(21.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vám také děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Miloš Nový. Spějeme ke konci všeobecné rozpravy. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Miloš Nový: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, v souvislosti se snahou odvolat z pozice předsedkyně Poslanecké sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou ze strany opozičního hnutí ANO a SPD mne jako teoretického ekonoma napadá souvislost tohoto pokusu s institucionální ekonomií, což je jedna z ekonomických teorií, za kterou v minulosti byly uděleny čtyři Nobelovy ceny.

Institucionální ekonomie se mimo jiné zabývá rolí takzvaných formálních a neformálních institucí z hlediska ekonomického růstu, tedy úspěšnosti či neúspěšnosti hospodářské politiky. Pod pojmem instituce rozumíme jakákoliv omezení, která utváří ekonomické chování jednotlivců, přičemž k formálním institucím mimo jiné patří například ústava, zákony, nařízení a podobně, k neformálním institucím pak zvyky, obyčeje, tradice, způsoby a normy jednání. Ukazuje se, že význam formálních institucí, které lze relativně rychle měnit, je mnohem menší než význam neformálních institucí, které se vyvíjí desetiletí či staletí. Institucionální ekonomie dokazuje, že země, jež nectí tato omezení, nemají dlouhodobě šanci prosperovat.

Konkrétním příkladem může být neúspěch německého sjednocení po roce 1989, které ani po více než třiceti letech od zahájení sjednocovacího procesu nepřineslo kýžený úspěch pro nové spolkové země bývalé Německé demokratické republiky. Jak je možné, že jedna a tatáž pravidla, která vedla k hospodářskému a společenskému úspěchu v západní části země, zcela selhala v případě její východní části? Ukazuje se, že onou příčinou jsou právě odlišné normy jednání a chování západních a východních Němců, které vznikly v době německého rozdělení.

To, co platí pro národní ekonomiky, lze aplikovat i v mnohem menších entitách, jako je například Poslanecká sněmovna. I ona je omezena formálními institucemi, například jednacím řádem a ústavou, a institucemi neformálními, tedy vzorci chování a jednání jednotlivých poslanců. V situaci, kdy při projednávání zákona zpomalujícího mimořádnou valorizaci starobních důchodů protestující opoziční poslanci doslova okupovali sněmovní řečniště a odmítali jej opustit, došlo k porušení jak formálních institucí Poslanecké sněmovny, tedy jednacího řádu, tak institucí neformálních, tedy norem slušného a kultivovaného jednání.

Je paradoxem dnešní doby, že ti, kteří porušili vše, co porušit mohli, se dnes dožadují odstoupení toho, kdo naopak trval na dodržování stanovených pravidel. Kdybychom na tato v uvozovkách nová pravidla hry přistoupili a odvolali paní Markétu Pekarovou Adamovou z pozice předsedkyně Poslanecké sněmovny, pošlapali bychom zdravé institucionální základy, na kterých vznikla naše svobodná a demokratická Sněmovna po roce 1989. Tím bychom zároveň do budoucna ohrozili vše dobré, od čeho se odvíjí prosperita a bohatství moderních a vyspělých společností. Proto je potřebné uvedený návrh zcela odmítnout. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Zuzana Ožanová. (Silný hluk v sále.) Poprosím Sněmovnu o ztišení. Jsme v době pokročilé, ale jistě zvládneme důstojný prostor pro projednávání. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající nevyužiji celé dvě minuty. Já jenom připomenu, že ústava hovoří, že vykonáváme mandát každý sám za sebe samostatně. Vy tady říkáte, že nic neporušujete, nicméně několika poslancům bylo upřeno vykonávat svůj mandát a podávat návrhy na té schůzi, o které se bavíme, skoro celý večer.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se jenom otáži, zda ještě někdo má zájem vystoupit ve všeobecné rozpravě? Není tomu tak, takže všeobecnou rozpravu končím.

Optám se na zájem o závěrečné slovo? (Poslanec Vondráček: Nemám.) Také není.

Čili přistoupíme k rozpravě podrobné. Optám se, jestli je zájem vystoupit v rozpravě podrobné? (Poslanec Vondráček: Ano.) Pan zpravodaj, prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Přiznám se, že jsem mírně znejistil. Já zopakuji to usnesení a to, že padl návrh na tajné hlasování. Takže to usnesení bylo: "Poslanecká sněmovna odvolává z funkce předsedkyně Poslanecké sněmovny poslankyni Markétu Pekarovou Adamovou." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Jenom se formálně optám, zda není ještě zájem o vystoupení v rozpravě podrobné? Není tomu tak, rozpravu končím.

Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí gongem.

Zase pro pořádek zájem o závěrečné slovo? (Poslanec Vondráček: Ne.) Není.

Chcete odhlásit, všechny jsem odhlásila. Prosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami.

 

Nejprve je potřeba, abychom rozhodli hlasováním o způsobu, jakým následně budeme hlasovat. Zrekapituluji, pan zpravodaj přednesl návrh na to, abychom hlasovali tajně. Počty se ustálily.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, abychom hlasovali tajně? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 34 bylo přihlášeno 169 poslanců a poslankyň, pro tajné hlasování 72, proti 73. Tento návrh byl zamítnut.

 

Takže způsob hlasování zůstane veřejný.

 

Ještě jednou přednesu návrh usnesení, o němž budeme hlasovat. Zní: "Poslanecká sněmovna odvolává z funkce předsedkyně Poslanecké sněmovny poslankyni Markétu Pekarovou Adamovou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Nechť taktéž zmáčkne tlačítko.

V tomto hlasování číslo 35 hlasovalo 169 poslanců a poslankyň, pro 72, proti 97. Návrh usnesení nebyl schválen.

 

Tímto jsme tedy projednali tento bod, já ho končím.

Přerušuji naše jednání do zítra do 9 hodin a přeji všem klidný večer.

 

(Jednání skončilo ve 21.28 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP