(13.00 hodin)

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechtěla jsem vystupovat - to je sice replika kolegy Nachera, vaším prostřednictvím, paní předsedající, nicméně bylo zmíněno mé jméno, tak bych ještě chtěla jenom upřesnit, k čemu v minulém volebním období došlo. Justice a soudci tlačili na terapeutické programy pro řidiče. Já jsem zvážila, že problematika je v pořádku, že to je pro bezpečnost silničního provozu správné, a protože jsem se tak, jak říkal pan Kolovratník, vaším prostřednictvím, paní předsedající, zabývala problematikou dopravy na hospodářském výboru, tak v rámci ústavně-právního výboru jsem načetla pozměňovací návrh.

Je pravdou, že toto zpracovala justice bez konzultace s Ministerstvem dopravy. Já bych spíš vzala tento případ v potaz nebo spíš jako námět pro pana premiéra. Nejenom minulá vláda, i současná vláda trpí zcela jistě tím, že někdy ministerstva ne zcela dobře spolu spolupracují anebo chtějí spolupracovat na některých věcech, tak se domnívám, že by bylo dobré zapracovat spíš na těch vztazích mezi ministerstvy, aby se dokázala mezi sebou domluvit a neřešila to přes poslance. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a nyní s přihláškou pan poslanec Sládeček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Karel Sládeček: Vážená paní předsedající, milé dámy, pánové, kolega Kolovratník zcela podrobně řekl to, co jsem měl na mysli, a tedy postrádá smysl, abych to zde opakoval. Dle našeho názoru by měla tato úprava projít řádným legislativním procesem, ale vzhledem k tomu, že by včasné neschválení této právní úpravy dostalo do problémů řadu našich občanů, bude klub SPD hlasovat pro přijetí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a další s přihláškou je pan poslanec Lochman. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkné odpoledne. Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády a vážení kolegyně, kolegové, já budu velmi stručný, protože většina těch argumentů již zazněla, jak ty, které jsou pro tento návrh, tak i ty jemné problémy, které tento návrh přináší, které zmínil pan kolega Kolovratník.

Já bych jako spolupředkladatel tohoto pozměňovacího návrhu vás chtěl požádat o podporu. Pokud se podíváte na ty terapeutické programy, někteří se mě ptali, jestli je to opravdu potřeba. No, tak pokud chceme bezpečné silnice a chceme pomáhat tomu, aby na našich silnicích bylo bezpečněji, tyto terapeutické programy budou především, opravdu především na ty, kteří závažně poruší zákony naší země, a jsou to závažné trestné činy, přestupky, a potom těmto - jak už zde bylo řečeno - pirátům silnic, doslova bych řekl těm, kteří opravdu nejsou ti nejpříjemnější řidiči, bude uložen takovýto terapeutický program. A kromě sankce se tedy snažíme i toho dotyčného řidiče vzdělávat, pracovat s ním, aby znovu to jednání neopakoval.

Já to nechám v této obecné rovině, nicméně osobně považuji tuto část našeho systému, kromě sankcí mít tam i tuto část, tedy vzdělávací, praktickou, psychologickou, za velmi potřebnou a jsem rád, že se povedlo napříč celým politickým spektrem najít shodu. Děkuji za to i panu ministrovi Kupkovi, který se snažil to, abychom sedli k jednomu stolu a hledali společnou dohodu. A tak, jak bývám někdy velmi ostrý ke kolegům z ANO, bych chtěl poděkovat za to, že jsme nalezli i dohodu na takzvaném § 90, a věřím, že bude touto Sněmovnou tento pozměňovací návrh podpořen, protože to opravdu není o politice, ale je to o bezpečnosti nás všech na veřejných komunikacích. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a nyní je s přihláškou přihlášen pan ministr Kupka. Pane ministře, prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velmi stručný komentář, většina podstatných věcí tady zazněla. Občas musíme dělat věci, které nám radost nedělají, ale jsou prostě nezbytně nutné. To je jeden z těchto příkladů, protože kdybychom opravdu nedokázali do 30. června problém v té původní, předložené a schválené podobě vyřešit, znamenalo by to, že by řádově tisíce lidí, kteří už fakticky byli potrestáni za svoji pirátskou jízdu, za nejzávažnější porušení silničních pravidel, by se nemohli dostat zpět ke svým řidičským průkazům. Proto přinášíme ve spolupráci a po vzájemné konzultaci úpravu, která by tohle mohla napravit, která to napraví.

Zároveň si dovolím odpovědět na některé vyslovené výhrady. S ohledem na to, že celý ten systém tak, jak byl načten a schválen, předpokládá vytvoření informačního systému veřejné správy a vyžaduje i akreditaci lektorů, těch, kteří budou provádět právě ty terapeutické kurzy, tak to velmi obtížně může být předmětem hospodářské soutěže. V tomto směru podle mého přesvědčení a podle přesvědčení Ministerstva dopravy je ta výhrada lichá, tady v tom případě se v žádném případě nepostavíme proti evropské legislativě a proti evropským pravidlům.

Zmíním, že se opravdu může jednat měsíčně o 1 500 řidičů, kteří by měli právo získat zpět řidičské oprávnění podle stávajících zákonů, ale nebylo by to možné, protože ten prvotní návrh poslanecký neumožňoval právě Centru dopravního výzkumu celý ten proces, celou tu technikálii dobře nachystat, a nemohl to udělat z důvodů zákonných překážek. Proto přicházíme s touto úpravou. Samozřejmě souběžně bude projednávána velká úprava právě zákona č. 361, kde by bylo případně možné zasáhnout a upravit to, co by Sněmovna, co byste vy shledali jako nezbytně nutné.

Z hlediska Ministerstva dopravy a příslušného ministra říkám, že tohle je opravdu nezbytný krok, krok, který v tuto chvíli už vlastně není možné příliš zpochybňovat, ale je nezbytně nutné podniknout tuhle úpravu tak, aby to bylo možné vůbec naplnit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a mám tu ještě jednu faktickou poznámku od pana Oklešťka. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji. Já nebudu potřebovat dvě minuty, jenom jsem se chtěl pana ministra zeptat: já jsem nepochopil tu souvislost - pirátská jízda, a nevidím tady žádného piráta. Má to nějakou politickou souvztažnost, nebo je to charakter jízdy těch řidičů? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Pan ministr nebude reagovat, děkuji. Nikoho dalšího už do obecné rozpravy neeviduji, obecnou rozpravu tedy končím.

 

Protože nepadla námitka proti postupu podle § 90, tak nyní rozhodneme právě podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 365 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 43, přihlášeno 168 poslankyň a poslanců, pro 143, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji tudíž podrobnou rozpravu, do které se hlásí pan zpravodaj. Pane zpravodaji, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já pouze v podrobné rozpravě načtu návrh na legislativně technickou úpravu, drobnou, kterou jsme připravili tady se sněmovní legislativou. Je to tedy leg tech, který nijak fakticky nemění obsah toho zákona. Týká se to části druhé, změny zákona č. 220/2021, tedy toho, který tento poslanecký návrh opravuje nebo upravuje. Ona celá ta konstrukce je postavena na třech zákonech, na provozu na pozemních komunikacích, na trestním řádu a na trestním zákoníku. Ta legislativně technická úprava zní následovně, aby to přečíslování bylo správné a návazné: V části druhé, změna zákona č. 220/2021 Sb., čl. III, se doplňuje bod 3, který zní: "v části čtrnácté, čl. XV, se bod v závorce 2 zrušuje". Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP