(17.50 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Před chvílí tady vystupoval pan Munzar, který řekl, že investiční pobídka je dotací, je nějakou konkurenční výhodou. A já položím takovou lehkou a jednoduchou řečnickou otázku. Které kraje by asi měly mít investiční pobídky nejvíce? Kam by se měli investoři nejvíce směřovat? Je to velmi jednoduché: do těchto tří strukturálně postižených krajů, a z těch tří bych si dokázala a dovolila bych si vypíchnout právě kraj Karlovarský a Ústecký, který je na tom úplně nejhůře, i co se týče mezd, HDP a dalších ukazatelů. A najednou pan ministr průmyslu a obchodu nám sem přinese tento zákon, který prakticky v rámci investičních pobídek, příchodu investorů do těchto krajů, prakticky pokud nějaký investor chtěl přijít do toho kraje a neměl v uvozovkách tu přidanou hodnotu, tak svým způsobem nemusel splnit podmínky a investiční pobídku získal. Já tady nebudu, pane ministře, hovořit o tom, že gigafactory směřujete do Plzeňského kraje, a měl byste to směřovat právě do toho strukturálně postiženého, ale chtěla bych se vás zeptat, když už jste tedy přes 520 dní ve vládě, kolik investičních pobídek směřovalo za vaší vlády do Ústeckého a Karlovarského kraje? Já vám odpovím: nula! Od roku 2019, kdy se podařil příchod investora BMW, což je vybudování okruhu na autonomní vozidla, kde i je ta přidaná hodnota, od té doby jsem nezaregistrovala, aby tyto investiční pobídky tam směřovaly, nebo abych slyšela aspoň nějaký náznak, nebo že se něco v této věci projednává.

Absolutně se mi nelíbí, že s tímto návrhem přicházíte. Můžeme tady o tom vést nějakou diskusi a můžete mi říkat, že chcete podpořit takové investiční pobídky, které budou mít propracovanou výrobu, které budou inovativní, ale kde máme tu záruku, že budou právě směřovat do těchto strukturálně postižených krajů? To v žádném případě v tomto zákoně není a tím, že měníte i ty podmínky, které právě aspoň nějakého investora do těch strukturálně postižených krajů přivedly. Vyjadřují se k tomu i odborníci, kteří jasně říkají, že tím, že se ta podmínka zruší, bude tam samozřejmě nastaveno, že pokud tam bude nezaměstnanost větší jak 7,5 %, tak tam nebude muset být tak propracovaná výroba. Zároveň chcete podporovat především velké investory a ještě u menších investic chcete udělat to, že nejenom že tu žádost bude muset schválit Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale budou ji muset schválit ještě další čtyři rezorty: Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo financí, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství. Pokud jeden rezort k tomu dá nesouhlasné stanovisko, tak to schváleno nebude.

V žádném případě s tímto, co říkáte - vy vlastně říkáte: my chceme krajům sociálně slabým, strukturálně postiženým pomoct - tak podle mého názoru a podle toho, co předkládáte, jdete úplně opačným směrem. Já bych pochopila, kdybyste tady předložil novelu zákona o investičních pobídkách, kde by bylo ošetřeno: Ano, my potřebujeme práci s přidanou hodnotou, my potřebujeme vědu, výzkum, inovace, ale kdybyste předložil návrh zákona, kde by bylo, že opět tyto tři kraje budou mít nějakou výhodu toho, aby opravdu ti investoři byli směřováni do těchto krajů, protože jinak se ty kraje prostě v budoucnosti v žádném případě nezvednou.

Takže já s tímto návrhem v žádném případě nesouhlasím a opravdu se mi nelíbí, že vůbec s takovýmto návrhem, který proti těmto krajům jde, že takový návrh předkládáte. Samozřejmě poslechnu si vaši reakci, určitě nějakým způsobem budete reagovat, popřípadě pak vystoupím ještě s nějakým návrhem. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Faktickou poznámku má pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Chci zareagovat na kolegu Ferance. Já nevím, co bylo nejasné. Já jsem vám řekl svůj skeptický pohled na investiční pobídky obecně. Řekl jsem tady ale, že chápu některé důvody, proč někdy investiční pobídky máme. Řekl jsem také, že chápu tuto novelu, aby se neodradil nějaký zájemce délkou procesu od toho, aby investoval někde jinde než v České republice, a zároveň jsem s tímto ale varoval před tím, abychom se nedostali do druhého extrému, aby se řeknu neroztrhl pytel s formalismem při posuzování investičních pobídek. Takže všechno to, co jsem tady shrnul, jsem měl ve svém vystoupení. Nevím, co na tom bylo nejasného. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní řádně přihlášený pan poslanec Jan Bureš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, já jsem také ze strukturálně postiženého regionu, také z karlovarského regionu jako paní kolegyně Jana Mračková Vildumetzová. Chci říct, že investiční pobídky jsou veřejnou podporou, která je celkem oblíbeným nástrojem ve spoustě zemí na světě. Osobně si pamatuju ještě asi největší rozvoj agentury CzechInvest, která k nám někdy na počátku milénia vozila investory, potenciální investory, a to především z toho důvodu, že vyrůstaly průmyslové zóny po celé naší zemi, a začala tedy tak podpora vzniku pracovních míst. Zaměstnanci CzechInvestu jezdili poměrně často, bylo jich poměrně hodně. Já jsem byl v té době starostou města Ostrova, které mělo v té době také čerstvou a prázdnou průmyslovou zónu, do které jsme marně sháněli investory. Tehdy ta investiční pobídka byla na vytvořené pracovní místo. U nás, jenom pro zajímavost, v Ostrově, tedy okres Karlovy Vary, ta pobídka byla 2 300 eur na jedno vytvořené pracovní místo plus nějaké daňové prázdniny a v Klášterci, který je od nás 24 kilometrů a 24 minut, ta pobídka byla 5 600 euro, tedy více než dvojnásobná, a to z důvodu vyšší nezaměstnanosti. Logicky tedy jsme investory sháněli podstatně hůře, než se to dařilo kolegům ze severních Čech. Vznikaly tak logicky s těmito podporami na vznik jednoho pracovního místa montovny, které zaměstnávaly velký počet lidí, a to obvykle nekvalifikovaných. Nicméně začaly se také dále rozšiřovat a vznikat nové průmyslové zóny. Nemusí to být vždycky správně, ale prostě vznikaly.

Poté se podle mého názoru velmi správně změnila filozofie přístupu a podporu mohly dostat investice s vysokou přidanou hodnotou anebo investice, které by se daly charakterizovat jako inovativní. Nicméně v tom stávajícím systému, který stále ještě platí, mají strukturálně postižené regiony výjimku. Do našich strukturálně postižených regionů mohou přicházet, respektive podporu dostat i investoři, kteří nesplňují tyto základní parametry, to znamená vysokou přidanou hodnotu nebo vysokou míru inovace. Samozřejmě chápu, jak říkal pan ministr, že je nutné podporovat přínosné investice pro naši zemi, ale také na druhou stranu je třeba si uvědomit, že investiční pobídky jsou veřejnou podporou, tedy buď jak slevou na dani, nebo přímými financemi investorům, tedy buď jak buď to zaplatí daňový poplatník. Ale tato veřejná podpora by měla mít nejen důvod přilákat investory do České republiky, tedy investory v inovativním průmyslu nebo v průmyslu, který má vysokou přidanou hodnotu, ale měla by být také nástrojem, jak řešit regionální disparity. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP