(13.20 hodin)
(pokračuje Ivana Mádlová)

Potom bych chtěla ujištění, protože ta strategie se dotýká i problematických krajů, kde je více sociálně znevýhodněných žáků, máte tady "vytvoření modelu postupné institucionalizace specializovaných pozic ve školách". Je to v kapitole Podpora a řízení škol a máte tady na ministerstvu uvedeno "je v realizaci", to znamená, že to probíhá. A teď je tady pozměňovací návrh, kde rozdělujete pedagogické pracovníky na učitele a další specialisty, ale neřeknete, jak s nimi počítáte, co se týče platového ohodnocení. Tak oni se teď třeba někteří rozmýšlejí, že si tu soukromou poradnu prostě zařídí anebo že do Ústeckého a Karlovarského kraje prostě nepůjdou, že si zařídí svoji ambulanci. A zase tady píšete, že to bude definováno samozřejmě u těch pozic, o kterých už jsem tady mluvila.

Strategický cíl číslo 2 - snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů, společná výuka, podpora zapojení rodin přes zapojení učitelů, ale asi nejen učitelů, protože tam bude určitě i celá řada problémů, o kterých jsme tady mluvili. V kapitole Disparity máte "je v realizaci, posílení odborné kapacity a kompetence pro práci s různorodými skupinami dětí a žáků, v aktivitě bude podpořeno. Mzdové prostředky zajišťující možnost zaměstnat speciální pedagogy, školní asistenty." Takže to jsou ti, které vy jste teď z toho vyčlenili a neřekli jste, co s nimi bude dál. A zase, jak už jsem říkala, bude provedena analýza, to máte v té strategii, podpůrných pedagogických pozic ve školách, a už také vznikl metodický pokyn v rámci této strategie.

Potom tady máte "bezpečné prostředí ve školách, rozvoj participace, autonomie, strategická linie 1.6". A tady je potřeba také, jak píšete, nebo je v té strategii, a vy v ní pokračujete, "mezi nejčastěji řešené problémy patří špatné vztahy mezi spolužáky, přestupky vůči školnímu řádu, šikana, kyberšikana". Chybí důraz na oblast psychohygieny, kde téměř neexistují programy prevence deprese, úzkosti, škodlivého stresu a sebevražednosti, čili tady jednoznačně nezastupitelná úloha psychologa, školního psychologa a samozřejmě i speciálního pedagoga, který pomáhá žáky diagnostikovat. Psychohygienu potřebují nejen žáci s nějakým problémem, ale pochopitelně i učitelé, takže to je také důležité asi zmínit, že psycholog může dát krizovou intervenci i učitelům nebo asistentům pedagoga, například, takže to je důležité.

Co se týče sociálních dopadů, na to se můžeme podívat ze dvou hledisek. Jednak, jak jsem říkala, rodiny - to znamená, jak zaručíte další funkčnost celého systému vzdělávání, jestliže jste neřekli to B. To znamená, že už dnes speciální pedagogové nejsou, a znovu říkám, z praxe Plzeňského kraje vím, že se rozpadají pedagogicko-psychologické poradny a chybí nám speciální pedagogové. Jak zaručíte rodinám dětí, které mají nějaké zdravotní postižení, znevýhodnění a podobně, jak jim zaručíte odbornou pomoc, že tam udržíte erudované specialisty v tom školství? Takže to je určitě důležité, rodiny a odbornou školskou veřejnost ubezpečit.

Sociální dopady, o těch už jsem se zmiňovala, to je to nešťastné vykopání trošku negativních vztahů a emocí mezi pedagogickými profesemi, a myslím si, že to je škoda.

už jsem se uchýlila k závěru. Děkuji vám za odpovědi a myslím si, že je potřeba opravdu zcela vážně prodiskutovat dopady tohoto pozměňovacího zákona na celý systém školství. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Jen připomínám, že na 13.45 máme pevně zařazené volební body.

A než dám slovo ještě k faktickým poznámkám, prosím omluvy: omluvu ruší pan ministr Balaš, dále se omlouvají pan poslanec Hájek od 13 hodin z pracovních důvodů, paní místopředsedkyně Kovářová od 11.30 do 12.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Munzar celý jednací den z pracovních důvodů, paní poslankyně Pastuchová od 12.30 do 15 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Wenzl Milan od 16 hodin ze zdravotních důvodů a pan ministr Rakušan od 12.30 do 14 hodin z pracovních důvodů.

Nyní jsou přihlášeni dva poslanci s faktickou poznámkou. První paní poslankyně Zajíčková. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Těžko se teď bude reagovat na tak široký projev, který tady měla moje předřečnice, prostřednictvím paní předsedající, to byl opravdu projev od Aše až k Tatrám. Ale já bych chtěla zdůraznit jednu věc. My tady dneska hovoříme o zákonu, o novele zákona o pedagogických pracovnících. Je to novela zákona o pedagogických pracovnících, která právě reaguje na to všechno, co tady od předřečnice zaznělo. Reaguje na potřeby současné společnosti, na změnu, která se udála ve vzdělávání a v celé společnosti, definuje nové pozice, které doteď v žádném zákoně definovány nebyly. Zavádí pozici provázejícího učitele, uvádějícího učitele, definuje pozici přímo učitele, školského logopeda a tak dál a tak dál.

Takže já bych jenom chtěla, aby tady jasně zaznělo, že právě proto předkládáme novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsme velmi precizně vycizelovali, velmi precizně vydiskutovali, věnovali jsme se tomu na školském výboru, na podvýborech různých a věnovali jsme jí opravdu velkou pozornost. Důkazem toho je, že máme mnoho stanovisek a podpůrných názorů různých organizací, asociací, platforem. Můžu jmenovat Učitele naživo, můžu jmenovat EDUin, můžu jmenovat Učitelskou platformu a podobně, kteří vítají tuto novelu, vnímají její pozitiva, a já si myslím, že je potřeba ji už co nejdříve schválit, protože posílí kvalitu vzdělávání v našich školách, protože právě směřuje na naše učitele, kteří jsou hlavními aktéry v našem vzdělávání.

Paní poslankyně, prostřednictvím paní předsedající, tady položila mnoho otázek, ptala se na to, jaké dopady bude mít ta novela. Nemám čas ve dvou minutách na to, abych na to odpověděla, ale určitě se na to ještě v průběhu obecné rozpravy dostaneme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a další s faktickou poznámkou je připraven pan poslanec Brázdil. Prosím.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Nejsem pedagog, ač jakýmsi způsobem přednáším. Spousta otázek - tady je takových otázek, kdo je pedagog, kdo není, kdo to má dostat, kdo to nemá dostat.

Milé kolegyně, kolegové a pane ministře, já vám chci pomoct. Vy jste na to sám a já bych teď dal procedurální návrh na přerušení do přítomnosti nejvyššího učitele pana Petra Fialy, který by vám jistě pomohl, a tudíž prosím bezprostředně o hlasování o přerušení do přítomnosti pana Petra Fialy, protože tady je potřeba opravdu odpovídat a neklást jenom otázky. Děkuji za to hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, já už jsem zagongovala pro kolegy, aby se dostavili k procedurálnímu hlasování. A protože o procedurálním návrhu musí být zahájeno hlasování ihned, tak já tedy...

Tak prosím, pan předseda Výborný se hlásí.

 

Poslanec Marek Výborný: Já se moc omlouvám. Mimochodem jsem tedy odpovídal na ty dotazy, které tady řekla paní poslankyně, která vystupovala předtím v řádné rozpravě, ale já si dovolím upozornit pana kolegu Brázdila - pan premiér, to je veřejná informace, je na zahraniční pracovní cestě. Potom asi chápete, že nedává úplně smysl... (Předsedající: Prosím o protinávrh.) Dohoda s předsedkyní poslaneckého klubu hnutí ANO a dalšími členy politického grémia byla zřejmá a jasná, že ten zákon takto budeme projednávat. Já tedy dávám protinávrh, abychom tento bod přerušili do 13.35. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Hlásí se pan Berki. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP