouze v české Poslanecké sněmovně, a to, jak by se pravděpodobně měla či neměla legislativní nouze používat.

Úvodem mi dovolte jeden pokus o bonmot. Vláda v návrhu novely zákona o důchodovém pojištění týkajícím se účelové a sociální změny valorizačního schématu u důchodů argumentovala tím, že údajně neočekávané zvýšení inflace a z toho vyplývající zvýšený nárok na pokrytí zákonné valorizace by způsobily značné hospodářské škody. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP