(11.40 hodin)

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uvedl předložený návrh novelizace zákona o pedagogických pracovnících a školského zákona. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já bych poprosil všechny přítomné v sále, aby se ztišili, případně aby si vyřídili, co potřebují, mimo tento sál, aby měl pan ministr klid na to, aby přednesl svůj projev. Máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji. Tak budu pokračovat. Ten návrh je v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky diskutován již delší dobu, prošel dvěma čteními, byl projednáván garančním školským výborem a také podvýborem pro regionální školství a celoživotní učení, ale také již v minulém volebním období byl předložen velmi podobný návrh, který měl v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky dlouhou historii projednávání. Proto lze předpokládat, že jsou všichni přítomní s materií dobře obeznámeni, a možná ji shrnu pouze stručně.

Za prvé jde o posílení manažerské role ředitele školy a zároveň řešení problému nedostatku učitelů některých předmětů, a zejména v některých lokalitách. Jde o zavedení možnosti uznat na omezenou dobu předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy a střední školy k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají absolvovanému studiu těchto lidí. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy věří, že ředitel je nejkompetentnější posoudit, koho ve škole potřebuje. Ta pojistka, aby byli žáci vedeni nekvalifikovaným učitelem co nejkratší dobu, spočívá v tom, že do tří let si ten, kdo bude přijat bez toho, že by měl didaktické vzdělání, bude povinen doplnit si kvalifikaci. Zároveň jsme přesvědčeni o tom, že jde také o motivační opatření a cílem je zvyšovat počet kvalifikovaných učitelů. V zásadě nebude možná žádná vzdělávací turistika, protože lhůta tří let se sčítá i v souhrnu za více zaměstnavatelů.

Dále ten návrh ukotvuje adaptační období pro nové učitele, a zavádí tedy podpůrné pedagogické pozice, jako je uvádějící učitel a provázející učitel, a také pozici třídního učitele. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si od toho slibuje méně odchodu mladých učitelů ze školství a zvýšení kvality pedagogické práce.

Dalším bodem, který je důležitý, je revize požadavků na odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga, školského logopeda a asistentů pedagoga právě v návaznosti na vyhodnocení společného vzdělávání, takzvané inkluze.

Úpravy v oblasti vzdělávacích programů pro pedagogické pracovníky jsou dalším bodem. Jedná se o zúžení rozsahu akreditací pouze na programy pro získání odborné kvalifikace pedagogických pracovníků či dalších kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků.

Dále se také rozšiřuje okruh poskytovatelů kvalifikačního programu pro učitele druhého stupně základních škol a učitele všeobecně vzdělávacích předmětů středních škol, nově tedy nejenom vysoké školy, ale také zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, ovšem za přísně stanovených podmínek. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si od toho mimo jiné slibuje větší konkurenci a s tím by mělo být spojeno také zvýšení kvality.

Dalším bodem, který je velmi zásadní a důležitý, je zakotvení zákonného pravidla o výši platů. To se týká zejména škol a školských zařízení zřizovaných krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí a je konstruováno jako závazek minimálního celkového objemu na platy pro udržení platů na úrovni 130 % hrubé měsíční mzdy.

Novela samozřejmě přináší i některé další drobné úpravy.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy také souhlasí s některými pozměňovacími návrhy, které byly k návrhu podány. Předně souhlasí s pozměňovacími návrhy předloženými školským výborem, které jsou zohledněny v návrzích A1 až A23 dle hlasovací procedury. Velká část pozměňovacích návrhů, jenom připomínám, vznikala také ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a jde například o rozšíření institutu provázejícího učitele i na účastníky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, doplnění neformálního vzdělávání či sdílení zkušeností do výčtu dalších forem vzdělávání pedagogických pracovníků a dále o různé drobnější a legislativně technické úpravy. Kromě toho Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy souhlasí s pozměňovacím návrhem poslance Marka Výborného a dalších, tedy návrh G, který upravuje závazek ve věci platů učitelů.

Závěrem bych rád konstatoval, že předložený návrh novely zákona o pedagogických pracovnících je výsledkem dlouhé práce a mnohých konzultací a diskusí s rozličnými aktéry činnými v oblasti vzdělávání a za tuto spolupráci bych rád poděkoval. Věřím, že díky této součinnosti je výsledná podoba návrhu akceptovatelná pro všechny strany politického spektra a všechny zainteresované subjekty, a jsem přesvědčen, že přispěje k dalšímu zkvalitnění českého vzdělávání.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost a dovoluji si požádat o podporu předloženého návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Musím nejdřív zahájit rozpravu, protože jsme ve třetím čtení, poté máte hned možnost vystoupit. Takže já tímto oficiálně otevírám rozpravu, do které se přihlásil jako první zpravodaj, poté s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová a poté zatím tak, jak jsou zde jednotliví poslanci přihlášeni. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, garanční výbor dne 1. března tohoto roku projednal sněmovní tisk 289/3, který obsahuje pozměňovací návrhy po druhém čtení návrhu zákona, a přijal usnesení číslo 115. Výbor při svém jednání schválil proceduru hlasování tohoto tisku a přijal k jednotlivým pozměňovacím návrhům stanoviska. Jeho závěry jsou uvedeny ve sněmovním tisku 289/4.

Zároveň chci upozornit, že v rámci legislativně technických úprav, které jsou uvedeny pod bodem 1 procedury, bychom měli hlasovat o změně čl. 4 novely zákona, kde je upravena účinnost, a dovolte, abych to nyní načetl: V čl. 4 se slova "který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2023, a části druhé, která nabývá" nahrazují slovy "a části druhé, které nabývají".

Dovolte mi krátké odůvodnění. Jedná se o změnu účinnosti reflektující délku legislativního procesu, kdy původně navržený den 1. ledna 2023 již uběhl. Příslušný bod 99, jehož účinnost se nově stanoví na 1. ledna 2024, se týká zavedení adaptačního období a pozic uvádějícího učitele a provázejícího učitele a třídního učitele. Upravit účinnost k začátku kalendářního roku je nutné z důvodu vazby těchto institutů na stanovení normativů, které slouží k nápočtu výše finančních prostředků škol na kalendářní rok. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. V tuto chvíli poprosím první přihlášenou a to je paní poslankyně Jana Berkovcová.

Vidím zde faktickou poznámku pana Aleše Dufka, jen se ptám, jestli je to správně, nebo jestli se neukliknul? (Není zájem.) Takže já ji vymažu.

Máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP