(9.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A jako poslední změnu máme takovou, že bodem číslo 6 by dnes měl být bod 115, sněmovní tisk 353.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 136, přihlášeno 140, pro 135, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Tím pádem můžeme přejít k projednávání jednotlivých bodů a začínat budeme bodem 116, což je

 

116.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany
/sněmovní tisk 368/ - třetí čtení

Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele paní ministryně obrany Jana Černochová a zpravodaj garančního výboru, to je výbor pro obranu, pan poslanec Jan Hofmann. Současně sděluji, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 368/2, který vám byl doručen 5. 4. 2023, a usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 368/3. Táži se nyní navrhovatelky, paní ministryně, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Paní ministryně, máte slovo. (V sále je velký hluk.)

A poprosím všechny v sále, aby se ztišili. Ještě jednou prosím o klid v sále, kolegyně, kolegové!

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Dobré ráno, kolegyně, kolegové, vážený pane místopředsedo. Předkládám vám k projednání ve třetím čtení návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany. Návrh byl zpracován jako první legislativní reakce na agresi Ruska na Ukrajině... (Stále velký hluk.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážené paní kolegyně, vážení kolegové, prosím ještě jednou o ztišení v sále, aby paní ministryně měla prostor a klid na to, aby přednesla, co potřebuje. Ještě jednou prosím o klid v sále.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Princip takzvané odložené potřeby, který se do branné legislativy prosadil v rámci reformy ozbrojených sil z roku 2002, byl touto agresí definitivně ukončen. (V sále je stále velký hluk, předsedající použil zvonek).

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak jsem poprvé v životě použil ten zvoneček. Doufám, že dnes už to bylo naposledy. Prosím ještě jednou, je to důležitý bod. Děkuji.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Konkrétní navrhované změny se týkají možnosti ozbrojených sil zasahovat proti dronům nad našimi základnami, zlepšení přepravních schopností, to je zavedení vojenského vlaku, umožnění výcviku ozbrojených sil v zařízeních státních podniků a příspěvkových organizací Ministerstva obrany. Modernizace využívání údajů pro účely obrany státu plně dle principu "obíhat mají dokumenty, nikoli občané". Předurčení pro doplnění ozbrojených sil s povinností vykonat vojenský výcvik na základě rozhodnutí vlády zákon zavádí další možnost dobrovolného převzetí výkonu branné povinnosti. Dále se zvyšuje atraktivita aktivní zálohy novými motivačními prvky a zlepšením podmínek. Jedná se zejména o náborový a stabilizační příspěvek a zlepšení podmínek pro poskytování výstrojních náležitostí. A konečně zákon novelizuje i kompetenční zákon, kterým se zřizuje nový institut poradce pro národní bezpečnost, čímž se naplňuje i programové prohlášení vlády.

Chtěla bych poděkovat za debatu na výboru pro obranu i tady na plénu Poslanecké sněmovny. Výbor pro obranu přijetí návrhu zákona doporučil. Na výboru pro obranu byly předneseny některé pozměňovací návrhy, většinu těchto pozměňovacích návrhů jsme za rezort Ministerstva obrany akceptovali, takže děkuji i za ty pozměňováky předkladatelům a budu ráda, pokud náš návrh bude mít podporu i zde, na plénu Sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní ministryně, a tímto otevírám rozpravu, do které se s přednostním právem hlásí pan zpravodaj. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji vám. Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, já si dovolím vás seznámit s usnesením garančního výboru pro obranu číslo 121 z 25. schůze k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany, sněmovní tisk 368:

"Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor po projednání tisku 368/2, po druhém čtení v Poslanecké sněmovně

I. doporučuje hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí" - pořadí přečtu pak v návrhu procedury hlasování;

"II. zaujímá následující stanoviska k jednotlivým pozměňovacím návrhům" - ta přečtu vždy před hlasováním;

"III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu;

IV. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednášel stanoviska výboru a

V. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu zpravodaji a v tuto chvíli se do rozpravy přihlásili zatím dva poslanci. Poprosím pana poslance Luboše Metnara o jeho slovo.

 

Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, k tomuto návrhu této rozsáhlé novelizace proběhla rozprava na jednáních výboru pro obranu a byla to velmi rozsáhlá diskuse, a to 14. března a poté 11. dubna, a jsem rád, že vylepšuje motivační podmínky aktivním zálohám a těm, kteří mají zájem se podílet na výcviku k obraně České republiky. Také se narovnají podmínky příspěvkových organizací. Tyto návrhy se týkají pěti zákonů, a to branného zákona, zákona o službě vojáků v záloze, zákona o ozbrojených silách, zákona o zajišťování obrany České republiky a zákona o zřízení ministerstev.

Navrhovaná změna, navrhovaná novela, by měla vylepšit podmínky a zefektivnit podmínky při přípravě k obraně České republiky v době míru. Chci říct, že původně bylo navrhováno, aby byla novela schválena již v prvním čtení. S tímto jsme však nesouhlasili, díky vetu, které jsme uplatnili, jsme měli možnost podat pozměňovací návrhy, které výbor pro obranu doporučil schválit.

Teď mi dovolte připomenout, jaké pozměňovací návrhy byly za hnutí ANO podány. V prvním pozměňovacím návrhu podaném společně s kolegy z výboru pro obranu v rámci jednání výborů je návrh na zachování současné definice operačního zasazení definovaného v zákoně o ozbrojených silách České republiky. Samotná nová formulace operačního nasazení z důvodu ohrožení bezpečnosti České republiky dle našeho názoru byla příliš neurčitá, pakliže je výslovně uvedeno použití proti vnějšímu napadení a plnění úkolů v prostředí ozbrojeného konfliktu. Rovněž dosavadní úprava počítá s nasazením pro ochranu životů, zdraví a majetkových hodnot nebo životního prostředí, a tedy je stávající úprava jasně dostačující. Tento pozměňovací návrh byl součástí usnesení výboru pro obranu, ve kterém výbor doporučuje, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany, Poslanecká sněmovna schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu.

Podstatou dalšího pozměňovacího návrhu, který jsme s kolegy předložili v rámci druhého čtení, je narovnání stavu a odstranění nedůvodných rozdílů mezi organizačními složkami státu, které jsou založeny či zřízeny příslušným ministerstvem a organizačními složkami státu, vůči kterým příslušné ministerstvo vykonává zřizovatelské funkce a které současná právní úprava zproštění výkonu mimořádné služby opomíjí. Jedná se o organizační složky státu, které nejsou založeny ani zřízeny Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra nebo Ministerstvem spravedlnosti, ale jsou přímo zřízeny zákonem, přičemž práva a povinnosti vůči nim vykonávají shora uvedená příslušná ministerstva. Vůči příslušnému ministerstvu jsou tak ve stejném či obdobném postavení jako organizační složky státu přímo založené či zřízené příslušným ministerstvem. Organizační složky státu, které jsou založeny zákonem a vůči kterým shora uvedená ministerstva vykonávají zřizovatelské funkce, jsou dle současné úpravy nesystémově vyňata z výčtu organizací, jejichž zabezpečení nezbytné činnosti je v zájmu bezpečnosti České republiky, což je nedostatek, který by měl být urychleně napraven. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP