(16.10 hodin)
(pokračuje Ondřej Lochman)

K tomu odůvodnění. Většina tu byla řečena, já chci jenom říct, že jde o to, aby - mám připraven desetiletý plán - když se podíváte na efektivitu ŘSD, je zde vidět velký progres. Současně je vidět, že například tabulkové platy jsou velkou brzdou v dalším rozvoji, další efektivitě ŘSD. Těch důvodů je mnoho, které jsou v té důvodové zprávě, která byla částečně již představena panem ministrem. Takže to jsou ty hlavní důvody ke změně této formy. Mimochodem, změna formy na státní podnik byla doporučena Legislativní radou vlády. Dochází zde také k určitému souladu mezi státními investory, kdy ŘSD je nyní příspěvkovou organizací státu, zatímco Správa železnic je státní organizací. To jsou ty hlavní záležitosti. Potom hospodářský výbor doporučuje dál k projednání tento zákon. Jsou zde dva pozměňovací návrhy od pana poslance Blahy. Oba vedly k bližší kontrole ŘSD a je zde souhlas stanoviska od Ministerstva dopravy, stejně tak od výboru hospodářského.

Tolik asi za mě na úvod. Jinak já se potom přihlásím v obecné i podrobné rozpravě k pozměňovacímu návrhu - ne jako zpravodaj, ale jako řadový poslanec. Děkuji.

(Otáčí se k předsedající, hovoří mimo mikrofon. - Předsedající mimo mikrofon: Usnesení dám k dispozici. - Podává řečníkovi materiál.) Omlouvám se, děkuji za doplnění.

Pouze tedy ještě přečtu usnesení výboru, kdy hospodářský výbor právě "po vyslechnutí úvodního slova ministra dopravy Martina Kupky a zpravodajské zprávě poslance Ondřeje Lochmana a po obecné a podrobné rozpravě:

(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu (České republiky) projednat a schválit sněmovní tisk 286 ve znění schválených pozměňovacích návrhů, a to

1. v č. (správně čl.) I v § 9 (správně 9a) za odst. 3 je vkládán nový odst. číslo 4, který zní: 4. Ředitelství silnic a dálnic, s. p., zavede a udržuje vnitřní kontrolní systém podle zákona o finanční kontrole. Dosavadní odst. 4 a 5 se označují jako odst. 5 a 6.

2. V č. (správně čl.) III se novelizační bod 3 zrušuje.

II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem (a) legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona."

A potom už je pouze pověření výboru. Tolik tedy usnesení hospodářského výboru. Děkuji paní předsedající za ten text.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To je běžná věc si vypomoci. (Poslanec Lochman se otáčí, neúspěšně podává materiál zpět.) Děkuji, pane zpravodaji. Kdybyste mně ale to usnesení vrátil, budu vám vděčna.

Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které je přihlášen nejprve pan poslanec Stanislav Blaha, a připraví se pan poslanec... (Poslanec Lochman z prostoru stolku zpravodajů mimo mikrofon: Do podrobné.) Do podrobné, dobrá. Takže do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo, a připraví se pan zpravodaj Lochman. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, dovolte mi pár poznámek v rámci tohoto sněmovního tisku. Jak už jsme slyšeli, cílem předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a další související zákony, je v podstatě provedení změny právní formy a názvu státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic České republiky na státní podnik, jenž bude označen jako Ředitelství silnic a dálnic, s. p.

Předkládaný materiál navazuje na věcný záměr zákona o státní organizaci Správa dálnic a silnic, který byl schválen usnesením vlády číslo 716 dne 23. srpna 2021, a zohledňuje právě připomínky obsažené ve stanovisku Legislativní rady vlády k tomu věcnému záměru zákona. Tento věcný záměr zákona připravila minulá vláda pod vedením premiéra Andreje Babiše, předložila ho v srpnu 2021, a já moc děkuji, že tato vláda v tomto případě navázala a dále pokračovala v transformaci Ředitelství silnic a dálnic, protože ta transformace mimo jiné přinese lepší právní subjektivitu, širší možnost finančního ohodnocení a motivaci profesionálů, které v této oblasti potřebujeme, dále výrazně širší a větší možnosti při správě vlastního majetku, jako je například operativní možnost instalace informačních systémů, ale také právě systémů na kontrolu přetížených kamionů a také systémů na okamžité vybírání pokut za přestupky. Volnou inspirací je rakouský systém, kde se tento model již osvědčil a v praxi velmi dobře funguje.

Ještě dodám, že tento materiál skutečně vychází z věcného záměru vlády z roku 2021, a panuje shoda na tom, jak je navrženo. Důležité za nás je, že nezanikne stávající Ředitelství silnic a dálnic a nevznikne nová organizace, ale dojde k transformaci podniku, což je pro nás důležité. Tudíž za hnutí ANO, které návrh v podstatě připravilo, avizuji souhlas a podporu tohoto zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen do obecné rozpravy pan zpravodaj Lochman. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, paní předsedající. Já již nebudu mluvit přímo k transformaci z příspěvkové organizace na státní podnik, nicméně tím, že je otevřen zákon o pozemních komunikacích, se otevírá i prostor o tom, bavit se o dalších částech tohoto zákona. Já chci pouze dát odůvodnění k pozměňovacímu návrhu, k němuž se potom v podrobné diskusi přihlásím.

V zásadě velmi zjednodušeně bych chtěl říci, že je směřován na jednodušší odstranění reklamních poutačů, které se v posledních čtyřech, pěti letech vyrojily kolem především dvojek, ale i jedniček, takzvaných komunikací první a druhé třídy. Je zde několik společností, které se snaží zneužít toho, že když instalují reklamní poutač v ochranném pásmu komunikace, tak silničnímu správnímu úřadu to trvá několik týdnů, než dokáže takzvaně vypapírovat, tedy pozbýt se tohoto poutače, a tak jsem navrhl změnu toho, aby obce, kraje a především správci komunikací měli možnost jednoduše a efektivně se těchto nelegálních poutačů zbavit. Tento pozměňovací návrh se netýká žádné praxe, která je legální a která je povolena, je to pouze zaměřeno na ty, kteří ji neférově zneužívají, veřejného prostranství především.

To je asi obecně k odůvodnění. Potom se k tomu návrhu přihlásím v podrobné diskusi. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Táži se na zájem o závěrečná slova? Pan ministr nemá zájem, pan zpravodaj také nemá zájem.

V obecné rozpravě nezazněl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat, proto tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, přednesené v podrobné rozpravě, musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Stanislav Blaha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, paní předsedající. Milé dámy, vážení pánové, já se tímto hlásím ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou evidovány pod čísly 2479 a 2480, a zároveň konstatuji, že tyto pozměňovací návrhy jsou podrobně odůvodněny, a celé odůvodnění je součástí již toho návrhu, který byl zaregistrován ve sněmovní evidenci. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Pan zpravodaj se hlásí také do podrobné rozpravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP