(10.10 hodin)

 

Poslanec Jan Bauer: Vážená paní místopředsedkyně, milé dámy a pánové, ta procedura je velmi jednoduchá: nejprve byste nechala hlasovat o legislativně technických návrzích, to jsou ty tři, které jsem tady před malou chvílí přednesl, následně druhé hlasování by bylo o pozměňovacích návrzích pod písmenem A, což je usnesení hospodářského výboru, za třetí bychom hlasovali o návrhu jako celku.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane zpravodaji. Zeptám se, zda má někdo námitky k navržené proceduře? Nikoho takového nevidím, takže můžeme, pane zpravodaji, začít, prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Jako první bychom se vypořádali s legislativně technickými návrhy, které jsem přednesl před malou chvílí. Stanovisko: doporučuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Stanovisko pana premiéra? (Souhlasím.) Souhlasné.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 221, přihlášeno 157 poslankyň a poslanců, pro 145, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme dál.

 

Poslanec Jan Bauer: Druhé hlasování by bylo o pozměňovacích návrzích pod písmenem A - je to 1 až 10 - které máte k dispozici. Je to usnesení hospodářského výboru. Stanovisko: doporučuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Stanovisko pana premiéra? (Souhlasím.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 222, přihlášeno 157 poslankyň a poslanců, pro 146, proti 1. Návrh byl přijat. Můžeme dál.

 

Poslanec Jan Bauer: Pak máme poslední hlasování a to je hlasování o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů, zákon o ochraně hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 283, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 223, přihlášeno 159 poslankyň a poslanců, pro 148, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Otevírám další bod číslo

 

109.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 286/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Martin Kupka a zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Ondřej Lochman.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 286/3, který byl doručen dne 18. dubna 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 286/4.

Táži se pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Je tomu tak. Pane ministře, prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh změny zákona o pozemních komunikacích má jeden zásadní cíl, a to zajistit transformaci Ředitelství silnic a dálnic jako stávající příspěvkové organizace na budoucí státní podnik. Jde o proces, který se připravoval řadu let. Základní smysl transformace spočívá především v tom, aby se podařilo vyjasnit vztah mezi státem a Ředitelstvím silnic a dálnic v té míře, že také bude jasné v každém konkrétním kroku, za co stát, Ředitelství silnic a dálnic, platí, jaký má být standard pravidelné údržby komunikací, silnic první třídy a dálnic, a to v době letní údržby i v domě zimní údržby. To je jeden ze základních klíčových cílů celé transformace. Zároveň umožní, aby Ředitelství silnic a dálnic dokázalo lépe konkurovat na trhu práce komerčním subjektům, projekčním kancelářím a podobně, protože stát nutně potřebuje pro výkon svých investičních aktivit na poli dopravní infrastruktury špičkové odborníky. Současná právní forma příspěvkové organizace v tomto smyslu má bohužel významné limity a v situaci, kdy nemáme dostatek techniků, kdy nemáme dostatek projektantů, se ocitáme často ve velmi svízelné situaci, jak si s nedostatkem kvalitních profesních inženýrů poradit. V tomto směru by zároveň měla tedy transformace přinést jednodušší podmínky pro získání nových lidí.

Další klíčová věc, která je spojená s tou transformací, je pochopitelně také to, co jsem zmiňoval na začátku, vyjasnění vztahů v rámci objednávání služby ze strany státu vůči Ředitelství silnic a dálnic. Nijak se tím ale nemá změnit to, jakým způsobem Ředitelství silnic a dálnic obstarává veřejné zakázky, jakým způsobem soutěží, a zásadním způsobem se jistě ani nezmění počet věcí, které Ředitelství silnic a dálnic pořizuje formou outsourcingu, nicméně v základních úkolech, v kontrole a v přípravě jednotlivých staveb potřebuje co nejlepší podmínky.

Zároveň se v rámci druhého čtení objevilo k tomuto návrhu zákona několik pozměňovacích návrhů. První dva se dotýkají podmínek kontroly a se všemi vyslovuje Ministerstvo dopravy souhlas. Třetí se týká výjimky z generálního inhibitoria podle exekučního řádu. Konečně čtvrtý se týká cenového zastropování nájemného z pozemků a staveb v případě, kdy jsou potřebné k výstavbě nebo správě dálnic a silnic první třídy, nebo jsou na nich tyto komunikace zřízeny. Konečně poslední pozměňovací návrh zefektivňuje proces odstraňování nelegálních reklamních zařízení.

Jsem přesvědčený o tom, že návrh zákona opravdu přináší do správy státních silnic a dálnic významný pozitivní posun, zajistí další fungování Ředitelství silnic a dálnic v právní formě, která je blízká Správě železnic. I sjednocení právní subjektivity v tomto směru je pozitivním krokem. Dovoluji si vás tedy požádat o podporu toho návrhu jako celku i o podporu jednotlivých pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a otevírám rozpravu. Táži se pana zpravodaje, zda má zájem o vystoupení v rozpravě? (Ano.) Ano, tak prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkné dopoledne, vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, velmi krátce. Jak již řekl pan předkladatel, pan ministr, jedná se tedy o transformaci ŘSD na státní podnik. Tady se zmíním pouze dvěma větami, že to považuji za věc, která je v danou chvíli potřebná, především to, že ŘSD bude moci hospodařit s jedním balíkem peněz, které nebudou rozdělené. To považuji za potřebné i z hlediska konkurenceschopnosti na trhu práce.

Chtěl jsem pouze okomentovat jednotlivé pozměňovací návrhy a potom po rozpravě přednesu proceduru.

Co se týká těch pozměňovacích návrhů, všechny směřují k lepší kontrole ŘSD jako nového státního podniku. Potom je tam ještě můj pozměňovací návrh. Zde to směřuje, jak už uvedl pan ministr, k možnosti odstranění reklamních poutačů v ochranném pásmu, tedy k bezpečnosti řidičů. Zde chci apelovat na to, abychom všechny tyto jednotlivé pozměňovací návrhy podpořili, protože se jedná jak o lepší kontrolu státní organizace, tak především o bezpečnost řidičů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem? Ano, pan poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP