(12.50 hodin)
(pokračuje Ivana Mádlová)

Bohužel v rámci komunikace musím říct, že vlastně jste tuto skupinu důležitých pedagogických pracovníků úplně opomíjeli. Vždyť vy jste jim ani nepoděkovali za tu práci, kterou dělají - až tady - že jsou nedílnou součástí toho celého systému. Já si myslím, že to je strašně důležité je ujišťovat, že jsou důležitou součástí celého školského systému, a opravdu v dnešním školství s dnešními problémy se bez nich neobejdeme.

Já mám konkrétní příklady z Plzeňského kraje, kde - nebudu jmenovat - ale úplně se rozpadlo pedagogicko-psychologické centrum, psychologická poradna. Ze tří dva odešli. Budou si zakládat soukromou praxi? Možná že ano, jeden z nich určitě. Na základních školách v Plzni nám chybí speciální pedagog. Prostě chybí. Když se jich ptám, jak to tedy řeší, tak na učitele se převede ta diagnostika a potom se hledá v rámci města speciální pedagog, se kterým se to projedná, jestli opravdu to zasluhuje nějaké podpůrné opatření nebo nějakou intervenci nebo co s tím.

To znamená, že vize pana premiéra, aby mladí učitelé zůstali ve školství, je úžasná, ale vy musíte taky pracovat s odlišnými generacemi. Vy se nemůžete pohybovat v generacích - já radši řeknu mé, protože abych neurazila ostatní kolegy, že jsou stejně staří jako já, to nevím, to znamená v mé generaci - protože oni na ten svět pohlíží úplně jinak. Teď máte převahu mileniálů a ti chtějí skloubit soukromý život a volný čas, chtějí cestovat. Myslíte si, že ne? Je to tak. Říká se jim vlastně generace hop on - hop off, čili oni, pokud nejsou někde spokojení, tak vám klidně po roce, po dvou odejdou. Vy víte, že máme řadu pedagogických pracovníků nebo učitelů mimo systém. Řada jich je u farmaceutických firem. Možná, že už se to změnilo, protože tam ten režim taky přitvrdil. Čili abyste je udrželi, tak jim musíte nabídnout, že ten systém funguje jako celek. Ale pokud jim přidáte a ostatním nepřidáte nebo nedáte tu motivaci, že si jich vážíte v rámci nastaveného systému školství, a řeknete jim: No, my jsme vám přidali, tak si ještě k tomu přiberte diagnostiku, diagnostiku znevýhodněného žáka nebo žáka s handicapem. Rozumíte, tam to je potřeba, vy je musíte motivovat, protože oni jsou zvyklí pracovat v týmu. To znamená, že vy jim musíte nabídnout fungující systém.

Teď tady máme řadu problémů, se kterými se potýkáme. Speciální pedagogové - víte, že je problém, protože jich je nedostatek. Máme problémy i se vzděláváním. Konkrétně v Plzeňském kraji není možné na pedagogické fakultě rozšířit program nebo studijní obor speciální pedagogika, to proto, že tam nejsou habilitovaní lidé, nejsou tam profesoři, protože ten obor se nějakým způsobem vyvíjí.

Teď je otázka, jak to budete řešit, pane ministře, samozřejmě na úrovni vysokého školství, jestli budeme snižovat nějakou laťku, jestli už tedy nebudeme chtít docenty, i když je to vědní obor, a podobně. Těch otázek je tam samozřejmě celá řada, to teď nevyřešíme, ale nicméně vy i těm mladým musíte nabídnout ten fungující systém. Jinak i když jim přidáte a nahrnete na ně práci, mimochodem i obrovsky administrativní, tak vám v tom systému stejně nebudou. To znamená, že je důležité pamatovat vlastně i na celý ten systém.

Ještě tady mám poznámku k panu kolegovi Výbornému, prostřednictvím paní předsedající. Asistent pedagoga by neměl mít nikdy plat učitele, to jste tady nějak tak jako řekl. No, to je pochopitelné, protože přece to záleží na katalogu prací, na druhu práce, platovém stupni a platové třídě, takže tam asi není o čem hovořit. To je asi důležité také připomenout. Opravdu je potřeba komunikačně dát nějakou zprávu, to, že si těch pedagogických pracovníků uvedených v § 2 - a další profese tam pravděpodobně přibudou - že si jich vážíte, že bez nich ten systém fungovat prostě nebude. Taky že nebude. Nevím, jestli paní kolegyně frká na mě, ale já doufám, že ne.

Potom co se týče toho pozměňovacího návrhu, tak si myslím, že bychom se měli podívat na dopady pozměňovacího návrhu, a to nejen na ty finanční, ale vůbec na dopady celkového školství, protože vlastně RIA, ta souhrnná zpráva, tam jsou díky tomuto pozměňovacímu návrhu věci, které buď neplatí, anebo možná platit nebudou. To si myslím, že by bylo potřeba tedy nějakým způsobem ujistit odbornou veřejnost a rodiče, že bude celý systém školství i nadále fungovat.

Na jedné straně tady píšete: Naopak tento návrh zvyšuje požadavky na odbornou přípravu asistentů pedagoga a zpřesňuje požadavky na odbornou kvalifikaci speciálních pedagogů. To je pravda. Ale na druhou stranu v tomto pozměňovacím návrhu jim říkáte, že budou jinak placeni. Ale jak? Takže prosím o odpověď.

Dále v RIA: "Vize dlouhodobě stabilního a konkurenceschopného odměňování pedagogických pracovníků má silný potenciál na přilákání kvalitnějších zájemců o učitelské i další pedagogické profese." Teď jsem o tom mluvila, čili je to s velkým otazníkem. Jestli se nebudou cítit dostatečně motivováni, aby v tom systému zůstali - a samozřejmě těch motivací je celá řada - tak vám v té profesi nebudou. Čili toto je s velkým otazníkem, a v RIA se to tedy teď úplně nezakládá nechci říct na pravdě, ale je to s velkým otazníkem.

Co se týče sociálních dopadů, návrh má vliv na rodiny a specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé a osoby se zdravotním postižením, a to prostřednictvím zvýšení kvality v činnosti pedagogických pracovníků, zvláště učitelů, při výchově a vzdělávání ve školách a školských zařízeních. To jsou právě i ti pedagogičtí pracovníci, o kterých je tady teď řeč, protože i ti se podílejí na výchovně vzdělávacím procesu. Samozřejmě tím, že jim dáváte najevo, že budou mít jiné tabulky, o kterých tady zatím nikdo neví, jak budou vypadat, uvádíte celý systém do nejistoty, protože nevíte, jestli vám psychologové a speciální pedagogové nebudou utíkat do vlastních poraden anebo jestli nebudou hledat práci mimo, třeba v nějakých manažerských pozicích, a jaký dopad to bude mít tedy na rodiny, protože i takový vychovatel vysokoškolsky vzdělaný se může naštvat a může říct, že v družině nebude, a půjde jinam, jaké dopady to tedy potom bude mít na rodiny s malými dětmi.

Takže to si myslím, že je důležité, abychom tady probrali, a abych to shrnula, to znamená, že ve vašem pozměňovacím návrhu nejsou popsány dopady, jednak na systém školství, a to z hlediska pedagogických pracovníků společného vzdělávání a naplňování schválené strategie 2030, a pak jsou to také ty sociální dopady, o kterých jsem mluvila, to znamená, jaké jsou dopady na rodiče a děti v situaci, kdy vám budou odcházet speciální pedagogové, nebudete mít pedagogicko-psychologické poradny. Víte, že dneska čekací doba je šest až sedm měsíců na takové odborné vyšetření? Potom se do určité míry - teď asi nechtěně, předpokládám - narušily interpersonální vztahy právě mezi pedagogickými pracovníky uvedenými v § 2. Je to jenom nešťastnou komunikací a tím, že jim vlastně nedáváte jistoty, jak se s nimi počítá.

Co se týče odůvodnění vašeho pozměňovacího návrhu, píšete, že je evidováno celkem asi 152 000 učitelů. Potom ten zbytek, to znamená něco přes 40 000, jsou ti další pedagogičtí pracovníci. Aby si člověk udělal určitou představu i o těch financích anebo o počtu lidí, tak se chci zeptat, jestli jsou to přepočtené osoby, nebo jestli jsou to úvazky, protože můžeme mít 22 000 asistentů pedagoga, což se může zdát v tomto systému jako velké číslo a že je potřeba ho redukovat, ale může to být taky 16 000 úvazků, jak jsem zaznamenala tedy v nějakých statistikách, což je potom samozřejmě rozdíl i z hlediska finančního, kdybych si chtěla propočítat jenom vlastně náklady nebo výdaje.

Pak tady právě uvádíte, že co se týče vlastně učitelů nebo pedagogických pracovníků, mají přímý vliv na proces vzdělávání od mateřských škol po vyšší odborné školy. A tady je otázka, co je tedy přímý vliv na proces vzdělávání, co tím vlastně myslíte, jestli je to přímá pedagogická činnost, nebo co to je? Aby bylo jasno, jak ta kolečka v tom celém systému do sebe zapadají. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP