(Schůze zahájena v 17.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 61. schůzi Poslanecké sněmovny.

Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlásím a požádám vás, abyste se všichni přihlásili identifikačními kartami. Náhradní karty a jejich čísla platí tak, jak bylo řečeno na 54., 58., 59. a 60. Schůzi.

Tuto schůzi svolala předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 54 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána v pátek 3. března tohoto roku elektronickou poštou.

 

Nejprve přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Barboru Urbanovou a poslance Ondřeje Koláře. Má někdo jiný návrh? Nemá.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tyto ověřovatele 61. schůze? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 1, přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro návrh 149, proti nikdo. Konstatuji, že jsme ověřovateli 61. schůze Poslanecké sněmovny určili poslankyni Barboru Urbanovou a poslance Ondřeje Koláře.

 

Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 61. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že i v tomto případě podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu a rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

I v tomto případě eviduji několik přihlášek s přednostním právem. Jako první je přihlášen pan poslanec Jakub Michálek - svoji přihlášku stahuje, děkuji. Jako další v pořadí vystoupí pan poslanec Karel Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsme nepoučitelní. Než dojdeme k Euro sedmičce, je třeba si ukázat všechny souvztažnosti, protože ono to do sebe bohužel negativně všechno zapadá.

Vzpomínáte si, jak pan premiér Fiala tvrdil ještě na konci roku 2021, že ukončení spalovacích motorů u nových aut po roce 2035 je nepřípustné? O šest měsíců později už naši ministři, konkrétně paní ministryně životního prostředí, hlasovala pro jejich ukončení. Pro! Neměla ani tu odvahu postavit se k těm několika zemím, které tehdy byly proti. Dopady celkem jasné, okamžitě se to projeví v cenách aut pro zákazníky. Nikoliv až v roce 2035, ale již nyní, protože se pochopitelně musí z něčeho inovace zaplatit. Nepochybně se tím ohrozí dodavatelsko-odběratelské vztahy celého průmyslu, který je navázán na automobilový průmysl, protože nezapomeňte, že zde máme kolem tisíce podnikatelů, podniků, společností, které jsou navázány na automobilový průmysl, který nám činí 10 % z HDP, 24 % z našeho exportu a zaměstnává nepřímo až půl milionu pracovníků.

Naprosto nelogicky se budou ukončovat hybridy, myslím tím prodej nových aut jakožto hybridů. Nikdo nechápe a paradoxně to ani nepomůže dvakrát životnímu prostředí, protože místo toho, aby se v roce 2036, 2037, 2038 kupovala auta na spalovací motory, která jsou ale už velmi ekologická, tak se ještě narychlo budou využívat a dokupovat auta stará, která byla vyrobená dávno předtím.

Nezapomínejme, že je zde ještě jedna věc, a to je veřejná doprava, autobusy a podobně. V roce 2030 ukončení na spalovací motory, což bude sice znamenat přechod, což je asi dobře na busy a prostředky na bázi nových technologií, třeba vodík, ale pozor, to znamená, že taky v té době budou výrazně dražší, a to se okamžitě projeví na ceně jízdného.

V každém případě všechny tyhlety dopady, a to je důležité říct, jsou proinflačního charakteru. Co je dneska jeden z větších problémů? Jeden z největších problémů je boj s inflací. Co jsme pro to udělali? Nic.

"Budeme usilovat o zvýšení počtu emisních povolenek, což povede ke snížení jejich ceny." Okamžitě bychom se pod to podepsali, to je slib vlády. Realita v rámci našeho předsednictví Evropské unie, Česká republika stála v čele - dobře slyšíte - iniciativy, která udělala úplně přesně pravý opak a od roku 2024 se bude snižovat počet emisních povolenek, což bude znamenat to, že tedy poroste cena. Opět ohrožení nejenom českého, ale evropského průmyslu. Samozřejmě Česká republika jakožto jedna z nejprůmyslovějších zemí to odnese ještě daleko více a logicky to bude mít vliv na ceny výrobků, bude to mít vliv na ceny energií. V mnoha případech zde děláme úplně nelogická opatření, která de facto budou znamenat to, že se pouze bude exportovat emise například do Turecka či jiných zemí. Je to úplně typické ve výrobě oceli. My si tady v Evropě zavíráme ocelářský průmysl, ale nemáme přitom nižší spotřebu oceli, ať už ve stavebnictví, nebo třeba v automobilovém průmyslu. A odkud ji vozíme, tu ocel? No, z jiných zemí. A pokud někdo řekne argument: Ale my jim v tom zabráníme tím, že jim zvedneme ceny, to znamená, uděláme nějaké bariéry vstupní a tak dále, celní, tak tím se to samozřejmě nějakým způsobem udělat dá. Ale pozor, naproti tomu půjde velký lobbing, zejména automobilového průmyslu, který si zatím vždycky prolobboval to, že tomu tak nebylo. A i kdyby se tak stalo, tak se zase zvýší ceny. Jinými slovy, je to opět proinflačního charakteru. A to se vůbec nebavíme o tom, jak to dopadne na koncové zákazníky.

"Při vyjednávání konkrétních opatření na půdě Evropské unie budeme zohledňovat možné sociální a ekonomické dopady a specifické podmínky České republiky." To je, prosím, vážená vládo, z vašeho programového prohlášení. No, proti tomu nelze nic říct! Realita je ovšem taková, že i zde Česká republika byla v čele pelotonu zemí, které podpořily rozšíření plateb za emise, konkrétně za emisní povolenky, tedy i na domácnosti, ať už ve smyslu vytápění, nebo ve smyslu využívání aut na spalovací motory. Opět proinflační krok v době, kdy se má všemi prostředky bojovat s inflací.

"Při projednávání regulatorních návrhů vlády" - opět čtu z vašeho prohlášení - "důkladně posoudíme dopady na průmysl, ale i celou ekonomiku České republiky a zohledníme specifika jednotlivých sektorů." No, tak nevím, na co jsme mysleli v době, kdy Evropská komise - to nebyla naše iniciativa, ať jsme v tomhletom objektivní - předložila v listopadu 2022 tu šílenou normu Euro 7, tuším po asi tří-, možná skoro čtyřletém váhání. Můžeme spekulovat, proč to zrovna udělala v rámci našeho předsednictví, ale v každém případě to předložila. Opravdu hlasitě jsme se ozvali, za což je třeba poděkovat panu ministru Kupkovi, ale až v únoru 2023, tři měsíce poté, co jsme se pochválili, jak skvěle jsme zvládli předsednictví Evropské unii, a poté, co hlavně nás Evropská komise, konkrétně Frans Timmermans, vyznamenal před nastoupenou jednotkou řka, že jsme byli příkladní v tomto. Opět proinflačního charakteru rozhodnutí jednoznačné a ty důsledky všichni známe, ohrožení výroby malých a středních aut. A pokud by se vůbec vyráběla, tak za výrazně jiných podmínek, jinými slovy, výrazně dražší, až o desítky tisíc korun na jednom vozidle. U Fabie by to mohlo dělat 500 000 korun plus minus v základní verzi, někde ta diskuse okolo 120 000 korun navíc. Jinými slovy, nikdo by to nekupoval. Naprosto nelogické rozhodnutí! Proč nevyjdeme s Euro šestkou proboha? Stejně v roce 2035 i díky České republice se pravděpodobně ukončí auta na spalovací motory, pokud tedy nedojde k nějaké změně, což teď se iniciuje. Proč proboha se bude zavádět ještě Euro sedmička? Ta Euro šestka by to bez problémů do roku 2035 zvládla. A jaké jsou dopady? Jsou jasné, opět na ceny aut, ale pozor, až 50 000 ohrožených pracovních míst, a opět proinflačního charakteru. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP