(12.40 hodin)
(pokračuje Stanislav Blaha)

Tento nedostatek způsobí, že občané nebudou mít možnost plnit zákonné podmínky vrácení řidičského oprávnění, což může vést ke vzniku odpovědnosti České republiky za způsobenou škodu. Návrh zákona proto řeší postupný náběh tohoto nového institutu, kdy dojde nejprve k přijetí opatření právního, finančního, personálního, organizačního a administrativního charakteru, zejména k proškolení a akreditaci lektorů, a teprve poté bude povinnost absolvovat terapeutický program dopadat na občany. Návrh zákona současně odstraňuje i řadu dalších nedostatků stávající platné právní úpravy, které by komplikovaly uvádění terapeutických programů do praxe.

Teď bych zde uvedl zásadní změny, které přináší tato novela zákona. Podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění nebude absolvování terapeutického programu v případě, kdy byl trestný čin či přestupek spáchán před 1. červencem letošního roku. Ruší se rozhodování o promíjení úhrady za účast v terapeutickém programu. Opouští se původní předpoklad, dle něhož by terapeutický program musel být vždy veden více lektory, vkládají se do zákona garance dostupnosti terapeutických programů, zkracuje se doba terapeutické praxe, kterou má osoba žádající o udělení akreditace lektora doložit. Ruší se podmínka absolvování kvalifikačního kurzu i navazující zkoušky pro lektory v případě osob, které již mají za sebou absolvování obdobného kurzu a zkoušky, a dochází k precizaci orgánů, které budou mít přístup do informačního internetového portálu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych vás požádal, abychom tento návrh zákona schválili již v prvním čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, jelikož je skutečně potřebný a je nezbytné, aby změny, které obsahuje, nabyly účinnosti před 1. červencem letošního roku. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Vážení kolegové, kolegyně, dovolte mi vás seznámit s dohodou všech předsedů poslaneckých klubů. Jedná se o 13. hodinu, na kterou jsme měli pevně zařazený bod - odvolání pana Köppla. Tento bod bude posunut až po projednání bodu 106, to znamená, budeme pokračovat po 13. hodině projednáváním bodů 104, 106. Po projednání bodu 106 bychom teprve zařadili tento bod, nejpozději však do 13.45, kdy jsou napevno zařazeny volby.

Nyní tedy prosím o slovo, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení Martin Kolovratník. Pane zpravodaji, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Kolegyně, kolegové, dobré odpoledne. Já v roli zpravodaje navážu na pana předkladatele, a jak bylo řečeno, tento tisk je navržen k projednání v takzvané devadesátce, tedy v zkráceném nebo zrychleném čtení, teď, vlastně během této chvíle, pokud tedy s tím budou všechny kluby souhlasit, respektive pokud nebude veto. K tomu se ale jako zpravodaj zatím nevyjadřuji z důvodu vyjádření nebo kvůli vyjádření a stanovisku, jsem přihlášen do řádné rozpravy, kde ho za malou chvíli sdělím.

Teď tedy v roli zpravodaje pouze konstatuji, že tato novela zákona o provozu na pozemních komunikacích jde vlastně paralelně s jinou novelou. Je to zákon číslo 361, vám dobře známý ten takzvaný bodový systém, a pouze bych opakoval, proto se omezím na stručnější vystoupení, teď slova pana předkladatele. Tato novela je navržena takto rychle a v této lhůtě řekněme bokem té velké úpravy bodového systému poslaneckým návrhem z toho důvodu, že v uvozovkách hoří čas, a pokud by tady ve Sněmovně nebyla přijata, tak by fakticky došlo k právnímu stavu, kdy od 1. července na některé z žadatelů, uchazečů, klientů, jakkoliv je nazveme, by byla zákonem v uvozovkách uvalena povinnost absolvovat terapeutické kurzy, programy, ale v tu chvíli by je zatím neměl kdo zajišťovat, a poslanci tedy navrhují odložení. To je asi to hlavní, odložení účinnosti nebo náběhu terapeutických kurzů o osm měsíců, a to na 1. duben roku příštího.

Konstatuji, že pod návrhem jsou podepsáni kolegové z hospodářského výboru napříč politickým spektrem, nejsou tam tedy jen poslanci koaliční, ale po jednom i zástupci opozice, hnutí ANO a SPD, a za druhé konstatuji, že vláda k tomuto návrhu dala stanovisko neutrální, nechává tedy rozhodnutí na Poslanecké sněmovně. Ve zdůvodnění toho stanoviska ale konstatuje poměrně určité množství chyb a nedostatků, které asi tedy, usuzuji, že byly důvodem právě k tomu ne kladnému, ale neutrálnímu stanovisku, a vyzývá Sněmovnu k tomu, aby případně byly opraveny nebo napraveny. Tolik úvodní slovo zpravodaje.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Tesařík. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, přeji všem hezké odpoledne. Také já bych chtěl navázat na své předřečníky a chtěl bych vás ve svém vystoupení požádat o podporu poslaneckého návrhu, jímž se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jehož jsem zároveň spolupředkladatelem.

Samotnou podstatu návrhu zde již shrnuli předřečníci, jak jsem již zmínil. Rád bych jen doplnil a zdůraznil, že předkládaná novela vychází nejen z výstupu odborných jednání Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu jakožto budoucího metodického centra, ale zúročuje zkušenosti z již realizovaných a velmi úspěšných projektů zaměřených na rehabilitační programy, realizovaných Centrem dopravního výzkumu postupně v uplynulých třinácti letech.

Vysoký počet přestupků, trestných činů a nehod s následkem smrti mají na svědomí právě takové dvě skupiny řidičů: jednak jsou to začínající mladí řidiči a recidivisté, kde 0,5 % nejhorších řidičů má na svědomí 25 % závažných nehod. Tam právě primárně směřuje tento legislativní návrh.

Velmi zajímavé a příznivé výsledky přinesl například projekt Program pro agresivní a nedbalé řidiče pod záštitou Probační a mediační služby, který byl realizován v letech 2011 až 2016. Evaluace, pilotní fáze programu pro Probační a mediační službu, kde bylo 45 běhů programu ve dvanácti soudních okresech z roku 2016, ukázala pouze 5% recidivu pachatelů po 18 měsících od absolvování programu, kde ve skupinách řidičů bez programu by se to pohybovalo jinak v řádu 30 až 50 %.

Já jsem rád, že touto novelou můžeme uvést v život právní rámec pro opatření, která již ve většině evropských zemí řadu let spolehlivě fungují. Je velice důležité, aby právní úprava zabezpečila efektivní nastavení systému terapeutických programů ihned od jejich spuštění. V průběhu přípravných prací byly v aktuální platné legislativě identifikovány některé zásadní nedostatky právního i věcného charakteru, které je pro bezproblémové zahájení tohoto programu nutné odstranit.

Mezi stěžejní změny, které tady ta novelizace zavádí, patří oblasti, které tady již byly předřečníky citovány. Jde tedy o rozdělení účinnosti ustanovení tvořících právní úpravu terapeutických programů do dvou etap tak, aby byly skutečně realizovatelné. Další změnou je zrušení možnosti prominutí úhrady za účast v terapeutickém programu. To promíjení úhrady považuji za nesystémové opatření, které významně snižuje preventivní efekt terapeutických programů a současně neúměrně zvyšuje personální a finanční náklady na jejich organizaci a realizaci. Finanční zátěž vzniklá odpuštěním úhrady by se tak mohla přenést na ostatní účastníky, jimž úhrada prominuta nebude, nebo by musela být sanována ze státního rozpočtu formou dotace. Je zde také posílení koordinačních kompetencí metodického centra a důležité je zformulování chybějících přechodných ustanovení právní úpravy tak, jak jsou v materiálu uvedeny. Některé zásadní pasáže, právní úpravy se přesouvají z roviny prováděcího právního předpisu na úroveň zákona, například stanovení rozsahu terapeutického programu nebo jasná specifikace vedení kurzu jedním lektorem, což snižuje náklady a zvyšuje dostupnost toho programu ze strany účastníků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP